Vies ferrades i camins equipats accessibles en tren

VF i camins equipats accessibles des d’estacions de tren

Us presentem una llista de vies ferrades (VF) i camins equipats que es poden fer des d’una estació de tren de casa nostra. És una llista més extensa que les ressenyes publicades en aquest bloc atès que hi consten també aquelles vies que al nostre parer es poden realitzar sortint i acabant en una estació de ferrocarril però que encara no hem realitzat.

Per a fer-hi constar una via hem tingut en compte que les aproximacions no fossin excessivament llargues o complicades, sinó que es poguessin fer en una sola jornada. L’única excepció són les vies ferrades andorranes, que sí que requereixen de fer nit al Pas de la Casa. 

Hem tret de la llista la VF Teresina (Montserrat) que ha estat clausurada recentment. També de moment està tancada la VF de Les Venes de Rojalons, una espectacular via que tenia una curiosa part dintre d’una cova. 

GRADUACIÓ

A casa nostra les vies ferrades s’han acostumat a utilitzar el nou mètode Hüsler per a graduar la seva dificultat. Pren com a base la lletra K de Klettersteig (via ferrada en alemany). S’assembla molt, vaja que diríem que és idèntica, a l’escala de graduació francesa utilitzada per a les vies alpines clàssiques (graduació entre parèntesi). A més també es pot matisar més el grau utilitzant els signes +/-. 

Actualment a Catalunya la VF de més dificultat és la VF Cíclope, que els seus dissenyadors l’han classificat com a K6+. És, atenció, una via cordata, és a dir, no hi ha instal·lat cap cable de vida sinó que s’ha de dur de casa la corda per anar assegurant-se durant l’ascens. Un exemple de K7 el tenim a l’illa de Gran Canària, on la VF Extraplomix sí que arriba a aquest grau extrem.

  • K1: fàcil (F) – Topi del Conill
  • K2: poc difícil (PD) – Feixa del Colom
  • K3: bastant difícil (AD) – Roca de la Creu
  • K4: difícil (D) – Ex. VF Les Dames (K4)
  • K5: molt difícil (MD) – Ex. Baumes Corcades (variant K5)
  • K6: extremadament difícil (ED) – Ex. Cinglera del Resistent (K6)
  • K7:  abominablement difícil (ABO) – Ex. Extraplomix (K7)

VF Extraplomix K7. Gran Canària (Foto: Deandar)

Per a fer les VF cal material tècnic. Això inclou casc, arnès i baga d’ancoratge. Hi ha algunes que a més a més tenen ràpels obligatoris, així que caldrà dur corda i material d’assegurament. 

ABANS DE REALITZAR CAP VF CAL CONSULTAR L’ESTAT I EL SEU MANTENIMENT. Pàgines com Deandar i Rocjumper ofereixen informació actualitzada de totes les vies ferrades i camins equipats de casa nostra.

1. LÍNIA R3 (Barcelona-Vic-Ribes de Freser)

 

VF Baumes Corcades (K3-K5) (veure Ruta ST31 VF Centelles )

  • Estació de sortida: Centelles (R3)
  • Observacions: gran clàssica de casa nostra, sense dubte una de les millors. En destaca el pont nepalès de 70 metres, un dels més llargs d’Europa (opcional). Hi ha una variant de més alta dificultat (K5) evitable.
  • Un cop acabada la VF és aconsellable completar la sortida amb una ruta fins al Roc de la Guàrdia seguint la serra de Fonderola a fi de fruir de l’entorn més enllà de la ferrada (Ruta ST205 Serra de Fonderola).

VF Roca de la Creu (K3)

  • Estació de sortida: Ribes de Freser (R3) / Ribes-Vila (Cremallera)
  • Obs.: la via s’inicia sobre l’església, a poca distància de l’estació de rodalies.
  • Un cop finalitzada es pot ampliar amb una passejada fins a Batet o per les mines situades pel coll de Segura. 

2. LÍNIA DEL LLOBREGAT (RODALIES/FGC)

VF Cinglera del Resistent. (K3 / K6) (veure Ruta ST37 Turó del Marquès)

  • Estació de sortida: Castellbell i el Vilar (R5 R50 FGC)
  • Observacions: l’antiga VF turó del Marquès es va ampliar passant a formar part d’aquesta. El tram segon és la via ferrada original del Turó del Marquès (K3). El tercer tram i darrer de la via és especialment dur (K6), amb un extraplom només apte per a braços molt forts. 
  • Es pot combinar la sortida amb una extensió fins al mateix cim del turó del Marquès.

VF Turó de l’Escletxa. (veure Ruta ST194 turó de l’Escletxa)

  • Estació de sortida: Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat (R4)
  • Observacions: curta via de 8-10 metres de verticalitat amb bon equipament. Supera el cingle que envolta el turó de l’Escletxa.
  • No té sentit per si sola (molt curta) sinó es combina amb una excursió fins al 100 cims del turó de l’Escletxa i a Viladoms de Dalt. 

VF (canal equipada) Bardisses Romàntiques (K4)/Canal 17 F (K3) (veure Ruta ST201 Bardisses/Canal 17F)

  • Estació de sortida: Aeri de Montserrat (R5 R50 FGC)
  • Observacions: és una canal equipada amb cordes i cadenes. Així que compte, que no és una VF al curs.
  • Habitualment es combina amb la Canal 17F (K3), torrent paral·lel al de les Bardisses, de dificultat més assequible. Qualsevol de les dues si es fan de baixada impliquen diferents ràpels. 

Canal equipada Torrent dels Abadals (K1)

  • Estació de sortida: Castellbell i el Vilar (FGC)
  • Observacions: els mateixos equipadors de l’Escletxa ens deixen aquest curt recorregut que s’enfila pel torrent dels Abadals gràcies a escales i passos equipats. No cal material específic, a no ser que es vagi amb persones molt inexpertes.

Canal equipada Torrent Tortuguer (K1)

  • Estació de sortida: Castellbell i el Vilar (FGC)
  • Observacions: camí equipat amb grapes  que supera el torrent Tortuguer. Baixa dificultat, no cal material tècnic.
  • Té sentit si s’utilitza com a variant de pujada a Montserrat pel monestir de Sant Benet. 

3. LÍNIA LLEIDA-LA POBLA DE SEGUR

VF Cágate Lorito (K6)

  • Estació de sortida: St. Llorenç de Montgai (FGC)
  • Observacions: una de les ferrades més difícils de casa nostra i de tot l’estat. Compromís i duresa amb solucions originals (pèndol) fan aquesta ferrada només apta per a experts.

VF Topi del Conill (K1)

  • Estació de sortida: St. Llorenç de Montgai (FGC)
  • Observacions: via ferrada situada al marge esquerra del riu Segre. S’hi accedeix per la carretera entre Sant Llorenç de Montgai a Camarasa (2,8 km). Just al pont d’Escalera que travessa el pantà de Sant Llorenç de Montgai cal prendre una pista durant 1,8 aprox. fins a l’inici de la VF.
  • Curta però entretinguda. Té un pont tibetà.

VF Topi del Conill. Esperó rocós per on discorre la via amb Camarasa al fons

4. COMARQUES DE TARRAGONA

VF Feixa del Colom (K2) (veure Ruta ST101 VF )

  • Estació de sortida: Montblanc ( R13 R14)
  • Observacions: curta i fàcil VF excel·lent per a iniciació. Es pot aprofitar per visitar l’ermita de Sant Joan i fer una ruta pel vessant oriental de les Muntanyes de Prades.

VF Ulldecona (K4+)

  • Estació de sortida: Ulldecona (R16)
  • Observacions: reoberta amb modificacions després d’un greu accident ocorregut el 2017 que va evidenciar deficiències en la seguretat. Corda obligatòria pels dos ràpels de 13 i 14 metres.

VF Agulla d’Aigualcoll (K4/K5)

  • Estació de sortida: L’Hospitalet de l’Infant (R16)
  • Observacions: dura via ferrada que discorre pels vessants orientals de la serra de Mestral.  Un cop finalitzada es pot fer el Molló Puntaire, sostre de la serra i catalogat dins de la llista dels 100 Cims de la FEEC.

VF Les Serres de Mestral (K3)

  • Estació de sortida: L’Hospitalet de l’Infant (R16)
  • Observacions: opció més assequible que puja pel mateix vessant de la serra de Mestral que l’anterior via. Més allunyat del Molló Puntaire. Tenim l’opció de donar el tomb a la serra pel nord passant pel coll de Puntalt a fi de fer una interessant ruta circular.

VF de Patacons (K4)

  • Estació de sortida:  La Selva del Camp (R14)
  • Observacions: elegant VF amb quatre ponts nepalesos que recorre els contraforts septentrionals de les Muntanyes de Prades. 
  • És al límit de poder-la fer en una jornada (28 km), només factible per a gent preparada físicament. Cal una llarga caminada des de La Selva del Camp fins a l’Albiol amb possibilitat de baixar després fins a Alcover (veure Ruta ST137 La Selva del Camp-Albiol-Alcover). 

Camí equipat Camí del Brugent  (K0) (veure Ruta ST143 Volta al Brugent)

  • Estació de sortida:  La Riba (R13 R14)
  • Observacions: entretingut sender que remunta el riu Brugent amb passarel·les i ponts penjats. 

Camí equipat Camí del Rec (K0) (veure Ruta ST197 Puig d’en Cama)

  • Estació de sortida:  La Selva del Camp (R14)
  • Observacions: cap mena de material necessari per resseguir el camí recuperat paral·lel al Rec de La Selva del Camp.  Senyalitzat com a sender local.
  • Es pot combinar aquest camí amb l’ascens al Puig d’en Cama, un altre 100 Cims de la FEEC.

5. ANDORRA/FRANÇA

VF Les Escaldilles (K4) (Alta Cerdanya. França)

  • Estació de sortida: Sallagosa (SNCF. Tren Groc)
  • Observacions: ferrada de pagament situada a Lloc, municipi de l’Alta Cerdanya. Depèn de la variant  costa (maig 2019) 18€-31€. Inclou el material i no es pot dur el propi. 
  • Situada a 4 km de Sallagosa

Camí equipat de les Gorges de Carançà (veure Ruta ST36 Núria-Carançà)

  • Estació de sortida: Toès les Valls (Thoès-les-vals) (SNCF. Tren Groc)
  • Observacions: la Núria-Carançà reuneix tots els factors per ser considerada una travessa imprescindible dels Pirineus. Una ruta que gràcies a passarel·les i ponts penjats supera passos engorjats enmig de boscos i camins tallats a la roca… No cal material tècnic.
  • Des de l’estació de Toès es pot visitar la zona tot  fent una ruta circular per les passarel·les.

VF Coll dels Isards (K1) Andorra

  • Estació de sortida: Portè Pimorent (SNCF)
  • Observacions: situada al vessant nord del coll dels Isards, collada situada a 3 km del Pas de la Casa (Andorra). Per arribar al Pas són 12 km des de Portè seguint un camí força interessant que passa per les ruïnes de les antigues mines de Pimorent.
  • Calen dues jornades per a fer la VF i tornar a Portè Pimorent. També es pot baixar fins a l’estació d’Andorra-l’Hospitalet (SNCF).

VF Bony d’Envalira (K3) Andorra

  • Estació de sortida: Portè Pimorent (SNCF)
  • Observacions: una de les VF més alpines del Pirineu. Es pot pujar fins als cims d’Envalira i baixar a El Pas de la Casa pels colls de les Abelletes i fer la VF Coll dels Isards.
  • Com en el cas anterior calen com a mínim dues jornades per a fer la VF i tornar a l’estació de Portè Pimorent. Des del coll de Pimorent també es pot baixar fins a l’estació d’Andorra-l’Hospitalet (SNCF).

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s