Túnels ferroviaris helicoïdals

sagradafam

Entre les estacions de Planoles i Toses els trens de la R3 entren en un curiós túnel únic a Catalunya. És un túnel diferent, creat per superar molt desnivell en poca distància. Quan anem dins el tren ni ens adonem que durant els seus 1.057m de de recorregut, el tren  fa una gir complet de 360º, tram en el que guanya un desnivell de 50 metres. El recorregut fa una espiral dins el túnel, fet pel qual se’l coneix com el Túnel de Cargol. Aquests tipus de túnels (també es troba sovint en viaductes)  reben el nom d’helicoïdals o en espiral. Segons dades de l´ICC la seva cota d´entrada a la boca sud es troba als 1.314m mentre que la seva sortida està a 1.363m.

 En l’època de la seva construcció es coneixia com el túnel 36. Una llegenda explica que l´enginyer encarregat de l´obra es va suïcidar creient  que les dues boques no es trobarien mai. Segons aquesta història dos dies després els operaris calaven el túnel. Podeu conèixer més sobre la història d’aquest túnel al documental ‘Túnel 36’ produït per Catalan Films & TV.

El túnel de Cargol no és l’ únic túnel d’aquestes característiques a la línia del Transpirinenc. Entre les estacions de l’Ospitalet (L´Hospitalet-près-l’Andorre) i Merenç (Mérens-les-Vals)  de la línia de tren La Tor de Querol a Tolosa de Llenguadoc, trobem el túnel  helicoïdal de Saillens, un túnel de 1.751m que salva un desnivell de  60m.

Saillens

Túnel de Saillens (L’Ospitalet)

A l’estat espanyol només hi ha un altre túnel helicoïdal, el Túnel del Lazo de 1.041m. Va ser construït l’any 1881 en ample ibèric, és de via única, i està situat a la província de Lleó a la línia Palència-La Corunya.

Túnel del Lazo

Túnel del Lazo (Lleó)

 A Suïssa trobem el que sigui probablement el túnel helicoïdal més llarg del món, el túnel de Varzo, que fa 2.968m.

 Cal no confondre el Túnel del Cargol amb el túnel de Toses. Aquest segon és el més llarg de la línia amb un total de 3.904m. La boca sud  es troba a  1.416m i la nord a 1.477m, segons dades de l’ICC. La seva construcció es va perllongar durant  set anys i tres mesos durant la qual hi moriren 30 treballadors per accidents relacionats amb la seva perforació, inclòs el director de l´obra.

Anuncis

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s