87. Campdevànol a Ribes de Freser per St. Pere d’Aüira, El Baell i Campelles

1. TOPOGRÀFIC
    2. TRACK A WIKILOC
    3. PERFIL DE LA RUTA
    4. PUNTS DE PAS (WAYPOINTS)
    5. MAPA A GOOGLE MAPS
    3. CARTOGRAFIA
  12. RUTES RELACIONADES

DADES TÈCNIQUES

• Estació de sortida: Campdevànol (Ripollès)
  • Estació d’arribada: Ribes de Freser (Ripollès)
  • Distància/durada: 18,4 km / 6h (sense aturades)
  • Desnivell:  + 1.100 m / -900 m
  • Dificultat: Exigent
  • Track a Wikiloc

LA TRAVESSA

Interessant i variada ruta entre les estacions de Campdevànol i Ribes de Freser amb elements paisatgístics i patrimonials que no deixarà indiferent a ningú.

Agradarà a aquells excursionistes que busquin boscos. Travessarem pinedes, rouredes i fagedes seguint en bona part estrets corriols emboscats. Però qui busqui patrimoni també en trobarà. Ermites esquitxades per tot el recorregut (Sant Pere d’Auïra, Sant Cristòfol o Sant Antoni) ens aniran mostrant el ric patrimoni arquitectònic del Ripollès. També visitarem un parell de búnquers de la guerra civil, a més a més de les poblacions de Campdevànol, Campelles, El Baell (opcional) i Ribes de Freser.

Els amants de la natura en general trobaran una caminada amb excel·lents vistes panoràmiques. A la primera part de la sortida podrem observar les muntanyes de la Catalunya interior, des del Montseny fins al Bellmunt. Més endavant en el recorregut podrem veure muntanyes del Prepirineu, amb el Pedraforca com a reclam més important. Finalment, quan la ruta ja estigui més avançada veurem en detall les muntanyes de Núria, des del Taga fins al Balandrau, i del Torreneules al Puigmal, el cim més alt del Ripollès.

• Interès:  Variada ruta per diferents boscos i amb excel·lents vistes.
  • Època:  Tot l’any.
  • Quan:  Per la tardor, pels bolets i perquè els boscos es tenyeixen de colors.
  • Ruta: estació de Campdevànol – Sant Cristòfol – collet de Puigcorber – Can Xandri – Coll de la Batalla – Sant Pere d’Auïra – Pla de Pruners – Collada de Grats – Portella de Barricó – el Malpàs – El Baell – Can Coll – Campelles coll de les Casasses – ermita de Sant Antoni – Mirador de Ribes – camí de Sant Antoni – Estació de Ribes-Vila
  • Dificultat: fort desnivell acumulat amb constants pujades i baixades. Orientació bona amb senyals indicadors i marques de pintura.

CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES

• Des del cim de Sant Amand podeu enllaçar la caminada amb la Ruta ST22 entre Campdevànol i Ribes per St. Amand i el Taga  fins a Ribes de Freser, creant una fantàstica travessa d’un o dos dies (refugi lliure de Sant Jordi). La mateixa ruta ens permet la variant de baixar a Campdevànol seguint íntegrament el GR-3.
  • Podem arribar a Ripoll per la  Ruta ST62 una travessa entre La Farga de Bevié i Ripoll que passa per Sant Moi i Les Terrades seguint el GR-151 de 15,9 km (+590m / -560m)
  • La Ruta ST54 uneix també les poblacions de Ripoll i Campdevànol però pel Collet de l’Aurò i els Gorgs de la Cabana, una ruta de 18,5 km i de +520m de desnivell)
  • La Ruta ST124 és una travessa circular des de Campdevànol de 12,5 km que visita Sant Pere d’Aüira, una ermita encinglerada a ponent de la població.
  • La Ruta ST176 puja des de Ripoll per l’interessant Camí de Vidabona fins al cim de Sant Amand, per baixar fins a Campdevànol seguint en part el GR-3
  • La Ruta ST177 finalitza a Ribes després de sortir de Ripoll i pujar als cims del Taga i Sant Amand pel Camí de Vidabona

MAPES

PUNTS DE PAS (WAYPOINTS)
MAPA A GOOGLE MAPS

DIFICULTAT

Una travessa pels amants de la muntanya amb fort desnivell acumulat però ben senyalitzada amb pals indicadors i marques de pintura en tot moment. Tot i que la distància no és excessiva, les constant pujades i baixades fan alentir la marxa, així com alguns senders estrets.

A les rodalies del Baell i Campelles caminarem unes estones sobre pista cimentada.

A mig camí passarem pel conegut Malpàs, un punt on el corriol va penjat sobre un estimbat. No té cap dificultat tècnica ni és gens difícil. Per aquells que tinguin una mica de vertigen trobaran un cable de seguretat on agafar-se.

ELS SENDERS

Abalisament bo. Trobarem sempre les marques de pintura grogues d’Itinerànnia i pals indicadors a la majoria de cruïlles. Tot i així cal estar atents als nombrosos trencalls i bifurcacions.

• GR-3: Des de Campdevànol seguirem fins al Coll de Grats (km 6,8) el GR-3 tret d’un curt tram entre Sant Pere d’Auïra i el Pla de Pruners.
    • PR:  entre Sant Pere d’Auïra i el Pla de Pruners, on seguirem un PR,  camí més curt i estètic per accedir al Pla de Pruners.
  • Itinerari de Natura de Sant Pere d’Auïra: Des de Campdevànol trobarem alguns pals indicadors d’aquest itinerari no homologat ni abalisat. Sí que veurem alguns pals indicadors i plafons informatius durant l’itinerari
  • Itinerànnia.  Durant tot el recorregut seguirem senyals grocs de la Xarxa de senders d’Itinerànnia.  A les cruïlles importants trobarem pals indicadors que ens marcaran la direcció a prendre.

ELS TRENS

La travessa s’inicia i acaba  en dues estacions de la línia R3 de Rodalies de Catalunya coneguda com el Transpirinenc,  Ribes de Freser i Planoles. El tren va arribar a Ribes el 1919 però no ho fa fins el 1922 a Planoles, quan es va obrir el tram entre Ribes i La Molina.

Entre Planoles i La Molina hi ha les dues obres més emblemàtiques de la línia, el túnel de Toses, el més llarg de la línia amb 3,700m de recorregut i el Túnel de Cargol, un túnel helicoïdal que fa un tomb de 360º a fi de superar els forts desnivells que calia vèncer per arribar a completar la línia.

Els caps de setmana circulen 6-7 trens en cada sentit.  És recomanable de sortir de Ribes de Freser ben d’hora per no haver de patir per la tornada. El darrer tren direcció cap a Ripoll-Vic-Barcelona circula aprox. a les 19.41h.

HORARIS RODALIES DE CATALUNYA

LA RESSENYA

(datum ETRS89)

0 m 0h Estació de Campdevànol (733 m) (utm 31T 431146  4674741)

Sortim de l’estació cap al nord per agafar el carrer Costa Pubilla fins on es creua amb el carrer Gombrèn. Al mateix costat de les vies, abans del pas a nivell veurem un plafó informatiu de la ruta dels Gorgs de la Cabana.

Creuem les vies del tren. A l’altre costat veiem ja un pal d’Itinerànnia (R54 Pujada a Vistalegre) Seguim la carretera Gi-401 cap a Gombrèn i La Pobla de Lillet (O) durant 120m per pujar cap al barri de Vistalegre seguint el carrer de Vistalegre amunt. El plafó ens indica que Campelles és a 5h35min, tot i que a un pas normal (sense aturades) trigarem una hora menys del que aquí ens marca.

Un cop situats al capdamunt del carrer de la Bauma prenem el carrer Batllia a la dreta on al cap d’un minut trobarem el pal indicador R58 d’Itinerànnia i un altre de l’Itinerari de Natura de Sant Pere d’Aüira, situats a la cantonada sud-oest del cementiri. Agafem el camí amunt fins a Sant Cristòfol.

0,75 km 10min Sant Cristòfol Vell (814 m) (utm 31T 430979 4675205)

Antiga església parroquial que forma un conjunt harmònic amb el cementiri que té al costat. Va ser consagrada l’any 1701, i és de nau rectangular amb una rectoria adossada. L’any 1855 es consagrà l’església també anomenada de Sant Cristòfol (també coneguda com a Sant Cristòfol Nou) situada dins el nucli urbà de Campdevànol.

El camí creua la rectoria per un túnel construït per al pas del bestiar que anava cap a Campelles a buscar pastures a l’estiu. El corriol s’enfila vessant amunt entre prats i boscos. Deixem la Creu de les Missions (commemorativa d’unes missions de l’any 1941) i pugem  a través dels quintals de Puigcorber, camps de conreu amb la gran masia de Puigcorber a l’esquerra. El camí, ara per bosc, creua un tallafoc abans d’arribar al collet de Puigcorber.

1,6 km 30min Collet de Puigcorber  (899 m) (utm 31T 430675 4675929)

Collada poc marcada on a la nostra dreta (E) surt una pista que davalla cap a la Colònia Parramón. Creuem la pista i seguim pel camí que puja pels Solells de Puigcorber. El camí segueix una estona per una pista que abandonem quan entrem als Quintals de Cal Xandri, punt on trobem un marge de pedra seca al costat del camí en arribar a la masia abandonada de Cal Xandri.

2 km 40min Cal Xandri  (975 m) (utm 31T 430468 4676253)

Masia abandonada amb dos edificis encara dempeus i amb un gran avet enmig. El camí segueix pujant per anar a buscar  la Carena de Coll de la Batalla on el sender va per una pineda de pi roig i boix a tocar d’una tanca de filferro. El camí guanya  alçada de mica en mica fins a apropar-nos al cim del Puig de la Batalla (1.051m), que resta a la nostra esquerra i que no trepitjarem, punt on el camí inicia la baixada per anar a trobar el proper coll de la Batalla.

Uns metres abans d’arribar al coll trobem un plafó informatiu sobre espècies vegetals i animals corresponent a l’Itinerari de Natura de Sant Pere d’Aüira, ruta de 13,5km amb inici i acabament a Campdevànol.

3,4 km 1h Coll de la Batalla  (949 m) (utm 31T 429584 4677019)

Coll on trobem la pista que puja a Sant Pere d’Aüira des de Campdevànol.  Creuem la pista (que tornarem a creuar més endavant) seguint els senyals grocs  pel vessant de solell de turó on es troba l’ermita, a la que hi arribarem en prop de 20-25min. de pujada.

4,2 km 1h25min Sant Pere d’Aüira  (1.100 m) (utm 31T 429539 4677545)

Ermita encimbellada sobre un esperó rocós. L’església actual fou consagrada el 1235 per Sant Bernat Calbó, bisbe de Vic. És d’estil romànic tardà i fou ampliada el 1640 amb dues capelles laterals que li donen aspecte de planta de creu llatina. El campanar és d’espadanya de dues obertures. El mes de juny es celebra un popular Aplec organitzat pels Amics de Sant Pere, amb diferents activitats que inclouen una pujada a peu col·lectiva des de Campdevànol, una cronoescalada a peu i en btt i un esmorzar. Després de la missa es reparteix coca i se celebra un concurs d’avions de paper.

De l’ermita baixem vers al nord seguint les marques de pintura fins a passar per la petita àrea de lleure amb taules que ens deixa a una cruïlla de pistes on trobem un pal indicador.  Campelles és a 4h de camí segons aquest plafó informatiu, però donat que són 9km de distància és més ajustat pensat que en 3h hi podem arribar.

Per arribar al Pla de Pruners tenim dues opcions. O bé seguir el GR-3 que veníem seguint i que va per una pista, o seguir un PR (sender de petit recorregut, marques blanques i grogues) que puja de forma més directa cap al Pla de Pruners. Nosaltres optem per agafar aquest sender que sempre és més agraït de seguir que no pas una pista. El corriol puja força dret cap al Pla entre una bonica roureda a tocar del cingle de l’Aubarda.

5,5 km 2h Pla de Pruners  (1.297 m) (utm 31T 428760 4678300)

Gran esplanada penjada sobre una cinglera amb vistes increïbles. Cap al sud del cim de Cuàs (1.419m). Sota nostre veiem l’ermita de Sant Pere d’Aüira mig amagada entre els espessos boscos de la zona. Cap a ponent tenim bones panoràmiques de la Serra del Cadí i el Pedraforca i de tota la Catalunya interior, cap al sud, fins a divisar el Montseny a la llunyania.

Aquí retrobem de nou les marques blanques i vermelles del GR-3 i les seguim vers el nord per una pista. Després de 3-4minuts l’abandonem per emprendre la part més maca de tota l’excursió. Ens endinsem en un bosc mixt de pi roig i faig fins que de sobte ens trobem en una magnífica fageda en un entorn rocallós en passar a la Baga de Grats, al vessant nord del cim del Cuàs.

6,8 km 2h30min Collada de Grats  (1.247 m) (utm 31T 428906 4679000)

Prat envoltat de bosc en un entorn que d’aquesta collada fa un indret encantador. Al bell mig trobem el pal R59 d’Itinerànnia.

El GR-3 continua vers a la Mare de Déu de Montgrony i Castellar de N’Hug. Nosaltres, però,  l’abandonem per anar a la dreta (E) en direcció al Baell (1h30min), Campelles (2h45min) i Ribes de Freser (4h15min), destinacions i horaris que ens marca el pal indicador.

El camí flanqueja pel vessant sud de la serra de Golobran entre un bosc de pins i blades amb boix. Aquest és un bon lloc per aturar-se una estona per gaudir de les panoràmiques. Cap al sud-est tenim els extensos boscos de la Baga d’Estegalella. Cap a llevant el cim de Sant Amand es retalla espectacularment a l’horitzó. I si mirem enrere (sud-oest) podrem observar les millors vistes del cim emboscat del Cuàs (1.418m).

7,8 km 2h50min Portella de Barricó   (1.273 m) (utm 31T 429569 4679442)

Pas tallat a la roca calcària que traspassa un contrafort de la Serra de Golobran. Passem al vessant de llevant de la serra entre paisatges on les parets i roques calcàries confereixen a a aquest tram de recorregut un aspecte feréstec. El corriol va entre boscos amb fajos per un sender amb diferents cruïlles on haurem d’estar atents als senyals.

9,1 km 3h20min El Malpàs  (1.285 m) (utm 31T 429104 4680241)

Arribem al punt conegut com el Malpàs, un tram de camí estret que puja fent estretes marrades entre parets calcàries. Abans d’arribar al capdamunt del pas, a mà dreta, amagat entre la vegetació, veurem un cable metàl·lic que baixa barranc avall. Aquest equipament dona accés a Les Canaleres (foto extreta d’internet), una zona d’escalada poc coneguda del Ripollès formada per una placa llisa amb estries que li donen un aspecte singular.

Un cop som a la part superior del pas, el camí  continua a tocar de les parets, amb caient al costat dret (E). Aquest pas no presenta dificultat, però per a aquelles persones que tinguin una mica de vertigen trobarem un passamà (cable) ancorat a la roca.

Després de passar un petit coll el corriol desemboca al Pla de la Grau, on enllacem a una pista que ens durà còmodament fins al Baell.

10,1 km 3h45min Carretera al Baell  (1.233 m) (utm 31T 429402 4681059)

Arribem a la pista cimentada que dona accés (dreta) al Baell, on podrem trobar allotjament de turisme rural. Nosaltres hem d’anar a l’esquerra seguint durant 670m (15min) el ciment fins arribar als Plans del Baell, d’on gràcies a l’espai obert que ens dona aquests camps de cultiu obtenim unes molt bones vistes de les muntanyes de Sant Amand, del Taga, del Balandrau, i de la vila de Campelles, a la que ens dirigim.

Agafem una pista carretera que a uns trams va a tocar de conreus amb d’altres que va per boscos d’avellaners, pins i alguns bedolls. El camí passa entre uns enormes pollancres abans no arribem a Can Coll, masia que envoltem per sobre abans el camí no desemboca a la pista cimentada que hi dona accés.

12,1 km 4h10min Molí de Can Coll  (1.200 m) (utm 31T 428377 4682301)

A la dreta tenim la gran masia de Can Coll, casa de pagès del s. XV restaurada recentment i dedicada al turisme rural. Anem a l’esquerra pujant, fent algun revolt fins als primers carrers de Campelles, on hi arribarem en 15min.

13 km 4h25 Carrer a Campelles  (1.298 m) (utm 31T 428746 4682769)

Arribem al carrer Fontibernes de Campelles. A l’esquerra, uns metres apartada de la cruïlla tenim el pal d’Itinerànnia R141 (Fontibernes). Seguim el carrer a la dreta per enllaçar amb el carrer Major que ens conduirà en pocs minuts fins a la Plaça de l’Ajuntament de Campelles.

13,4 km 4h30min Plaça de l’Ajuntament. Campelles  (1.297 m) (utm 31T 429148 4682824)

Municipi de 136 habitants de la comarca del Ripollès. L’església de Sant Martí, originària del  s. XI va anar sofrint diverses modificacions al s. XIV i XVIII. L’actual aspecte és resultat de la restauració de 1799, després que un incendi provocat per tropes franceses la va destruir.

Des de la plaça de l’Ajuntament seguim pel carrer Major cap a ponent fins a la rotonda d’accés a la població, on trobem un plafó de la ruta de la Transhumància i el pal indicador R143 d’Itinerànnia. Girem a l’esquerra en direcció a Ribes de Freser, a 1h25min segons ens marca l’indicador.

14,9 km 4h50min Collada de la Casassa  (1.219 m) (utm 31T 430051 4683560)

Collada (pal indicador R144 d’Itinerànnia) que pren nom de la magnífica masia que es troba a tocar de la carretera d’accés a Campelles, dedicada al turisme rural, una mica apartada del punt on ens trobem.  Des del coll tenim bones vistes del Taga a la dreta i de la vall del riu Rigat a l’esquerra.

Sortim per la pista cimentada vers l’esquerra (N) passant pel Pla de les Manxes, uns amplis prats de cultiu des d’on podem albirar els pobles de Ventolà i Planoles i tota la vall del Rigat amb la collada de Toses al fons. Caminem pel nord de la muntanya del Puig de Sant Antoni, entre un bonic bosc de pi roig i avellaners, fins a la zona de lleure i l’ermita de Sant Antoni.

15,6 km 4h55min Sant Antoni  (1.277 m) (utm 31T 430641 4683784)

Santuari situat en un bonic indret amb vistes sobre la vall del Freser, tot i que menys àmplies de les que tindrem després des del Mirador de Ribes. La capella va ser construïda el 1665 i hi té adossada la casa de l’ermità. Unes antiestètiques antenes de telefonia trenquen l’harmonia de l’entorn.

Un bon dia per venir és el 13 de juny, per Sant Antoni de Pàdua, patró de Ribes de Freser, se celebra un aplec als voltants de l’ermita amb una gran arrossada.

Del nord de l’ermita, on es troba la Font de l’Avi Pep, surt un corriol que condueix en 2 minuts fins al trencall que va al Mirador de Ribes.

15,7 km 5h Cruïlla al Mirador de Ribes  (1.260 m) (utm 31T 430673 4683860)

Pal indicador. Anem recte en direcció al Mirador de Ribes per una pineda fins al capdamunt de la Roca del Duc, on es troba el Mirador.

15,9 km 5h10min Mirador de Ribes  (1.259 m) (utm 31T 430679 4684030)

Magnífica balconada encimbellada sobre la Roca del Duc i des d’on tenim magnífiques vistes sobre els cims que envolten la vall de Ribes.

El mirador mateix es troba sobre un sòlid búnquer construït per Franco als anys 40. Formava part de la línia P, també coneguda a Catalunya com a línia Gutiérrez, línia Pérez en altres contrades, tot i que segurament la P vindria de Pirineus. Aquest conjunt de búnquers els va fer construir el dictador  a fi de protegir-se d’una hipotètica invasió aliada, que mai arribà.

16,1 km 5h15min Cruïlla al Mirador de Ribes  (1.260 m) (utm 31T 430673 4683860)

De nou a la cruïlla a Sant Antoni, seguim el corriol a l’esquerra (E) que baixa per una pineda força ombrívola abans d’iniciar un fort descens on el corriol baixa zigzaguejant pel vessant de solell del Puig de Sant Antoni entre una vegetació arbustiva amb ginesta, boixos , rosers silvestres i pins.

Després de creuar les vies del tren per un pont de pedra, el camí desemboca al carrer de Sant Antoni de Ribes de Freser, al capdamunt del qual trobem el pal indicador d’Itinerànnia R145.

17,6 km 5h40min Ribes. Riu Rigat (906 m) (utm 31T 431334 4684059)

Situats davant l’hotel Sant Antoni, anem vers la dreta pel carrer de Sant Quintí (més endavant de la Pedrera) en direcció sud. L’estació es troba després del pont del cremallera i de passar la desviació de la carretera a Campelles.

18,4 km 6h Estació de Ribes-Enllaç (ADIF) (904 m) (utm 31T 431249 4683373)

La ruta l’acabem a l’estació de Ribes-Enllaç d’Adif. També la podem acabar a Ribes-Vila, estació del Cremallera situada al centre de la població.

FOTOGRAFIES

PANORÀMIQUES
FOTOS 360º
360 Coll Bernat
360 Pla de Pruners
360 Mirador de Ribes

BIBLIOGRAFIA

LLIBRES
  • Vall de Ribes i Camprodon. Caminades i excursions. Carles Gel. Ed. Alpina (2005)
  • La Vall de Ribes a peu de poble a poble. Josep Nuet i Badia. Ed. Abadia de Montserrat (2009)
  • Llegendes i creences de Vall de Núria i vall de Ribes amb la baronia de Toses. Jordi Mascarella. Ed. Farell (2003)
  • La Vall de Ribes: una visió geogràfica. Jordi Sacasas. Ed. Abadia de Montserrat (2004)
  • La Vall de Ribes: ascensions, travesses, rutes de muntanya. Carles Gel. Ed. Piolet (2003)
  • Descobrir Catalunya núm. 85 (març 2005) Vall de Ribes
  • Coneguem l’entorn de Campdevànol.  Josep Colomer i Fossas. Ed. Grup Excursionista Campdevànol (1994)
  • Ripollès. 17 excursions a peu. Pako Crestas. Ed. Cossetània (2012)
  • Els fortins de Franco: arqueologia militar als Pirineus catalans. Josep Clarà. Ed. Dalmau (2010)