ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- MAPES
- DIFICULTAT
- ELS SENDERS
- ELS TRENS
- LA RESSENYA
- FOTOGRAFIES
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida: Vilaverd (Conca de Barberà)
- Estació d’arribada: Montblanc (Conca de Barberà)
- Distància/durada: 17,5 km / 5h30 (sense aturades)
- Desnivell: +760 m / -700 m
- Dificultat: Exigent
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
En aquesta excursió ens aproparem a les Muntanyes de Prades pel seu vessant més oriental. Sortirem de l’estació de Vilaverd per pujar a Rojals a través del PR C-17, un sender de petit recorregut que ens portarà còmodament a través de camins i pistes fins aquesta població.
A Rojals, si tenim sort i el dia és clar, des del mirador Mn. Armand Puig situat darrere de l’església, obtindrem unes vistes amplíssimes de cims llunyans com l’Aneto, el Turbó, el Pedraforca o el Canigó i de més propers com els de la Serra del Tallat, de la Serra Carbonària i el Montseny i Montserrat un pèl més enllà.
La baixada a Montblanc la farem pel barranc de La Vall tot seguint el GR-171, un profund barranc de gran valor paisatgístic i ecològic i envoltat de cingles que el riu la Vall ha format amb el decurs dels anys. Durant el camí passarem per diferents fonts on podrem gaudir d’una vegetació força ombrívola, i si ens desviem del recorregut un parell de minuts, podrem visitar la màgica cascada de la Vall.
La caminada també té present un gran valor patrimonial. Així visitarem el Santuari de la Mare de Déu de Montgoi, l’església de Rojals, sense oblidar que la travessa acaba a la ciutat Ducal de Montblanc, ciutat emmurallada que per si sola mereix una jornada sencera de visita.
- Iinterès: El barranc de La Vall
- Època: Tot l´any
- Ruta: Estació de Vilaverd – Santuari de la Mare de Déu de Montgoi – Mas d’en Just – Salt de la Variella – Mas de Magí – coll de Rojals – Rojals – font de Burxoc – font del Grèvol o del GR – Estret de la Vall – Molí de Dins – Molí de la Vall de Fora – Sant Josep – Montblanc
- Dificultat: Ruta fàcil de seguir gràcies al PR C-17 que seguim de pujada i al GR-171 que seguim a la baixada.
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
PERFIL DE LA RUTA
PUNTS DE PAS (WAYPOINTS)
DIFICULTAT
Excursió agradable sense dificultats remarcables tret del desnivell. Cal parar atenció a la forta calor durant l’estiu.
ELS SENDERS
Tota la travessa recorre senders abalisats, fet que facilita molt el seguiment de la caminada. Així, trobem:
- Vilaverd-Rojals: PR C-17
- Rojals-Montblanc: GR-171
ELS TRENS
Les estacions de sortida i arribada formen part de la mateixa línia Tarragona-Reus-Lleida, per on passen trens de les línies R15 de Regionals de Catalunya.
Actualment circulen per la línia trens de la sèrie 470 i 448, trens que assoleixen una velocitat màxima de 140km/h i 160km/h respectivament.



LA RESSENYA
(datum ETRS89)
0 km 0h0min Estació de Vilaverd (267 m) (gps 31T 347424 4577829)
L’estació va entrar en servei l’any 1863 quan es posar en funcionament el tram entre Reus i Montblanc. L’edifici de viatgers és posterior (1910) quan l’original, que va ser construït provisionalment, va quedar destruït per unes ventades.
Anem a buscar el pas inferior de les vies, punt on ja trobarem les marques del PR C-17 que seguirem fins a Rojals.
Val la pena acostar-se al Santuari de la Mare de Déu de Montgoi, situada sobre el petit turó que tenim a la dreta passada la zona esportiva. Hi accedirem agafant a la dreta la bifurcació que trobarem uns metres després d’haver tombat al camp de futbol.
El Santuari de la Mare de Déu de Montgoi, és el punt més conegut del poble. Va ser aixecat al s. XV sobre possibles restes d’un castell, tot i que ja al s. XIII hi ha documentat que en aquest indret es rendia culte. L’edifici és de planta de creu llatina amb portes adovellades i amb un petit campanar d’espadanya. S’hi venera una imatge de la Mare de Déu reproducció de l’original cremada durant la Guerra Civil.
A l’exterior hi ha una zona de lleure on amb el permís de l’ajuntament es pot plantar la tenda.
El sender creua la C-14 per un túnel. Anem vers la dreta (nord) pel camí cimentat fins a una cruïlla on veurem un cartell dels camins de Montgois.
0,55 km 10min Cartell als camins de Montgois (280 m) (gps 31T 347149 4577941)
Seguim el camí cimentat que puja vers l’oest entre algunes cases. El camí va fent drecera a una pista que condueix a una residència canina. Enfilem fort un corriol amunt entre una pineda amb algun tram de camí empedrat. Seguint sempre el camí principal fem cap als Plans d’en Just, on trobarem les ruïnes del Mas d’en Just.
2,6 km 1h Mas d’en Just. Ruïnes (571 m) (gps 31T 345664 4577786)
Cruïlla de camins amb pal indicador. Seguim recte en direcció a Rojals per un tram planer conegut com a les Garrigues de Vilaverd on es troba la casa enrunada del Mas d’en Just a la nostra dreta. Va estar habitada per la família Dulcet-Buldó fins acabada la Guerra Civil, quan deixa de constar-hi cap família censada. La casa, mig engolida per la vegetació ofereix bones oportunitats fotogràfiques amb la serra Carbonària al fons.
El camí puja ara per una pista amb el barranc de la Variella a mà dreta (nord). Després de 1.000m de deixar el mas arribem a una esplanada on trobem restes d’una bassa. Uns 60 metres més endavant surt a la dreta un senderó que baixa cap al Salt de Variella, d’uns 30m d’alçada. Una vintena de metres més amunt es troba la font Freda, aigua terrosa que brolla d’una esquerda, mig amagada per la vegetació.



4,2 km 1h40min Barranc de la Variella (722 m) (gps 31T 344211 4577777)
Creuem el torrent del barranc de la Variella per unes pedres que de nou porten a una pista. La seguim a l’esquerra (oest) en direcció a Rojals (pal indicador) fins a arribar a una bifurcació que no està senyalitzada. EL PR segueix a la dreta, però és fàcil confondre’s i continuar recte. Totes dues opcions, però, s’uneixen uns minuts més tard.
Pugem per una pineda entre cases la més destacada de les quals és el Mas de Magí, documentada al s. XVIII.
7 km 2h30min Carretera TV-7042 (931 m) (gps 31T 342660 4578067)
Un cop a la carretera de Montblanc a Rojals la seguim a l’esquerra amb compte durant 600 m fins que entrem a Rojals.
7,6 km 2h35min Església. Mirador Mn. Armand Puig (977 m) (gps 31T 342163 4578072)
Rojals és una de les cinc pedanies de Montblanc, agregada l’any 1940 i amb 27 habitants (any 2015) segons dades de l’Ajuntament de Montblanc.
Darrere l’església hi ha el mirador Mn. Armand Puig des d’on en dies clars podrem gaudir d’extenses panoràmiques de mig Catalunya, des de l’Aneto al Canigó, passant pel Pedraforca i el Montseny. Un plafó fet amb ceràmica policromada ens farà de guia identificativa.
L’església de Sant Salvador (s. XII) era d’una sola nau, amb coberta de volta de canó mig apuntat i amb absis semicircular. L’any 1789 s’hi feren unes reformes que van afegir la sagristia, la portalada, el cor i el campanar.
L’any 1936 durant la Guerra Civil l’església va ser incendiada. A la pàg. 28 del llibre Rojals: un poble, un terme, una gent, es fa un recull del patrimoni perdut pel foc, entre el que en destaca el retaule major i la imatge de Sant Salvador.
7,7 km 2h38min Rojals. Plaça Major (977 m) (gps 31T 342020 4578029)
Podem acostar-nos fins a la plaça Major i donar un tomb pels carrers del poble, on podrem veure cases com la de cal Pàmies, amb arcades, o la de can Bula amb portalada adovellada.
De la plaça Major desfem el camí i baixem pel carrer de Salvador Nogués de nou fins a l’entrada del poble on trobem un pal indicador a la cruïlla dels senders PR C-17 (per on hem pujat) i GR-171.
8 km 2h40min Trencall GR-171 (964 m) (gps 31T 342270 4578023)
Tombem a l’esquerra (nord) en direcció a Montblanc seguint el GR-171 que ens portarà fins al centre mateix de Montblanc. Seguim les marques blanques i vermelles del GR per un camí que baixa pel costat d’un mur de pedra a tocar d’una casa. Passem entre camps de cultius dirigint-nos vers el barranc de La Vall. A la poca estona de baixar entrem a un alzinar amb pins amb vegetació baixa com el romaní i el ginebró. Més avall, a mesura que baixem al fons del barranc la vegetació es fa més densa i humida, amb predomini de l’alzinar, roures i algun teix.
El camí passa a tocar de la font de Burxoc, una mica amagada entre la vegetació en un revolt del corriol on el sender baixa en ziga-zagues fins al fons del barranc, on localitzem fàcilment la font del Grèvol o les marques del GR enmig del camí.
10 km 3h15min Font del Grèvol o del GR (690 m) (gps 31T 342517 4578865)
Bonica font que trobarem al mig del corriol envoltat de boix grèvol. El sender baixa entre avellaners i castanyers fins a passar pel costat d’una paret formada per un aflorament d’argiles vermelles amb còdols.
10,5 km 3h20min Creuem torrent del Barranc de la Vall (563 m) (gps 31T 342857 4579154)
Creuem per primera vegada el torrent del Barranc de la Vall. Som al punt més ombrívol i interessant de la baixada. La molsa i les falgueres fa que caminem entre una vegetació frondosa i exuberant. Poc després anem sortint del fons del barranc per un camí que guanya alçada respecte al riu pel marge esquerre pel vessant solell. El bosc va perdent força i es fa més esclarissat. Per contra, guanyem millors vistes sobre els cingles que ens envolten, que fins ara han estat poc o gens visibles del bosc estant.
11,7 km 3h45min Inici de la Pista (489 m) (gps 31T 343642 4579607)
El corriol desemboca a una pista on trobem una casa enrunada. La pista, que ja no deixarem fins a Montblanc, creua el torrent de la Font d’en Guasc i deixa enrere el Mas de Ponet, una masia que veiem enlairada a la nostra esquerra. En aquest tram de camí hi trobem feixes, terrasses creades per a l’aprofitament agrícola del terreny.
13,7 km 4h30min Estret de la Vall (374 m) (gps 31T 345411 4579976)
Creuem de nou el torrent de la Vall per un pont de ciment en un pas estret entre la serra d’en Bardina al sud i l’esperó que baixa dels cingles de la Garrigueta al nord. Poc després trobem les restes enrunades del Molí de Dins, molí fariner medieval (algunes fonts apunten que és del s. XVI-XVII) que incloïa l’habitatge del moliner. Separat de la casa es pot veure el quadrat on anava la roda del molí, que devia ser de 8-10 m.
Sortim del barranc per enfilar ara pels plans on trobem el Molí de la Vall de Fora, un altre molí fariner ara dedicat al turisme rural. Un sender entre camps d’oliveres ens conduirà fins a l’ermita de Sant Josep.
15,4 km 4h55min Sant Josep (376 m) (gps 31T 345630 4580822)
L’ermita va ser construïda al s. XVIII gràcies al comerciant Francesc Sabater. Tret de la portalada adovellada no presenta gaire interès. Durant la guerra civil va quedar destruïda fins que es reconstruí l’any 1958. Actualment l’ indret és molt visitat pels montblanquins com un punt de trobada gràcies a la zona de lleure. És punt d’inici i final de diferents rutes a peu i en BTT, on trobarem plafons informatius i pals indicadors de les rutes.
Seguim les marques del GR-171 que entre amplis camps d’oliveres amb vistes a la Serra Carbonària des dels cims de La Cogulla al Tossal Gros (tots dos 100 Cims de la FEEC) ens portaran al centre de Montblanc passant pel Centre d’Informació i l’església de Sant Miquel.
17,5 km 5h30min Estació de Montblanc (327 m) (gps 31T 346580 4582198)
FOTOGRAFIES






























PANORÀMIQUES








BIBLIOGRAFIA
LLIBRES
- Les muntanyes de Prades: 20 recorreguts per boscos, cingles i barrancs. Ignasi Planas. Ed. Cossetània 2010
- Ràfegues muntanyenques: recull d’anècdotes, llegendes, humorades i rondalles de les Muntanyes de Prades. Josep M. Contijoch. Ed. Cossetània 1999
- Els camins de l’aigua: fonts naturals i aigües al terme de Montblanc. Joan Pallissé. Ed. Cossetània 2006
- Rojals: un poble, un terme, una gent. Josep Insa. Ed. Cossetània 2001
- Els Masos de Rojals. Josep M. Contijoch. Ed. Centre d’Estudis de la Conca de Barberà. 1997
- Les muntanyes de Prades: caminant de poble a poble. Josep Insa. Ed. Cossetània 2005
BIBLIOGRAFIA WEB
TRENS
- Rodalies de Catalunya: horaris, preus, línies oficials
- Trenscat: completa informació sobre trens catalans
- ADIF: gestor ferroviari estatal
EL TEMPS
ALTRES
- Patrimoni Cultural de Catalunya
- Institut Cartogràfic de Catalunya (mapes topogràfics en línia)
- Iberpix (mapes espanyols en línia)
- Ajuntament de Montblanc (rutes a peu)
- Patrimoni de la Conca de Barberà
CARTOGRAFIA
- Serra de Prades. 1.25.000 Editorial Piolet (2013)
- Muntanyes de Prades. 1.25.000. Ed. Alpina
RUTES RELACIONADES
Publicada a:
2 thoughts on “104. De Vilaverd a Montblanc passant per Rojals i el barranc de La Vall”