36. Travessa de Núria a Carançà (Tren Groc SNCF) 22,2km

Ruta a Wikiloc

Ruta a Wikiloc

Mapa

Mapa

Ruta a Google Earth

Ruta a Google Earth

Fotos

Fotos

Ruta PDF

Ruta PDF

tren groc icone

Tren Groc

 

 

 

barra_1200x6

INTRODUCCIÓ

Primera proposta de Senderisme en tren de travessa entre la vall de Núria i el Tren Groc (Train Jaune), línia ferroviària turística que recorre paral·lela el vessant nord dels Pirineus.  En aquesta ocasió us portem entre les estacions del cremallera de Núria i l’estació de Toès-Carançà del Tren Groc, a la comarca del Conflent (Catalunya Nord).

La Núria-Carançà és una de les excursions més completes que podem fer al Pirineu Oriental, tot un referent gairebé imprescindible a realitzar. Té tota mena d’al·licients, trens cremalleres, llacs, cims, boscos gairebé màgics, ponts tibetans i camins de vertigen, són alguns dels exemples del que podrem gaudir durant la caminada, i que ens atreviríem a dir que tot bon excursionista ha de fer si més no un cop a la seva vida.

En aquesta sortida us proposem de fer la ruta clàssica, la que des de Núria puja al coll de Noucreus i al cim del pic de la Fossa del Gegant (2.808m) resseguint sempre el GR-11. Tot seguit baixa al coll de Carançà, on abandonarem el GR-11. Seguirem la baixada pel circ de Carançà, una vall esquitxada de bonics estanys d’alta muntanya. El primer dia podrem dormir al refugi guardat (només en temporada) de Ras de Carançà.  

Des del refugi, i un cop passades les passarel·les i ponts tibetans que van creuen el riu Carançà, podrem triar entre les opcions de seguir el curs del riu o bé passar pel tram de camí tallat i penjat sobre els penya-segats de l’engorjat. Seguirem aquesta darrera opció a fi de buscar una més variació en el recorregut, opció que segueix  el camí conegut com a camí de la Cornisa.

La travessa permet fer nombroses variants que inclouen pujar al Puigmal i resseguir l´Olla de Núria fins al coll de Noucreus, o començar-la a Vallter (Bastiments, Infern). Fins i tot podem iniciar la travessa a Coma de Vaca. La decisió i tria del recorregut depèn de les ganes de caminar i del temps que cada un de nosaltres disposi per a fer el recorregut.

 

DADES TÈCNIQUES

  • Sortida: estació cremallera de Núria  (CREMALLERA DE NÚRIA)
  • Arribada:  estació de Toès-Carançà (TREN GROC DE LA CERDANYA)
  • Distància: 22,2 km
  • Durada: 7h30min / Preferible 2 dies dormint al Refugi de Ras de Carançà.
  • Desnivells:  +910 m / -1.925 m
  • Interès: parc Natural Regional del Pirineu català.
  • Dificultat: poc desnivell de pujada, però molt de baixada per terreny d’alta muntanya. Sense marques (només fites) des del coll de Carançà fins al refugi de Ras de Carançà, on trobem a partir d’aquí punts taronges.


                                     MAPA A GOOGLE MAPS                                                                               MAPA TOPOGRÀFIC

Mapa ruta Núria-Carançà

barra_1200x6

ALTRES TRAVESSES DES DE NÚRIA

La Núria-Carançà és sense cap mena de dubte la travessa més interessant que podem fer tot creuant els Pirineus de sud a nord, o a l’inrevés, segons desitgem. Però no és l’única. Des de la vall de Núria podem enllaçar amb altres estacions situades al vessant nord del Pirineu (bàsicament del Tren Groc), i que tenen totes elles elements d’interès que les fan recomanables. Així tenim:

  • Núria-Eina (Tren Groc) 18,5 km: senzilla travessa que discorre per l’interessant vall d’Eina, un espai protegit amb la categoria de Reserva Natural de particular interès durant la primarvera, quan s’omple de flors.  Té l’al·licient de passar per diversos dòlmens de camí a Eina. OBLIGADA.
  • Núria-La Molina (R3 Rodalies de Catalunya) 23,7km: excursió amb alt nivell d’exigència atès que recorre la carena de cims que hi ha entre el Puigmal i la Collada de Toses, sempre a gran alçada i amb enormes vistes de la Cerdanya.  DURA.
  • Núria-Planès (Tren Groc) 18,2km: des del coll de Noufonts coneixerem la vall situada al nord del pic de Noufonts, força salvatge i interessant. Es pot fer nit al refugi lliure de Coma de l’Orri. SOLITÀRIA
  • Núria-Montlluís (Tren Groc) 20 km: dura travessa d’alta muntanya que trepitja els cims del Pic d’Eina, la Torre d’Eina i el Cambredase. EXIGENT.
  • Núria-Er (Tren Groc) 16,7 km: estem davant d’una altra travessa clàssica. La caminada a Er es fa seguint el conegut Camí de Núria, que a través del coll de Finestrelles baixa per les Fonts del Segre fins a aquesta població de l’Alta Cerdanya. Possibilitat de dormir en refugi lliure al Refugi Camí de Núria. CLÀSSICA.
  • Núria-Llo-Sallagosa (Tren Groc) 16,3km: una de les travesses més curtes. Des del coll de Finestrelles es baixa directament al refugi lliure de La Culassa, des d’on una pista condueix fins a Llo. Una de les que tenen menys interès paisatgístic precisament per l’existència de la pista, tot i que a Llo, podem fer uns banys termals abans d’acabar la ruta. 
  • Núria-Vallcebollera-Oceja (Tren Groc) 23 km: segueix la Núria-La Molina fins a la Tossa del Pas dels Lladres, des d’on baixa fins a Vallcebollera (allotjament). 
  • Núria-Prats de Balaguer-Fontpedrosa (Tren Groc) 18,4km: recorregut similar a la travessa entre Núria i Planès. Des del refugi lliure de Refugi de l’Orri, seguim però, el camí a Prats de Balaguer. 
  • Toses-Oceja (Tren Groc) 17,1 km. Tot i que no parteix de Núria, estem davant d’una interessant travessa, coneguda com el Camí dels Contrabandistes.  RECOMANABLE.

ELS TRENS

TREN DE RODALIES

Hem d’accedir a Ribes-Enllaç a fi d’agafar el tren cremallera a Núria. Ribes de Freser es troba a la línia del Transpirinenc R3 de Rodalies de Catalunya. Aquest és l´únic tren que travessa els Pirineus pel centre de la serralada de les tres connexions internacionals que hi ha entre l’estat espanyol i el francès.

Compte que si volem agafar el primer cremallera que surt de l’estació de Ribes-Enllaç només tenim 7 minuts per a fer el canvi i donant per entès que el tren arriba a l’hora.

 CREMALLERA

El primer cremallera (2016) que podem agafar i que connecta amb el tren a Ribes de Freser-Enllaç surt a les 9:30h.  En dies feiners podem agafar a Barcelona el tren de les 6.27h des de Pl. Catalunya, amb temps suficient per agafar el primer cremallera amunt. L’horari de tren si és cap de setmana (7:06h), tot i així, dóna temps per arribar al cremallera de les 9:30h.

Els caps de setmana el mateix tren surt a les 7h06 i arriba a Ribes amb només 14 minuts de marge per agafar el cremallera.  Us arrisqueu a perdre’l.  Sorprèn aquesta poca coordinació horària dels transports públics precisament en caps de setmana, tot i que hi ha hagut un guany de 10 minuts respecte a horaris anteriors.

Una opció més segura per iniciar la ruta ben d’hora és la de dormir a Ribes de Freser i agafar el primer cremallera del dia següent, que a més a més  té un descompte especial del 20%. Habitualment surt a les 7:35h  (7:50h entre setmana o hivern) des de l’estació de Ribes-Vila del centre de la població (no des de Ribes-Enllaç). Una última opció és pujar a Núria el dia abans i dormir a les cel·les o a la zona d’acampada del mateix Santuari.

TREN GROC

El Tren Groc (Train Jaune en francès) és una línia ferroviària de 62km que uneix les poblacions nord-catalanes de La Tor de Carol/Enveig i Vilafranca de Conflent, connectant a cada extrem amb la xarxa de trens regionals TER.

La seva construcció es va iniciar l’any 1903 i no es va completar fins el 1927 quan es va inaugurar el tram entre Montlluís i La Tor de Carol. És un tren que circula només en adherència per una via mètrica (1.000mm). La presa de les Bulloses va ser construïda per generar la electricitat que necessitava el Tren Groc, alimentant-se a través d’un tercer carril que pot resultar mortal si trepitgem alhora una via i el carril d’alimentació elèctrica.

Perfil Núria-Carançà2

Perfil de la Núria-Carançà

DIFICULTAT

Travessa sense cap dificultat tècnica però que discorre per corriols d’alta muntanya, habitualment fressats i còmodes, però que mai deixen de ser muntanyencs.  Aquelles persones no habituades a l’alta muntanya ha de tenir en compte que els camins poden ser pedregosos, drets i de vegades poc marcats com correspon a aquests tipus de camins, però mai perillosos ni difícils.

Tot i la manca de dificultats cal estar preparat pel mal temps sobtat que pot donar-se en qualsevol època de l’any. Cal portar calçat adequat i roba adequada per a climatologia adversa, sobretot per a la pluja i el vent  que bufa sovint en aquest sector pirinenc.

Per tal de fer la ruta amb un mínim de seguretat és convenient matinar i aprofitar les primeres hores del dia quan el temps és més estable. Evitem així al màxim les possibles tempestes que sovintegen al Pirineu a les tardes.

Els ponts tibetans i passarel·les són aptes per a tothom, també nens. Tenen baranes i són segures. Si aneu amb nens, s’ho passaran d’allò més bé, però caldrà estar-hi a sobre.  El camí de la Cornisa no disposa de baranes, és aquell tipus de sender fàcil, però perillós, atès l’estimbat que hi ha cap al riu. El camí és ample i pla amb un cable de seguretat ancorat a la roca. No s’hi val a badar amb els nens.

ACCÉS ALS TRENS

Un al·licient alhora que un mal de cap de la travessa són les connexions ferroviàries. Només dos o tres trens (segons l’època de l´any només un) connecten l’estació de Toès-Carançà amb la de La Tor de Carol amb temps suficient per a agafar un tren de la R3 de Renfe amb destinació Barcelona. El primer tren direcció La Tor de Carol sol sortir a les 10:13h, el que vol dir que caldrà matinar molt si hem dormit al refugi. A l’estiu, encara tenim una darrera opció per arribar a La Tor de Carol, ja que tenim un Tren Groc que surt cap a les 16:00h i que ens deixa a La Tor de Carol a temps per agafar el darrer tren de la R3 a Barcelona (18:56h).

Rodalies línia R3 Barcelona – Puigcerdà-La Tor de Carol HORARI R3

Cremallera de Núria: Tren turístic més alt del país que ens porta fins al Santuari de Núria. HORARI CREMALLERA DE NÚRIA

Tren Groc (Train Jaune). Tren turístic que recorre la part nord del Pirineu des de l´estació de La Tor de Carol-Enveig fins a Vilafranca de Conflent. HORARI TREN GROC

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

barra_1200x6

RESSENYA

1r DIA. Núria 1.967m- refugi de Ras de Carançà 1.840m  (4h 45min-12,7km)

Sortim de l´estació del cremallera en direcció nord-est,  en direcció contrària al Santuari. Hem d´anar a buscar un petit pont de pedra. Just abans del pont trobem un primer pal senyalitzador del GR-11. Recte surt el camí a Eina, nosaltres prenem el camí a la dreta direcció al Noucreus. Seguirem els senyals blancs i vermells del GR-11 fins al coll de Carançà.

Passat el pont creuem un pendent herbós on el camí és poc evident. Uns metres més amunt, el corriol esdevé de seguida clar. En aquesta primera part del camí caminem pel camí del Bosc, una passejada senyalitzada pels gestors de Vall de Núria i que transcorre pel vessant est de la vall.

El camí és evident i ben abalisat amb les marques del GR-11. En aquest tram solen pasturar vaques i poltres. En arribar a les Molleres, travessem el Pont de l’Escuder, de fusta, per iniciar una pendent també herbosa i de camí menys clar. Hem d´anar a buscar un pal indicador que veurem davant nostre, una mica a l’est (dreta).

Aquest pal indica una bifurcació. La vall de l´esquerra puja al coll de Noufonts. Nosaltres continuem a la dreta cap al coll de Noucreus, remuntant el torrent de les Molleres, fins al clot de Noucreus, quan el camí fa una gran revolt tancat per iniciar la pujada final fins el coll de Noucreus (2.795m).

Del coll només són només 2 minuts fins al cim del pic de la Fossa del Gegant (2.808m), des d’on  tenim unes àmplies panoràmiques cap al serrat del Mig, el Puigmal i el pic de l’Infern.

Baixem en direcció est uns metres per arribar al segon i darrer coll de la jornada, el coll de Carançà (5,4km, 2.727m). En aquest punt abandonem l’abalisament. Les marques blanques i vermelles que ens han seguit fins ara, les deixem per girar al nord (esquerra) per emprendre la baixada cap al circ de Carançà i el reguitzell de llacs que anirem trobant en la baixada.

El primer llac que veurem és un petit estany a mà esquerra que és el que es troba a més alçada de tots (2.583m). A l´estiu, però, sol assecar-se completament.

Just abans no comencem a baixar cap a l’estany Blau (2.583m) ens hem de permetre uns instants de relax per gaudir de les increïbles vistes que tenim sobre el pic de l´Infern amb l’estany Blau sota els seus peus.

El camí esdevé d´alta muntanya, menys clar que el que recorríem fins ara, però fàcil d´anar seguint. Cal parar atenció a seguir sempre les fites que anirem trobant en tot moment fins al refugi de Ras de Carançà. Després de 15min. que deixem el coll de Carançà, arribem a l´estany Blau.

Passem per l´oest de l´estany, superem un petit coll i iniciem la baixada a l’estany Negre, força dreta també amb moments on el camí fa ziga-zagues a fi de fer més còmoda la baixada, fins arribar a l´estany Negre en uns 10 min.

El camí baixa al fons de la vall, fins anar a buscar el riu Carançà, riu que seguirem bona estona sempre per la dreta. Estem encaixonats per les parets dels grans cims de la zona, com l´Infern, o el pic del Racó Gros (2.783m) que tenim davant nostre.

Mica en mica la vall es va obrint i apareixen prats trencats per rierols que zigzaguegen els seus plans. Cal girar la vista sovint per apreciar la immensitat dels paisatges que anem deixant enredera.

Mitja hora després de l’estany Negre, trobem una cabana de pedra que potser útil només en cas d´emergència. Després de passar per un altre preciós prat alpí arribem a l’estany de les Truites (o de Carançà 2.270m). L´estany de Carançà és el més gran dels llacs amb què ens trobarem. A l´estiu solen plantar-s´hi força tendes, i ben concorregut per excursionistes i pescadors.

Continuem pel camí ja força marcat. Hem de perdre més de 400m de desnivell en 4,8km fins al refugi de Ras de Carançà, tram pel qual trigarem 1h30min aproximadament. Durant aquesta baixada, cap a la cota 2150m, entrarem al bosc. Web del refugi Ras de Carançà.

2n DIA. Refugi Ras de Carançà – estació de Toès (Tren Groc)

Refugi guardat en temporada, amb places lliures mentre roman tancat. Lloc ideal per a passar la nit, descansar de la intensa jornada i reposar forces pel dia següent. Es pot plantar la tenda a la rodalia.  . Té un preu de 11€ la nit i 16€ un dinar/sopar. La mitja pensió val 32€ (preus any 2016).

Per aquest refugi hi passa el GR-10 que uneix Mantet amb Planès. Nosaltres, però, continuarem la nostra tarvessa en direcció nord baixant  cap a la vall de Carançà. Anirem a buscar les gorges que el riu ha excavat a la muntanya a través d’un interessant camí equipat amb passarel·les i ponts tibetans penjats sobre el riu.

A partir del refugi només ens cal seguir uns punts de color taronja que trobarem en tot el recorregut fins al final. No són evidents ni sempre es veuen, però hi són. Més endavant, a partir de la resclosa, també trobem els clàssics senyals grocs de sender de petit recorregut frncès (PR).

El camí segueix baixant i endinsant-se en el bosc del vessant nord del Pirineu. És un bosc ombrívol i gairebé màgic.  Després de 20 min. (1,5km) de sortir del refugi trobem una bifurcació a l’esquerra (pal trencat). És un camí que ens portaria a Toès  pasasnt sota el vessant oriental del pic de Gallinàs evitant les gorges. Com que el que volem és precisament passar-hi, continuem recte durant 45min més, quan trobem la primera passarel·la del recorregut. Es tracta d’una passera elevada de ferro clavada a la roca. Unes escales en donen accés.

Durant els propers 30-45min anirem creuant el riu a través de noves passarel·les i ponts tibetans mentre anem baixant poc a poc. El temps que triguem dependrà molt de la gent que trobem. Sovint haurem de passar les passares d´un a un, fet que segons l´afluència de gent en aquest tram de la travessa, faci endarrerir-nos una mica.

Al quilòmetre 19,7  arribem a una petita resclosa. Aquí tenim dues opcions a l’hora de baixar fins a Toès.  Creuant la resclosa a la dreta baixa el camí més utilitzat de baixada, el que passa pel roc de Madriu pel vessant est del riu. Nosaltres, però, seguirem recte (esquerra) de la resclosa per anar a agafar el camí conegut com el de la Cornisa. És un camí tallat a la roca i penjat al buit sobre el riu. Té un passamà al vessant de la muntanya per a agafar-s’hi, però cap tipus de barana sobre l’estimbat. És un camí ample i fàcil on les persones amb vertigen ho passaran malament, tot i que el camí és espectacular, amb excel·lents vistes sobres les gorges.

Són 1.300 metres (25 min) de camí tallat a la roca fins una cruïlla a la dreta  (pal indicador) on abandonarem el sender de la cornisa per iniciar una forta baixada que en portarà de nou al fons de vall, des d’ on en poc més de 10 min.  arribarem a un pàrquing només per a autocaravanes. L’ hem de creuar per anar a buscar l’estació del tren groc de Toès-Carançà.

barra_1200x6

BIBLIOGRAFIA

  • Núria, Puigmal, Cambradase : guia d’excursions i travesses. Josep Nuet. Ed. Publicacions de l’Abadia de Montserrat (1999)

CARTOGRAFIA

  • Carte de Randonnée IGN 2249OT Bourg-Madame: Col de Puymorens, Pic Carlit 1:25.000
  • Mapa Alpina Cerdanya, Alta Cerdanya, Capcir 1.50.000

WEBGRAFIA

TRENS

EL TEMPS

ALTRES

barra_1200x6

FOTOS

barra_1200x6

4 responses to “36. Travessa de Núria a Carançà (Tren Groc SNCF) 22,2km

  1. Retroenllaç: 36. Travessa de Núria a Carancà 22,2km | SENDERISME EN TREN

  2. Aquesta sortida és apte per fer-la amb nens de 9 i 12 anys acostumats a caminar?

  3. Perfectament. No cal cap mena de material, i si els nens estan acostumats a caminar s’ho passaran molt bé. Són passarel·les i ponts metàl·lics prou segurs. Sempre cal posar un ull, vigilar, però els nens s’ho passaran molt bé.

    Bona ruta!

  4. Moltíssimes gràcies per aquest article tant complet i ple de referències. Així dóna gust!

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s