La fi dels ´seis pies castellanos´ (1672mm)

aveAvui a les 11h del matí sortirà de l´estació de Sants el tren d´alta velocitat  inaugural de la línia Barcelona- França. Sembla mentida. Fa ja més de 164 anys que els trens de la península ibèrica circulen amb un ample diferent a l´internacional  i encara ara no han connectat mai amb Europa.  Demà es fa un gran pas per a connectar-s´hi,  però haurem d´esperar fins a la primavera següent per veure  circular un tren des de la capital catalana Pirineus enllà.

Va ser al 1844 quan l´informe Subercase establia  els  ´Seis pies castellanos´ (1672mm) com a ample de via pels trens que recorreguessin la península.  El llarg informe Subercase dictaminava que l´amplada de via per als futurs projectes de tren a la península seria més ample que els 1435mm d´ample que estaven utilitzant Anglaterra o França, països amb xarxes ja força esteses de ferrocarril i que utilitzaven aquest ample de via. Entre altres aspectes l´informe esmentat marcava quin marc econòmic enbolcallaria la construcció de les línies fèrries, si estatals, privades o mixtes.

Per contra de la estesa encara avui dia idea que la diferència d´ample de via venia marcada per estratègies geopolítiques (evitar invasions gal.les), el cert és que el principal motiu va venir per decisions tècniques. La comissió va optar per apostar per un ample superior de via perquè amb un ample superior les vies podien admetre màquines més potents que es mourien així més fàcilment per l´orografia muntanyosa que és la península ibèrica.

L´estratègia va esdevenir errònia. Cert. Això és evident avui dia. Però aquest desencert no ha estat el més cabdal,  sinó la persistència en ell mateix durant dècades, per motius (geopolítics?).

Per cert,  si cap lector està avesat en les amplades de vies, s´haurà adonat que actualment l´ample ibèric és de 1668mm i no de 1672mm que són els ´seis pies castellanos´. Va ser RENFE a l´any 1955 qui va reduir l´amplada en els 1668mm actuals.

Advertisements

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s