
Entre les estacions de Planoles i Toses els trens de la R3 entren en un curiós túnel únic a Catalunya. És un túnel diferent, creat per superar molt desnivell en poca distància. Quan anem dins el tren ni ens adonem que durant els seus 1.057 m de de recorregut, el tren fa una gir complet de 360º, tram en el que guanya un desnivell de 50 metres. El recorregut fa una espiral dins el túnel, fet pel qual se’l coneix com el Túnel de Cargol. Aquests tipus de túnels (també es troba sovint en viaductes) reben el nom d’helicoïdals o en espiral. Segons dades de l´ICC la seva cota d´entrada a la boca sud es troba als 1.314m mentre que la seva sortida està a 1.363m.
En l’època de la seva construcció es coneixia com el túnel 36. Una llegenda explica que l´enginyer encarregat de l´obra es va suïcidar creient que les dues boques no es trobarien mai. Segons aquesta història dos dies després els operaris calaven el túnel. Podeu conèixer més sobre la història d’aquest túnel al documental ‘Túnel 36’ produït per Catalan Films & TV.
El túnel de Cargol no és l’ únic túnel d’aquestes característiques a la línia del Transpirinenc. Entre les estacions de l’Ospitalet (L´Hospitalet-près-l’Andorre) i Merenç (Mérens-les-Vals) de la línia de tren La Tor de Querol a Tolosa de Llenguadoc, trobem el túnel helicoïdal de Saillens, un túnel de 1.751m que salva un desnivell de 60m.
A l’estat espanyol només hi ha un altre túnel helicoïdal, el Túnel del Lazo de 1.041m. Va ser construït l’any 1881 en ample ibèric, és de via única, i està situat a la província de Lleó a la línia Palència-La Corunya.
A Suïssa trobem el que sigui probablement el túnel helicoïdal més llarg del món, el túnel de Varzo, que fa 2.968m.
Cal no confondre el Túnel del Cargol amb el túnel de Toses. Aquest segon és el més llarg de la línia amb un total de 3.904m. La boca sud es troba a 1.416m i la nord a 1.477m, segons dades de l’ICC. La seva construcció es va perllongar durant set anys i tres mesos durant la qual hi moriren 30 treballadors per accidents relacionats amb la seva perforació, inclòs el director de l´obra.
El del cargol no és un túnel completament helicoidal de 360 graus perquè entre el que teniu marcat com entrada i com a sortida hi ha un bon tram, paral·lel al torrent de Palòs, en el qual el tren circula a cel obert. El del Pimoren si que circula sempre per galeria però en canvi no sé ben be si fa tots els 360 graus. Us ho comento només perquè sóc afeccionat als trens i a la muntanya i com a seguidor vostra al wikiloc, conec la bondat i qualitat de les vostres rutes i amb ànim de, si no ho sabíeu, aportar-vos més informació. Salut
Hola Tomàs,
Tens tota la raó que el túnel del Cargol no fa exactament 360º i que hi ha un tram del seu recorregut va a l’aire lliure, però a diferents fonts el qualifiquen així: és el cas de la web de Patrimoni Industrial del mNACTEC o l’article de de l’enginyer de camins Josep Suriol Castellví ‘Els túnels ferroviaris a la collada de Toses’ (Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica. Nova Època / Volum 2 (2) / 2009, p. 111-122), o també al llibre de Jordi Domènech i Surinyach ‘El Ferrocarril Transpirinenc. Evolució i propostes de futur. Treball final de màster. p. 46 (octubre 2015).
Som també uns simples aficionats, més potser a la muntanya que als trens, així que no ho diem des de cap punt de vista expert.
Moltes gràcies per la teva apreciació i comentari.
Bona ruta