ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
- MAPES
- DIFICULTAT
- ELS TRENS
- ELS SENDERS
- PUNTS DE PAS (GPS datum ETRS89)
- LA RESSENYA
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida: Ripoll (Ripollès)
- Estació d’arribada: La Farga de Bebié (Ripollès)
- Distància/durada: 15,9 km / 4h20 (sense aturades)
- Desnivell: +590 m / -560 m
- Dificultat: Moderada
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
En aquesta sortida ens aproparem al Ter, riu que tindrem sempre present en tota l’excursió al fons de la vall, encara que no sempre caminarem al seu costat. Farem el tram del GR-151 Camins de l´Abat i Bisbe Oliba entre La Farga de Bebié i Ripoll que és coincident durant dues terceres parts de l´itinerari amb el sender que recorre tot el riu Ter (GR-221) des del seu naixement fins a la desembocadura prop de l’Escala.
- Interès: El riu Ter i les colònies tèxtils i l´estació de Ripoll.
- Època: Tot l´any, preferible la tardor quan els boscos de roures i faigs s´omplen de colors.
- Ruta: Estació de La Farga de Bebié – Ermita de Sant Moí – Riera de Llaés – Coll Maranyic – Les Terrades – Estació de Ripoll
- Dificultat: Les marques de sender i els pals ens ajuden força a les bifurcacions constants de la ruta.
CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
- A Ripoll s’inicia la Ruta ST176 travessa que des de Ripoll puja al cim de Sant Amand pel Camí de Vidabona i que baixa fins a Campdevànol seguint en bona part el GR-3
- Des de Ripoll podem ampliar la travessa seguint la Ruta ST54 a través dels interessants Gorgs de la Cabana.
- La Ruta ST177 inicia una llarga i dura travessa des de Ripoll fins a Ribes a través dels cims del Taga i Sant Amand pel Camí de Vidabona.
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
PERFIL DE LA RUTA
DIFICULTAT
Itinerari de distància mitjana sense desnivells importants i fàcil de seguir gràcies a les marques dels senders GR-151 Camins del Bisbe i Abat Oliba i del GR-221 Sender del Ter.
Cal parar atenció en arribar a la Riera de Llaés, on ens podem trobar una mica confusos a l’hora de continuar el recorregut per la falta de senyals i indicadors en aquest indret. En aquest punt cal creuar el torrent per enfilar-nos amunt pel vessant oposat on de seguida tornarem a trobar les marques blanques i vermelles de GR.
ELS TRENS
La ruta comença a l´estació de La Farga de Bebié i acaba a Ripoll, la següent estació de la línia R3.
L´estació de La Farga de Bebié no disposa de cap servei, tampoc taquilles. Hi paren 7/8 trens durant la jornada. Des de l´estació de Plaça de Catalunya solen trigar 1h50min de trajecte.
L´estació de Ripoll és una de les més interessants de Catalunya, amb una història important al seu darrera. A part del bonic edifici de viatgers de l´estació, al seu voltant podem visitar diferents elements arquitectònics i ferroviaris que val la pena conèixer. Serà bona idea intentar arribar a l´estació amb prou temps abans d´agafar el tren per conèixer-los.
ELS SENDERS
L’excursió segueix en tot moment el GR-151 Camins de l’Abat i Bisbe Oliba en el seu tram 9 de l´Etapa 2 d´aquest sender de gran recorregut que va de La Farga de Bebié a Ripoll. Bona part del recorregut és coincident també amb el GR-210 Camí Vora Ter, un sender de gran recorregut que acompanya tot el curs del riu Ter des del seu naixement a Vallter fins a la seva desembocadura al sud de l’Estartit.
Tots dos senders se separen a partir del quilòmetre 8,9, quan el Sender del Ter segueix el curs del riu en una part molt afectada per l´autovia C-17, i el GR-151 s’enfila muntanya amunt cap a les Terrades abans no baixar de nou cap a Ripoll en un recorregut una mica més llarg que no el primer.
PUNTS DE PAS (GPS datum ETRS89)
- 0km 0h0min Estació de La Farga de Bebié (608m) (gps 31T 434216 4664583)
- 680m 10min Pont del tren (614m) (gps 31T 434365 4664788)
- 1,2km 25min Sant Moí (679m) (gps 31T 437717 4664941)
- 3,1km 1h10min Riera de Llaés (640m) (gps 31T 435440 4665822)
- 3,7km 1h30min Collet de Ripoll. Serrat de Malveí (767m) (gps 31T 435860 4666125)
- 5,8km 2h05min Coll Maranyic (737m) (gps 31T 435102 4667089)
- 8km 2h40min Vies del tren (655m) (gps 31T 434373 4668401)
- 8,9km 3h05min Deixem el Camí del Ter (652m) (gps 31T 433833 4668921)
- 9,9km 3h25min Mas El Roig (747m) (gps 31T 433985 4669364)
- 10,7km 3h55min Collet a la carena de la Serra del Roig (832m) (gps 31T 434138 4669704)
- 15,9km 5h Estació de Ripoll (680m) (gps 31T 433622 4671859)
LA RESSENYA
(datum ETRS89)
0 km 0h0min Estació de La Farga de Bebié (608 m) (gps 31T 434216 4664583)
La línia de tren a Ripoll entrà en servei el 1880 quan es va obrir el tram entre Sant Quirze de Besora i Ripoll, tot i que l´estació no va entrar en servei com a abaixador de passatgers fins l´any 1932 . L´any 2004 Adif, propietari de les instal·lacions, va fer reformes d’adequació a les andanes. L´estació no té cap servei, només un petit cobert on aixoplugar-se. Si agafem des d’aquesta estació els bitllets caldrà comprar-los un cop siguem dalt del tren.
Sortim de l´estació per baixar fins l´esplanada enjardinada que feia els usos de zona esportiva i d’esbarjo de la colònia de La Farga de Bebié.
L´origen de la colònia tèxtil de La Farga de Bebié cal anar-lo a buscar l´any 1895 quan l´enginyer suís Edmund Bebié Wild comprà el molí de Rocafiguera i els terrenys del voltant al seu propietari, Josep de Rocafiguera per 85.000 ptes. De vital importància pel projecte era la presa existent, que serviria per a l’aprofitament hidràulic necessari per a la producció elèctrica de la filatura de cotó que Edmund Bebié volia crear en aquest punt del riu Ter. No menys estratègica era la via fèrria que passava prop de la fàbrica. Amb el creixement de l´empresa E. Bebié sol.licità la construcció d´una estació que no entrà en funcionament per a la fàbrica fins el 1920, i per als viatgers fins el 1932.
El 19 de maig de 1900 consta com el dia de la primera producció de filatura de cotó però no fou fins el 1910 que no es comença a construir la colònia per donar habitatge als treballadors de la fàbrica, que als anys 40 arriben a superar el miler.
El 19 de maig de 1900 consta com el dia de la primera producció de filatura de cotó però no fou fins el 1910 que no es comença a construir la colònia per donar habitatge als treballadors de la fàbrica, que als anys 40 arriben a superar el miler.
La colònia s´estén als dos marges del riu, amb la particularitat de pertànyer a dos municipis diferents de dues comarques diferents. Mentre el marge dret pertany a Montesquiu (Osona), l´esquerre al municipi de Les Llosses (Ripollès). Això vol dir que la població actual de La Farga és dividida. Segons el cens de 2011, La Farga té 42 habitants a Les Llosses i 12 hab. a Montesquiu.
Passem sota les vies deixant les cases del barri de Conangla i l´ermita de la Mare de Déu del Carme (patrona de La Farga) a la nostra esquerra. Creuem el Pont de l´Entrada i continuem per la carretera N-152 uns metres fins que passat el Revolt de la Farga trobem unes escales a la dreta que baixen cap al riu. Aquí trobem un pal indicador que ens informa que Ripoll és a 4h10min.



0,7 km 10min Pont del tren (614 m) (gps 31T 434365 4664788)
Tornem a creuar el Ter ara pel pont de ferro de les vies del tren. Aquest és un dels ponts més curiosos dels que coneixem a Senderisme en tren. Un pont ferroviari que al mateix temps és sender de gran recorregut. Per aquí passa tant el GR-151 com el GR-210. Tot i que el pas per a vianants i les vies està separat per una barana, cal anar en compte quan el creuem de si hi passa un tren en aquell moment. Penseu que no tots els trens s´aturen a La Farga de Bebié, per tant algun d’ells pot anar amb certa velocitat. Si és aquest el cas, segur que el conductor farà sonar el xiulet per avisar-vos.
Passat el pont baixem per unes escales a la dreta vers a llevant a través de les antigues casetes del guarda i un pradell herbós. De seguida el camí s´enfila vessant amunt entre un bosc creixent de roures fins al mas i l´ermita de Sant Moí.
1,2 km 25min Sant Moí (679 m) (gps 31T 437717 4664941)
Passats 5 minuts l’ermita, abandonem la pista (que segueix cap a la Serra de Bufadors) per anar a la dreta per un pendent de roca blanca. El camí puja uns metres pel vessant oest de la serra de Bufadors amb vistes cap al Puigmal i el riu Ter per anar a buscar la part més ombrívola de la serra caminant entre un bosc mixt de roures i faigs.
Una llegenda recollida per Joan Amades parla d’un ermità sord que vivia en aquesta ermita i que es dedicava només a l´oració i a fer esclops de fusta, treball que realitzava només amb les seves mans i que després deixava a la vora del camí per als caminants que hi passaven. Sant Moí patró dels senderistes?
L’ermita és del s. XII (segons alguns estudiosos s. X) i pertany al municipi de Santa Maria de Besora. Està al costat de la derruïda masia de Can Moí, és de planta trapezoidal amb absis semicircular. Té la teulada de fusta i la porta, d´arc de mig punt, es troba al vessant oest.
Després de 30min de l´ermita arribem a un petit planell on les marques del GR ens porten per un corriol enlairat sobre la Riera de Vallfogona. Estem en la part més interessant de l´excursió, caminant per un estret sender que va pel vessant ombrívol de la serra de Bufadors entre una vegetació exuberant de roures, faigs amb un sotabosc de llentiscle i galzeran entre altres arbustos i que contrasta amb el vessant contrari de la riera, a solell, molt menys boscosa.
3,1 km 1h10min Riera de Llaés (640 m) (gps 31T 435440 4665822)
Punt un pèl confús de l´itinerari. El corriol arriba a la llera del torrent de Llaés (afluent de la riera de Vallfogona) que caldrà creuar anant en compte si va crescut. Un cap a l´altre costat del torrent enfilem la carena de Monsull amunt pel vessant contrari. A mesura que guanyem alçada les vistes enrere cap a la riera de Vallfogona són esplèndides. La vegetació canvia lleugerament, els faigs van desapareixent per a donar predomini als roures i al pi roig. Seran uns 30min (580m) des que creuem la riera pel camí carener fins al collet de Ripoll on trobem una pista i un pal indicador del GR-151 i de la Ruta del Ter (pal indicador R187 d´Itinerannia).



3,7 km 1h30min Collet de Ripoll. Serrat de Malveí (767 m) (gps 31T 435860 4666125)
Ens afegim al camí de Massacs on trobem el pal indicador d´Itinerannia R187 Serrat de Malveí. Girem a la dreta en direcció a Ripoll (9,46km segons l’indicador) deixant a la dreta el camí que es dirigeix a Santa Maria de Besora. Anem per una pista ampla i còmoda amb el Turó de la Serra (938m) a ponent nostre i la riera de Vallfogona al fons de la vall. Entre nosaltres i el riu Ter, que ara queda lluny, s´interposa la Serra de l´Escala.
El camí va perdent alçada fins a creuar la riera de Vallfogona per un gual cimentat (663m gps 31T 435464 4666944). Seguim els senyals del GR-151 deixant a la nostra dreta els plans i el mas de Massacs fins arribar al l´ample coll de Maranyic.
5,8 km 2h05min Coll Maranyic (737 m) (gps 31T 435102 4667089)
Collada on trobem fins a quatre opcions de camins a seguir. Prenem la pista que va cap al nord-oest seguint la mateixa direcció amb la que veníem. Deixem de costat la pista de la dreta que va cap a Llaés i les dues opcions de l´esquerra (S) que baixen cap al Ter prop de la resclosa de l´Aliguer.
El camí continua per un bosc de roures i de pi roig en lleuger descens. Veiem el Ter cada cop més a prop i les vies del tren de la línia R3 al ser marge dret. En aquest punt el Ter fa un parell de voltes sinuoses conegudes amb el nom de la Corba que el tren les supera gràcies al túnel ferroviari també conegut amb el nom de la Corba.
Quan arribem a la torrentada del Poncet tenim l´opció de seguir rectes i creuar les vies del tren o bé anar a la dreta en baixada, passant sota les vies, per anar a buscar la riba del riu.
8 km 2h40min Vies del tren (655 m) (gps 31T 434373 4668401)
Durant prop d’un quilòmetre caminarem a tocar del riu i les vies del tren que tindrem a la nostra dreta. A la nostra dreta veiem la resclosa de La Corba, una construcció d’aprofitament hidràulic construïda per SAPHIL entre els anys 1932-1934. El canal d’aprofitament per a la producció elèctrica té la característica de ser subterrani durant bona part del seu recorregut.
Passats 320m (5min) de la resclosa trobarem a la dreta del camí una cruïlla que ens pot provocar alguns dubtes a l’hora de prendre-la donats els clars senyals de direcció equivocada de GR pintats a costat i costat del camí.



8,9 km 3h05min Deixem el Camí del Ter (652 m) (gps 31T 433833 4668921)
Trencall clar però amb unes marques de GR en creu de direcció equivocada que ens faran dubtar. La cruïlla és fàcilment distingible pels senyals viaris de camí sense sortida i de prohibit el pas que veurem a l´esquerra del camí i la roca al costat dret on també veurem la creu de GR pintada de direcció equivocada. Les marques de direcció equivocada de GR equivalen al GR-210 Sender del Ter, no al GR-151 Camins del Bisbe i Abat Oliva que nosaltres seguirem.
Sabrem que ens hem passat el trencall si passem sota (sí, sí, sota) la Colònia del Roig, una antiga colònia documentada des de l´any 1890. Visqué els anys de més esplendor entre el 1943 i el 1964 quan es construïren entre altres elements uns jardins obra de Nicolau M. Rubió i Tudurí. Actualment està molt malmesa, però val la pena acostar-s´hi per conèixer-la. Es va preveure de construir una baixador de tren que mai es va fer. Al costat nord de la colònia el camí passa a tocar de les vies. Un bon lloc on veure i fotografiar trens!
Des del trencall el camí va vers el nord-est en pujada passant sota les vies del tren als pocs metres. Aviat retrobarem de nou senyals de pintura de GR a les vores del camí, senyals escassos que anirem seguint muntanya amunt fins a la masia de Mas el Roig.
9,9 km 3h25min Mas El Roig (747 m) (gps 31T 433985 4669364)
El camí envolta la masia pel nord per anar a buscar un corriol que puja força dret a través dels tranquils prats herbosos dels Solells del Roig amb bones panoràmiques cap al sud. Ens portarà una mitja hora a assolir un petit coll sobre la carena de la Serra del Roig.
10,7 km 3h55min Collet a la carena de la Serra del Roig (832 m) (gps 31T 434138 4669704)
Coll dominat per un torre elèctrica però amb bones vistes cap al nord cap a la ciutat de Ripoll i el Puigmal. El camí segueix per l´Obaga del Solà pel vessant nord de la Serra del Roig entre una esplèndida fageda amb roures. Després de 20min. de caminar en tendència al descens, creuem el torrent del Solà per iniciar ara la pujada que ens durà als plans de les Terrades. Abans d´arribar a la masia de les Terrades passarem per un abeurador per a bestiar que sovint trobarem enfangat.
Passem el mas de Les Terrades, envoltat de camps de conreus (quintans) tot gaudint del tram planer amb vistes de les rouredes que omplen la vall. El camí envolta per ponent el Turó de Sant Antoni (1.072m) a través d’una pista cimentada (inici pista cimentada gps 31T 434409 4670336) que cal seguir fins els primers carrers de la ciutat de Ripoll, on trobem l´estació.



15,9 km 5h Estació de Ripoll (680 m) (gps 31T 433622 4671859)
L´estació de Ripoll es va inaugurar l´any 1880 en inaugurar-se el tram entre Sant Quirze de Besora i Ripoll, on els trens connectaven amb la línia de Sant Joan de les Abadesses. No és fins el 1919 que Ripoll no es connecta en ferrocarril amb Ribes i no ho faria fins a Puigcerdà fins el 1922. L´antic tram de ferrocarril entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses s´ha reconvertit en Via Verda.
Sense sortir de l´entorn de l´estació de Ripoll podem visitar diferents atractius que fan d´aquesta estació una de les més interessants de casa nostra. A ponent de les vies trobem exposada una locomotora de la sèrie 1000 (exactament la 1006). Les locomotores de la sèrie 1000 (se’n van fer set) van ser construïdes el 1927 per donar només servei a la línia Ripoll-Puigcerdà quan aquesta línia (inaugurada el 1922) es va fer arribar a La Tor de Querol, moment que s´aprofità per electrificar-la. Els trens que venien de Barcelona canviaven de màquina en aquesta estació i durant els 15 minuts que durava l´operació l´estació era un bullici de gent que aprofitava l´estona per estirar les cames o fer un cafè.
També a l´estació podem visitar la nostra dreta un antic edifici d´estil neoromànic actualment en desús que imita en les seves dues torres les de Santa Maria de Ripoll, fins i tot la torre a vuit aigües reconstruïda de Santa Maria.
Per acabar podem visitar el pont de Calatrava, obra de l ´arquitecte valencià Santiago Calatrava que comunica l´estació amb l´altre marge del riu.
BIBLIOGRAFIA
LLIBRES
- Història d’una colònia tèxtil : la Farga de Bebié. Paquita Viñeta i Ortigués. Ed. Paquita Viñeta (2002)
- Ruta del Ter: Guia cultural-senderista-cicloturística (inclou 5 mapes). Ed. Alpina
BIBLIOGRAFIA WEB
TRENS
- Rodalies de Catalunya
- Trenscat: completa informació sobre trens catalans
- ADIF: gestor ferroviari estatal
EL TEMPS
ALTRES
- Camins del Bisbe i Abad Oliba GR-151
- Colònies tèxtils de l´Alt Ter. Revista de Girona núm212 (2002)
- Consorci del Ter. Informació natural, cultural, paisatgístic. Un bona font
- La Ruta del Ter. Informació sobre el GR-221
CARTOGRAFIA
• Mapa Alpina Itinerannia 1:50.000
• Mapa Comarcal ICC 1: 50.000
RUTES RELACIONADES
Publicada a:
4 thoughts on “62. De La Farga de Bebié a Ripoll seguint el GR-151 (Camí Oliba)”