ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- CONNEXIONS AMB ALTRE RUTES
- MAPES
- DIFICULTAT
- ELS SENDERS
- ELS TRENS
- LA RESSENYA
- FOTOGRAFIES
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida: Montlluís-La Cabanassa (Conflent)
- Estació d’arribada: Toès i Entrevalls (Conflent)
- Distància/durada: 15,9 km / 5h (sense aturades)
- Desnivell: +350 m / -1.020 m
- Dificultat: Exigent
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
En aquesta travessa anirem des de Montlluís, capital de l’Alta Cerdanya, fins a Toès i Entrevalls. L’estació de Toès-Carançà és força coneguda per ser final de la travessa que des de Núria, creua els Pirineus pels llacs i les gorges de Carançà gràcies a unes passarel·les i ponts metàl·lics força espectaculars (Ruta ST36).
El punt de sortida de l’excursió mereix per si sol una visita. Montlluís és una ciutat fortificada Patrimoni Mundial de la Humanitat de la UNESCO. A fi de protegir el coll de la Perxa, Sébastien Le Preste de Vauban, mariscal i enginyer sota les ordres de Lluís XIV (el Rei Sol), construeix el 1679 una nova fortificació pocs anys després que el Tractat dels Pirineus (1659) fes canviar les fronteres entre Catalunya i França. Vauban va anomenar la nova ciutat en honor al seu Rei.
A part d’idear un eficaç mètode de setge militar que porta el seu nom, Vauban també va saber construir un sistema defensiu que va aplicar a desenes de fortificacions arreu de França. Dotze d’aquestes ciutadelles avui dia són Patrimoni Mundial, entre les que es troben la de Montlluís i la de Vilafranca de Conflent. Si tenim temps val la pena fer-hi una visita. La Ciutadella encara està ocupada per l’exèrcit francès i només es pot conèixer amb visites guiades a través de l’Oficina de Turisme.
La caminada que us proposem ressegueix el vessant nord dels Pirineus per un sender que transcorre entre uns impressionants boscos que arriben a la seva màxima esplendor a la tardor, quan s’omplen de vius i variats colors dels arbres caducifolis.
Compartirem ruta durant una estona amb el PR5 Les arbres du Haut-Conflent, un camí botànic per on anirem trobant plafons identificatius de les diferents espècies arbòries que trobem pel camí. Durant la caminada també visitarem patrimoni arquitectònic ferroviari. Així podrem veure tres diferents ponts monumentals de la línia del Tren Groc. D’especial interès és el pont de Gisclard, únic pont penjat ferroviari de França. El pont porta el nom de l’enginyer que el va dissenyar i que va morir en un accident amb cinc persones més durant unes proves de càrrega. A mitja travessa passarem pels banys de Sant Tomàs, uns banys d’aigües termals on podrem fer una remullada (6€).
- Interès: Uns boscos excepcionals, sobretot a la tardor.
- Època: Tot l´any. Podem trobar neu durant l’hivern.
- Ruta: Estació de Montlluís-La Cabanassa – La Cabanassa – Pont del Jardó – riu Jardó – La Cassanya – Pont sobre el Tet – Estació de Planès – Pont Gisclard – Banys de Sant Tomàs – Fontpedrosa – Toès i Entrevalls
- Dificultat: Camí en baixada i ben senyalitzat. Sense dificultats.
CONNEXIONS AMB ALTRE RUTES
Podem crear una excel·lent ruta circular de tres dies unint les rutes:
- Ruta ST 82: Núria-Planè
- Ruta ST 89: Núria-Montlluís
- Ruta ST 36: Núria-Carançà
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
PERFIL DE LA RUTA
PUNTS DE PAS (WAYPOINTS)
DIFICULTAT
Excursió sense dificultats remarcables. L’itinerari transita per corriols amb constants cruïlles però amb bona senyalització, tant vertical com horitzontal (marques de pintura).
Desnivell de pujada poc acusat. Des de Montlluís hi ha tendència a baixar i la major part del desnivell és de baixada.
Aquelles persones amb vertigen poden patir-ne una mica entre Fontpedrosa i Toès-Carançà, on el camí va enlairat a estones. La màxima dificultat se supera per un curiós túnel tallat a la roca.
ELS SENDERS
Des de l’estació de sortida (Montlluís-La Cabanassa) seguirem fins a Fontpedrosa el PR14 Randonnez avec le Train Jaune, sender marcat amb senyals grogues i amb múltiples indicadors a les cruïlles. Durant la travessa anirem coincidint també amb altres senders com:
- Arbres du Haut-Conflent (PR5). Sender circular interpretatiu de 10,2km amb sortida i arribada de Planès.
- Balcons de la Têt. Sender de petit recorregut que dóna la volta al riu Têt per parts elevades.
- Voie Catalane del Camí de Sant Jaume. Ruta que uneix Perpinyà amb Puigcerdà. Trobarem durant el recorregut molts cartells indicadors d’aquest camí.
- GR-10. Seguirem aquest sender que travessa els Pirineus pel vessant nord només uns metres a La Cabanassa.
ELS TRENS
TREN DE RODALIES
Hem d’accedir a La Tor de Querol-Enveig a fi d’agafar el Tren Groc. La Tor de Querol és el final de la R3 de Rodalies de Catalunya i es troba a la línia del Transpirinenc, únic tren que travessa els Pirineus pel centre de la serralada de les tres connexions internacionals que hi ha entre l’estat espanyol i el francès.
A l’estació internacional de La Tor de Carol-Enveig hi conflueixen tres amples de via diferents. Aquí tenen el seu final els trens de via internacional (1.435mm) de la companyia pública francesa SNCF, però també té com a estació de terme a l’Alta Cerdanya, el Tren Groc, ferrocarril d’adherència d’ample mètric (1.000mm). Finalment aquí finalitzen el recorregut els trens d’amplada ibèrica (1.668mm) de Renfe.
Hi ha una proposta, que no passa de ser un estudi, de convertir l’estació de Puigcerdà en estació internacional en detriment de La Tor de Carol. Aquí tindrien parada el trens de la SNCF i també del Tren Groc.
Horaris de Rodalies de Catalunya
TREN GROC
El Tren Groc (Train Jaune en francès) és una línia ferroviària de 62km que uneix les poblacions nord-catalanes de La Tor de Carol-Enveig i Vilafranca de Conflent. A cada extrem de la línia, podem connectar amb la xarxa de trens regionals TER.
La seva construcció es va iniciar l’any 1903 i no es va completar fins el 1927 quan es va inaugurar el tram entre Montlluís i La Tor de Carol. És un tren que circula només en adherència per una via mètrica (1.000mm). La presa de les Bulloses va ser construïda per generar l’electricitat que necessitava el Tren Groc, alimentant-se a través d’un tercer carril que pot resultar mortal si trepitgem alhora una via i el carril d’alimentació elèctrica. Gràcies a l’ample de via estret que li permet fer revolts més tancats i a l’electrificació, el tren pot superar pendents que d’altra manera necessitaria mitjans com el cremallera.
Moltes de les parades del Tren Groc són facultatives. Això vol dir que cal avisar el conductor d’on volem baixar, així com fer-li senyals clares si n’esperem un en una estació facultativa. Només l’estació de Toès-Carançà és facultativa de les tres estacions que ens interessen.
Una opció (més llarga) de tornada a Catalunya és agafar el Tren Groc cap a Vilafranca de Conflent per enllaçar amb trens regionals TER francesos fins a Perpinyà. De la capital del Rosselló i de la Catalunya Nord podem agafar un TAV cap a Girona, Figueres o Barcelona. Aquesta opció depèn dels horaris de tres diferents transports, el que el fa menys adaptable, però si trobem una combinació avantatjosa podem guanyar temps.
LA RESSENYA
(datum ETRS89)
0 km 0h0min Estació Montlluís-La Cabanassa (1.511 m) (gps 31T 427133 4705934)
L’estació de Montlluís del Tren Groc es troba al terme municipal de La Cabanassa, municipi de l’Alta Cerdanya de prop de 700 habitants i quasi envoltat totalment pel de Montlluís.
A l’exterior de la mateixa estació veurem plafons informatius de diferents senders i un mapa de rutes en BTT. Fins a Fontpedrosa seguirem íntegrament el sender PR14 Randonnez avec le Train Jaune. Hem d’estar atents a no confondre’l amb el PR12 Le Train Jaune, un altre sender amb nom semblant al que seguirem però que es dirigeix cap a Sautó.
Sortim de l’estació vers a llevant per anar a buscar l’Ave. Lax, carrer que homenatja Jules Lax, enginyer de Camins i Ponts a qui es deu la decisió d’electrificar la línia i de dotar-la d’una amplada mètrica (1.000mm). Aquestes decisions van fer que el tren pogués afrontar radis de corba menors i superar rampes més importants sense necessitat d’utilitzar cremallera.
0,4 km 5min La Cabanassa (1.491 m) (gps 31T 427280 4705744)
L’Avenue Lax creua amb l’Avenue Ingénieur Gisclard (més endavant parlarem d’aquest personatge) en una placeta amb una font i un cartell indicador. Aquí trobem les marques blanques i vermelles del GR-10, sender de gran recorregut que només seguirem 5minuts. Anem a l’esquerra en direcció a La Cassanya (a 2,4km segons l’indicador) seguint el PR14 per camins amb molta història. Aquest sender formava part de la Via Ceretana romana, una via que connectava Ruscino, ciutat romana situada prop de Perpinyà, amb Llívia i Catalunya.
1,3 km 25min Viaducte del Jardó (1.461 m) (gps 31T 428250 4706180)
Passem sota el viaducte del Jardó, un bonic pont amb arcs de volta situat al quilòmetre 26,593 de la línia del Tren Groc.
El camí s’endinsa en un ombrívol bosc amb avellaners en trobar-nos per primer cop amb el riu Têt, que travessem per un pontet de ferro. D’aquesta part del recorregut tenim bones panoràmiques vers els cims de Gallinàs (un 100 Cims de la FECC) i del pic Rodó.
3 km 50min La Cassanya (1.418 m) (gps 31T 429238 4706497)
Veïnat del municipi de Sautó (Conflent) situat sobre el riu Têt, on trobem una Gîte d’Etape. De l’esplanada de terra que trobem un cop hem passat les cases (pal indicador), agafem el corriol esglaonat que baixa fort en llaçades entre un bosc amb roures, avellaners, bàlecs i esbarzers. Hem d’estar atents a les vistes que tindrem del Pont Gisclard des d’aquesta part de l’itinerari, que seran les millors que tindrem.
El pont Gisclard, o també pont de la Cassanya, deu el seu nom a Albert Gisclard enginyer que el va dissenyar i morí en l’accident del Pallat (Sautó). El dia 31 d’octubre de 1931, després d’unes proves de càrrega, el tren va perdre el control i es va precipitar en direcció a Fontpedrosa, on un quilòmetre després del pont finalment va descarrilar. Els fet van provocar la mort de Gisclard i de cinc treballadors més. És l’únic pont penjat ferroviari de França, fa 151m de llarg i se sosté sobre dues pilastres de 32 i 28 metres d’alçada. Vist d’aquí, el pont sembla sorgir meravellosament del bosc. Semblaria que fos impossible que per aquí hi passés cap línia de tren si no fos perquè si ens fixem podrem veure l’estació de Planès, única només accessible a peu de la línia.

3,6 km 1h10min Riu Têt (1.327 m) (gps 31T 429178 4706094)
Creuem el riu Têt per primer cop, riu que serà molt present en els següents 12km del recorregut. Tot just passem el pont trobem un trencall indicat amb un cartell. A la dreta (est) segueix el PR12 Train Jaune, sender que passa sota el pont Gisclard i que retrobarem més endavant al quilòmetre 5,3. Pot ser una variant per aquells que vulguin veure de més a prop aquest famós pont.
Nosaltres seguim a la dreta pel PR14 entre un bosc exuberant que ens envolta gairebé màgicament. Pugem per un camí on trobem plafons interpretatius de diferents espècies d’arbres, com saücs, cireroles o erabres, fins que trobem a mà esquerra el trencall d’accés a l’estació de Planès.
4,2 km 1h30min Estació de Planès (1.385 m) (gps 31T 429096 4705755)
Única estació de la línia accessible només a peu. L’estació es troba 75m seguint el camí a l’esquerra abans de passar sota el viaducte del tren.
Després de 50m de passar sota les vies hem d’estar atents d’agafar el trencall (indicador) a l’esquerra i seguir per un corriol estret que passa sobre l’estació de Planès. El camí segueix sobre el riu Têt el sender ‘Les Arbres du Haut-Conflent’ entre un variat bosc per on anirem trobant uns pràctics plafons que ens donaran a conèixer espècies d’arbres que anirem trobant pel recorregut: moixeres, pi roig, faig, cedre d’olor…
5,3 km 1h45min Bifurcació PR12 (variant Pont Gisclard) (1.348 m) (gps 31T 429623 4705897)
Retrobem el sender PR12 Train Jaune, camí que s’uneix per l’esquerra després de passar sota el pont Gisclard. Seguim el PR5 ‘Les Arbres du Haut-Conflent’ per un bosc variat de pi roig, fajos i fins i tot d’algun cedre fins a una cruïlla on abandonem el sender ‘Les Arbres du Haut-Conflent’ (pal indicador).
7,2 km 2h20min Trencall de senders (1.306 m) (gps 31T 430515 4705949)
Trencall amb pal indicador. Aquí deixem dos senders que veníem seguint durant bona estona, el PR12 (Train Jaune) que baixa a l’esquerra vers l’estació de Sauto, i el PR5 (Les Arbres du Haut-Conflent) que va a la dreta vers a Planès. Per contra ens afegim a un nou sender anomenat ‘Balcons de la Têt’, que també ve de Planès i que seguirem fins a la baixada final a Toès i Entrevalls.
Continuem recte seguint el sender que venim seguint des de l’inici, el PR14. Continuem en direcció als banys de Sant Tomàs, a 15min segons l’indicador, per un tram on el camí deixa enrere els boscos per anar entre prats oberts amb pi negre, bàlec i ginebrons amb bones vistes cap al poble de Prats de Balaguer i les muntanyes que l’envolten. Si ens fixem be, a la dreta, al fons de la vall podrem veure el pic de Monellet.
8,3 km 2h35min Banys de Sant Tomàs (1.180 m) (gps 31T 431600 4705650)
Des dels banys seguim en direcció a Fontpedrosa per unes escales que pugen dretes uns metres. A part dels senyals grocs, també seguirem indicadors especials dels Banys. El camí va enlairat amb vistes sobre Fontpedrosa, que veiem al marge contrari del Têt. Ens trobem per primer cop la carretera d’accés a Prats de Balaguer, que creuem. Més avall, la tornem a trobar.
Banys d’aigües calentes sulfuroses que brollen a 58º on podrem donar-nos un bany relaxant, també a l’hivern, en les seves piscines a l’aire lliure on trobarem una temperatura de l’aigua de 37º alhora que gaudim d’unes vistes magnífiques dels Pirineus. Està unida pel circuit “ Route des Eaux Chaudes Sulfureuses” amb les de Llo (Itinerari XX Senderisme en tren) i de Dorres.
9,7 km 2h55min Carretera D28 (1.067 m) (gps 31T 432330 4706360)
Desemboquem a la carretera D28 d’accés a Prats de Balaguer, Sant Tomàs i als Banys de Sant Tomàs. La seguim a la dreta (nord) durant 380m ara pel marge nord de la Têt fins a l’entrada de Fontpedrosa.
10,1 km 3h05min Fontpedrosa (1.057 m) (gps 31T 432361 4706617)
Municipi de la comarca del Conflent de 132 hab. El nucli de la vila queda a 250m a llevant i l’estació del Tren Groc, encara 1km més enllà i punt on acaba el PR14 Randonnez avec le Train Jaune.
Nosaltres seguirem encara fins a Toès i Entrevalls. Sense entrar a la població cal seguir el sender abalisat ‘Balcons de la Têt’ en direcció Toès i Entrevalls per les Gorges de Carançà, tal com ens marca un pal indicador que trobem a l’esplanada i pàrquing d’accés al poble. D’aquí agafem el camí asfaltat que baixa cap a llevant i que ens condueix a una tanca metàl·lica d’una petita central elèctrica. Seguim el sender que puja a la dreta i que segueix sobre el riu per un tram amb pocs senyals grocs de sender.
Hem d’estar atents en arribar al càmping Al Baus atès que hi ha una cruïlla confusa. Hem de seguir un corriol que creua una barana de fusta i que va just per sobre del càmping. Seguim pel sender abalisat ‘Balcons de la Têt’ durant un tram on anem per la llera del riu.
12 km 3h40min Cascada (940 m) (gps 31 T 433936 4707219)
A l’esquerra del camí, el torrent de Sourde fa una petita cascada en una bonica raconada ombrívola entre avellaners i pollancres abans de desembocar a la Têt. Poc després, el riu s’engorja i es fa impossible continuar caminant per la llera. El camí emprèn una pujada fent llaçades a fi de buscar un pas pel vessant sud de la muntanya entre un bonic bosc de roures, amb castanyers i erabres. A mesura que guanyem alçada podrem observar cada cop millor el pont Séjourné.

12,8 km 3h55min Túnel (982 m) (gps 31 T 434424 4707365)
Superem la part més complicat de l’esperó rocós que engorja el riu més avall per un túnel excavat a la roca. Sota nostre podem veure el pont Séjourné, també anomenat pont de Fontpedrosa, acabat l’any 1908 ideat per Paul Séjourné. Té 236m de llarg i està format per dos pisos. El superior està format per uns grans arcs de volta, mentre que l’inferior, directament sobre el riu, acaba en arc ogival. El viaducte salva tant les gorges de la Têt com la carretera N-116.
Seguim pel sender ‘Balcons de la Têt’, que s´endinsa en la vall del riu Ramonails on trobem un canal amb dues petites comportes. El camí segueix enlairat sobre el riu, amb vistes ja cap a Toès i Entrevalls. Deixem enrere una antiga galeria fins que arribem a una edificació d’aprofitament d’aigua.
14,9 km 4h35min Edificació. Inici descens (1.000 m) (gps 31 T 435815 4707771)
Arribem a una caseta d’aprofitament hidroelèctric d’on surt una gran canonada que baixa vessant avall. Enganxat a la paret trobem un indicador que ens indica que seguint recte el camí ens porta cap a ‘ La Corniche’, camí excavat a la roca i penjat sobre el riu Carançà per on passa l’Itinerari 36 de Senderisme en tren.
Agafem a l’esquerra un corriol que baixa vers el nord en ziga-zagues que ens portarà a creuar per sobre les vies del Tren Groc i en aproximadament 25min fins al pàrquing de les Gorges de Carançà.
15,5 km 4h55min Pàrquing (840 m) (gps 31T 436028 4708179)
Un cop al pàrquing de pagament de les Gorges, el travessem vers el sud (dreta). Abans de les vies girem a l’esquerra (est) per un camí que passa per un pàrquing per a auto-caravanes que ens portarà a l’estació de Toès i Entrevalls.
15,9 km 5h05min Estació de Toès-Carançà (863 m) (gps 31T 436161 4708139)
L’andana es troba al costat sud de les vies. Parada facultativa del Tren Groc. Si volem que s’aturi hem de fer-li signes evidents al conductor.
FOTOGRAFIES






































PANORÀMIQUES












BIBLIOGRAFIA
LLIBRES
- Núria, Puigmal, Cambradase : guia d’excursions i travesses. Josep Nuet. Ed. Publicacions de l’Abadia de Montserrat (1999)
- Les esglésies romàniques de la Cerdanya. Enric Ventosa i Serra. Ed. Farell (2004)
- Cerdanya. Ed. Alpina (2000)
- 50 passejades i excursions per la Cerdanya i el Capcir. Raymond Ratio. Ed. Pòrtic (1998)
- 30 ascension per la Catalunya Nord. Carles Gel. Ed. Cossetània (2004)
- Muntayes de Núria, Carançà i Vall del Ter. Pako Sánchez. Cossetània (2002)
- Fronteras y ferrocarriles: Génesis, toma de decisión y construcción de los carriles transpirenaicos (1844-1929). Esther Vidal. UDL (1999)
BIBLIOGRAFIA WEB
EL TEMPS
TRENS
- Rodalies de Catalunya
- SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer Français)
- Trenscat: completa informació sobre trens catalans
- ADIF: gestor ferroviari estatal
- Horaris Tren Groc (web general SNCF)
- Tren Groc
ALTRES
- Patrimoni Cultural de Catalunya
- Institut Cartogràfic de Catalunya (mapes topogràfics en línia)
- Géo Portail (mapes topogràfics francesos en línia)
- Iberpix (mapes espanyols en línia)
- Parc Natural Regional dels Pirineus Orientals
- Plànol pistes d’esquí Espace Cambre d’Aze
- Reserva natural de la Vall d’Eina
- Parc Natural Regional dels Pirineus Orientals
- FF Randonnée Comité départamental Pyrénées-Orientales
- Informació oficial de Montlluís
- Ajuntament La Cabanassa
- Cerdanya : Portal turístic de la comarca (Alta i Baixa Cerdanya)
CARTOGRAFIA
- Carte de Randonnée IGN 2250ET Bourg-Madame Mont Louis 1:25.000
- Mapa Alpina Cerdanya, Alta Cerdanya, Capcir 1.50.000
RUTES RELACIONADES
Publicada a:
One thought on “90. De Montlluís a Toès-Carançà seguint el Tren Groc”