ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
- MAPES
- DIFICULTAT
- ELS TRENS
- (Consultar horaris)
- LA RESSENYA
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida/arribada: St. Llorenç de Montgai (La Noguera)
- Distància/durada: 16,6 km / 5h15 (sense aturades)
- Desnivell: +/- 980 m
- Dificultat: Exigent
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
Interessant sortida circular que ens portarà a recórrer tota la Serra de Montroig per la carena cimera amb excepcionals vistes sobre el Montsec i el pantà de Camarasa.
La Serra de Montroig es troba a La Noguera, entre els municipis de Camarasa, Santa Linya i Sant Llorenç de Montgai, població aquesta última on comença l’excursió. És una serralada marginal prepirinenca al sud del Montsec, entre els pantans de Sant Llorenç i Camarasa. El punt més alt és la Pala Alta, un cim inclòs als 100 Cims de la FEEC penjat sobre els penya-segats i des d’on es tenen unes panoràmiques privilegiadesvde 360º sobre l’entorn. Al sud sobresurt pel seu cim en forma d’altiplà el turó del Castell de Sant Llorenç de Montgai, accessible des de l’estació de Sant Llorenç per un corriol i una pista.
- Sortida/arribada: Estació de Sant Llorenç de Montgai (FGC, Tren dels Llacs)
- Interès: La Pala Alta, un 100 Cims de la FEEC amb vistes panoràmiques excepcionals.
- Època: Tot l´any.
- Ruta: Sant Llorenç de Montgai – La Socarrada – Ermita M.D. de Montalegre – Pala Alta – Coll de Porta – Pletiu de l´Extrem – Coll d’Orenga – Barranc Pla de Fugues – Sant Llorenç M.
- Dificultat: Cap dificultat tècnica però cal parar atenció al camí carener del Montroig i els penya-segats.
CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
- Ruta ST171: Ambdues travesses coincideixen des del cim del Mont-roig fins a l’estació de Vilanova de la Sal.
- Ruta ST188: Coincideix amb aquesta ruta en el tram de carena de Mont-roig entre l’ermita de la MD de Montalegre i la portella de l’Extrem.
- Ruta ST206: Serra de Monteró: inici i final des de la mateixa estació, però visita la serra situada al sud del pantà, la Serra de Monteró.
- Ruta ST207: Volta al pantà de St. Llorenç: comparteix sortida i arribada i un curt tram de la carretera a Camarasa.
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
PERFIL DE LA RUTA
DIFICULTAT
El camí no té dificultats tècniques, només parar atenció al camí carener a no apropar-se als estimballs. Hem d´estar alertes a la pujada a la carena, donat que hi ha diverses cruïlles de camins on hem d´estar alertes. El camí carener comença a l’Ermita de la Mare de Déu de Montalegre on a partir del qual només caldrà seguir el corriol sense pèrdua que busca els cims de la carena o el vessant nord (més suau) de la serra. La baixada no té pèrdua, seguint en sentit contrari els diversos cartells indicadors que duen al refugi lliure (sense aigua) del Pletiu de l’Extrem.
ELS TRENS
(Consultar horaris)
Des de l’any 2016 la freqüència de pas dels trens de la línia Lleida-La Pobla de Segur ha augmentat considerablement. Si fins llavors només hi havia un tren per sentit, des d’aquest any, amb la incorporació de noves unitats dièsel de la Sèrie 331, aquesta ha augmentat a 4 trens per sentit fins a La Pobla de Segur.
Aquesta clara millora en el servei implica que si volem podem fer l’excursió en un sol dia des de Lleida, ciutat on podrem connectar amb els trens regionals o d’alta velocitat fins a la nostra destinació de sortida.
La línia Lleida-La Pobla de Segur també s’explota turísticament amb el nom de El Tren dels Llacs, un servei que només funciona alguns caps de setmana entre els mesos d’abril a octubre. El tren està composat per locomotores dels models 10817 i 10820 dièsel construïdes l’any 1968 i per quatre cotxes d’època de la sèrie 6000, un cotxe cafeteria i un furgó postal. El preu d’aquest viatge per a adults és de 30 € (a/t).
Si volem passar el cap de setmana a la zona un cop feta la ruta, tenim l’opció de poder dormir a l’alberg La Cova o al càmping a Sant Llorenç de Montgai o bé utilitzar el refugi lliure del Pletiu de l’Extrem, dalt la carena del Montroig. És un refugi lliure en bones condicions, amb bancs i taula, sense matalassos ni aigua a l’exterior. Hi ha un dipòsit que teòricament recull aigua de la pluja i un broll, però tot plegat sembla estar inutilitzat a finals del 2013.
LA RESSENYA
0 km 0h Estació de Sant Llorenç de Montgai FGC (298 m)
L’estació es troba un quilòmetre al sud-oest de Sant Llorenç de Montgai, nucli de població del municipi de Camarasa. L´estació va ser inaugurada l´any 1949 amb la prolongació de la línia des de Balaguer fins a Cellers-Llimiana. L´edifici és de tres plantes i està tapiat donat que no ofereix cap mena de servei. Per esperar el tren només hi ha una marquesina a l´aire lliure, que donades les adverses inclemències meteorològiques que es donen en aquestes terres a l’hivern resulta insuficient.
Des de l´estació surt un corriol marcat amb pal indicador que puja en 45 minuts fins el Castell de Sant Llorenç.
Nosaltres anem cap a l´est pel carrer asfaltat que després de passar sota les vies i el cementiri de la població ens porta fins al centre de Sant Llorenç. Seguim la carretera en direcció nord, cap a Camarasa durant 500m fins que trobem el restaurant L´Isard a mà esquerra.
1,4 km 0h21min Deixem la carretera (250 m)
Quan arribem al restaurant tombem a la dreta deixant la carretera. Creuem el pàrquing del restaurant i anem a buscar un corriol que surt a l´altre costat que puja pel fons del Barranquet del Mas del Cinto. Durant uns metres seguim també les marques vermelles que porten a la nova via ferrada ´Cágate Lorito´ una difícil VF creada recentment. Aviat veiem una gran paret que sembla barrar-nos el pas. És el talús de les vies del tren.
1,9 km 0h30min Creuem la via del tren (310 m)
Tenim dues opcions per creuar les vies del Tren dels Llacs. La més pràctica és la de pujar el costerut corriol que surt a la nostra dreta i que puja fins a les mateixes vies del tren. Una segona opció és la de passar sota les vies a través d’un túnel d´uns 20-30m amb unes curioses travesseres de tren a la sortida que serveixen per creuar el torrent.
Superades les vies del tren el camí va vers a l´est per sobre un torrent entre un camp de garrics i ginebrons. Creuem el torrent caminant entre alguns roures fins que després de 250m del torrent arribem al Camí de la Garriga.



2,6 km 0h40min Camí de la Garriga (390 m)
El Camí de la Garriga és una pista que connecta Sant Llorenç i el nucli de població de Vilanova de la Sal, municipi de Les Avellanes i Santa Linya. L’agafem vers la dreta en lleugera baixada per immediatament deixar-la per prendre un corriol a l´esquerra just on la pista fa una marrada de 180º a la dreta (marcat amb un cartell de fusta que ens indica que és el camí que va a Vilanova).
Seguim el senderó 2 minuts fins que ens incorporem a una pista que seguirem només durant 1 minut. Cal parar atenció a prendre un corriol a la dreta que baixa lleugerament entre roures atès que és fàcil que ens el passem. El camí va ara per sobre el Clot del Roure, torrent que creuem 5minuts després en una fondalada dominada per un gran i solitari roure. Després de 5minuts de caminar pel bosc arribem a les ruïnes de La Socarrada.
4 km 1h10min La Socarrada (560 m)
Passem entre les ruïnes de La Socarrada seguint el fressat camí que guanya alçada de mica en mica en direcció nord. Passats uns 5minuts trobem una bifurcació. Prenem el corriol més marcat a la dreta entre camps d´oliveres. De seguida el corriol esdevé pista. Cap al sud podrem gaudir d´àmplies vistes cap al Castell de Sant Llorenç i el pantà de Sant Llorenç fins que arribem a una àmplia esplanada on la pista just fa una gran corba a l´esquerra.
4,7 km 1h40min Esplanada amb una casa en runes (651 m)
El camí arriba a una ampla corba a l´esquerra amb una bifurcació a la dreta que va a parar a les runes d´una edificació. Continuem per la pista durant només 2minuts (130m) quan hem de parar atenció a prendre un corriol que surt cap al nord (dreta) i que està marcat per unes fites de pedra a la vora del camí. El senderó passa a tocar d´una bassa i puja per un corriol força dret i incòmode que va a parar a la pista principal que ve de Vilanova de la Sal, just a la cruïlla que dóna accés a l´ermita de la Mare de Déu de Montalegre.
Agafem a l´esquerra en pujada seguint el cartell (malmès) que indica cap a l’ermita a través d´una pista a trams excessivament ampla per on gairebé hi passarien tres vehicles al mateix temps. Continuem 12min (800m) fins que passada una gran corba i ja situats al vessant nord de la serra, prenem un corriol marcat per fites que ens durà fins a l´ermita.



6,1 km 2h05min Ermita de Mare de Déu de Montalegre (868 m)
La gràcia de l´ermita és la seva posició, encimbellada al capdamunt de la cinglera de Montroig. Dins l´ermita hi ha una una imatge de la Mare de Déu de Montalegre. Curiosa la història del pastoret que acompanyava la Verge. Les dues figures foren amagades l´any 1936 en plena guerra civil. En acabar el conflicte la Verge fou recuperada però l´habitant de Vilanova de la Sal que s´encarregà d’amagar el pastoret morí durant aquests anys, quedant la seva localització desconeguda. S´han fet diverses cerques per trobar-lo, però encara no ha aparegut. Cada 1 de maig s´hi celebra una romeria i un aplec cada tercer diumenge de setembre.
Des de la part posterior de l´ermita, a tocar d´una torre de telecomunicacions, surt un corriol que careneja entre petits arbres de carrasca pel vessant nord de la serra fins que en 20 minuts trepitgem el cim de la Pala Alta.
7,3 km 2h25min Pala Alta (950 m)
Cota màxima de la Serra de Montroig. Al cim hi trobem un vèrtex geodèsic una caseta metàl·lica. Des d´aquí podrem gaudir d´unes vistes panoràmiques d’extrema bellesa. Al nord el pantà de Camarasa amb les parets del Coscoll caient sobre l´aigua amb el Montsec al fons. Cap al sud, i si les boires hivernals ens ho permeten, podrem veure el pantà de Sant Llorenç i el Castell de Sant Llorenç.
Seguim l´excursió pel corriol carener per anar a buscar el coll de Porta a través d’una forta baixada en aproximadament 20 minuts.
8,2 km 2h45min Coll de Porta (814 m)
Fins aquest coll es pot accedir en vehicle per una pista que surt de Vilanova de la Sal. Des de l´esplanada del coll agafem un corriol que puja molt dret i que ens farà suar de valent fins el proper cim de La Pala del Coll de Porta (892m).
8,4 km 2h55min Pala del Coll de Porta (892 m)
Del cim el corriol torna a baixar seguint a tocar dels cingles de forma més suau que no pas a la pujada. La serra en aquest punt gira una mica al sud fet que fa que des d´aquesta part del recorregut puguem veure íntegrament l´espectacular serra de Montroig darrere les nostres passes. En primer terme veiem el cim de La Pala del Coll de Porta, després la Pala Alta, i l´ermita de la Mare de Déu de Montalegre a l´extrem occidental de la serra. Cap al nord la panoràmica també impressiona, amb el pantà de Camarasa, el Montsec i el Pirineu al fons.
El camí fa petites pujades i baixades seguint la carena de la serra entre boscos de carrasca fins que trobem una cruïlla, som al Portell.
10,9 km 3h45min El Portell (Refugi Pletiu de l´Extrem) (752 m)
Primera bifurcació des de que hem pres el corriol de la carena del Montroig. A l’esquerra (N) el corriol va a parar en 100m al Refugi de Pletiu de l´Extrem, una cabana forestal que es va adequar el 2009 com a refugi lliure. S´hi van fer obres per a crear una petita bassa de 15m2 provinents d´aigua de pluja recollida de la teulada. També es va fer una font que a finals del 2013 no funcionava, per tant, no hi trobarem aigua.
Desfem el camí des del refugi fins al Portell, des d´on un fàcil però espectacular pas baixa sota les parets dels cingles de la serra de Montroig. Davant nostre, al sud, veiem la Muntanya de Sant Salvador. Passem per una pineda fins arribar al coll d´Orenga.
12,5 km 4h15min Coll d´Orenga (420 m)
Ampla i oberta collada que separa els cingles de Montroig de la muntanya de Sant Salvador que tenim a davant. Tombem a la dreta seguint un pals indicadors en sentit invers que indiquen direcció al Refugi de Pletiu de l´Extrem. Caminem ara per pista entre boscos de pi blanc deixant de costat diverses bifurcacions que anirem trobant en la baixada indicades amb un pal direcció Refugi. Després de 30min de seguir la pista el camí creua el Barranc dels Ulls de Llorenç pujant per incorporar-se al Camí de la Garriga, proper al seu punt d´inici a la carretera LV-9047. Seguim el Camí a l´esquerra uns 100 metres fins prendre un camí rogenc a la dreta que ens durà a la carretera LV-9047.
14,6 km 4h45min Carretera LV-9047 (258 m)
Ens incorporem a la carretera Camarasa-Gerb i la seguim a l´est (dreta). La seguim durant 700m anant en compte però també gaudint de les vistes del pantà de Sant Llorenç de Montgai i el cim del Monteró a l´altre costat del pantà.
A la nostra dreta sota la cinglera de la Cascalda es troba la Cova dels Bous (accessible des de Sant Llorenç), una gran balma amb restes neandertals de fa 50.000 anys. Cal concertar visita prèvia o passar per l´espai Orígens, a Camarasa, si no s ´ha fet.
16,6 km 5h15min Estació de Sant Llorenç de Montgai (298 m)
BIBLIOGRAFIA
LLIBRES
- Montsec : 20 excursions des de l’alberg Montsec-Mur. Jordi Solà i Mas. Ed. Cossetània (2011)
- 25 excursions pel front del Pallars. Joan Ramón Segura. Ed. Cossetània (2006)
- Excursions a l’interior de la terra: 22 itineraris espeleològics. Ferran Alexandri. Ed. Abadia de Montserrat (2011)
- Excursions per la ruta del tren dels llacs : sortides a peu i amb BTT resseguint el ferrocarril de Lleida a la Pobla de Segur. Joan Ramón Segura. Ed.Pagès (2010)
- Línia Lleida-La Pobla : el ferrocarril transpirinenc del Noguera Pallaresa. Lluís Prieto i Tur. Ed. FGC (2008)
- El Ferrocarril Lleida-Saint Girons : una empresa que roman a mig camí. Llorenç Sánchez i Vilanova. Ed. Institut d’Estudis Ilerdencs (2003)
BIBLIOGRAFIA WEB
ELS TRENS
- Rodalies de Catalunya: horaris, preus, línies oficials:
- Ferrocarrils de la Generalitat FGC
- Trenscat: completa informació sobre trens catalans:
- ADIF: gestor ferroviari estatal
- Tren dels Llacs
EL TEMPS
ALTRES
- Institut Cartogràfic de Catalunya: mapes en línia
- Ajuntament de Camarasa
CARTOGRAFIA
- Mapa comarcal de Catalunya 15.000 ICC Noguera
RUTES RELACIONADES
Publicada a:
5 thoughts on “56. Circular a la Serra de Mont-roig per la Pala Alta (100 Cims) des de St. Llorenç de Montgai”