ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- MAPES
- DIFICULTAT
- LA RESSENYA
- ELS SENDERS
- ELS TRENS
- FOTOGRAFIES
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida: Ripoll (Rodalies)
- Estació d’arribada: Campdevànol (Rodalies)
- Distància/durada: 11,2 km / 3h (sense aturades)
- Desnivell: +600 m / -550 m
- Dificultat: Fàcil
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
Agradable travessa entre les estacions de Ripoll i de Campdevànol que ens portarà a recórrer en part el SL C-12, un sender circular de petit recorregut de prop de 9 km que té el seu inici i final oficial a l’aparcament d’Ordina de Ripoll.
Us proposem de seguir la primera part d’aquest sender local fins al cim del Catllar (1.122 m), un dels quatre miradros clàssics de Ripoll (els altres són el turó de Sant Antoni (1.072 m), el turó de Sant Roc (934 m) i el turó de Sant Bartomeu (907 m). Per acabar la travessa, però, enlloc de tornar a Ripoll seguint per un tram de sender asfaltat (tot i que té el seu interès) que ressegueix el ri Freser, tombarem al nord per acostar-nos fins a Campdevànol tot recorrent un interessant corriol que creua el torrent d’Estiulella.
La ruta té diversos al·licients. Un dels destacats és el Catllar, cim que acull les restes de l’ermita de Santa Maria del Catllar. Dalt d’una de les seves parets hi ha el que segurament sigui el vèrtex geodèsic més sorprenent dels que haureu vist mai. Està situat just a sobre d’una ruïnosa pared de l’antiga ermita, sense accés i amenaçant de caure en qualsevol moment. Encara conserva al capdamunt l’inici rovellat del que un dia va ser una escala de ferro.
L’altre gran al·licient de la caminada son sens dubte les Basses Fredes, uns petits tolls situats a la part baixa de la riera de Cauvell. Són petites però permeten un bany. Però compte, el segon cop que les vam visitar hi havia una vaca morta a la zona!
Tampoc cal oblidar la mateixa estació de Ripoll , una de les més interessants de casa nostra. Al voltant d’aquesta infraestructura es pot visitar l’antic edifici de viatgers, amb la seva torre que replica la de Santa Maria de Ripoll, una antiga màquina de tren del transpirinenc (model 1000), i el pont de Calatrava sobre el Freser.
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
DIFICULTAT
Ruta sense dificultats destacables. La pujada al Catllar té trams drets. També és força dreta la baixada des de la carena de Vilardell. La part baixa és utilitzada per motos de trial per a la seva pràctica “esportiva”, amb el que el camí no és del tot clar com hauria de ser i sol estar una mica desfet. Qualsevol variant de camí que ens porti avall servirà.
LA RESSENYA
Els principals punts d’interès patrimonial es concentren a Ripoll i alcim del Catllar, mentre que els naturals els anirem trobant durant la caminada.
KM 0
Estació de Ripoll: Cal tenir en compte i no oblidar de visitar la mateixa estació de Ripoll. Tot i l’estat de deixadesa d’aquest patrimoni ferroviari, paga la pena treure el nas per les instal·lacions.
Tot està en un estat de conservació pèssim. Una llàstima que un patrimoni industrial ferroviari notable, part d’una historia indispensable per a entendre el desenvolupament del nostre país, estigui abandonat per les administracions i no gaudeixi de la vàlua que es mereix.
Alguns dels elements que podem trobar al voltant de l’estació són:
– Estació vella: És l’estació actual. Data de l’any 1885 i combina elements de ferro forjat d’estil modernista amb l’estil eclèctic i uniforme de l’edifici de l’estació, d’acord amb la majoria de les estacions que construïa la Compayia de ferrocarrils Norte.
– Pont giratori: Davant de l’estació d’autobusos hi ha una dels pocs ponts giratoris per a locomotres que queden a casa nostra, datat de 1880. L’entorn també conserva un dipòsit d’aigua sobre una plataforma de maó vermell i unes cotxeres.
– Estació Nova: Gran edifici d’estil neoromànic a semblança de Santa Maria de Ripoll construït entre els anys 1925 i 1929 com a edifici de viatgers del Transpirinenc. Va ser aprofitada per a habitatge de refugiats durant la Guerra Civil i de treballadors de la Renfe. Abandonat de fa dècades. El se propietari, ADIF, només té cura del manteniment més imprescindible, oferint el conjunt un estat deplorable.
– Antigues màquines de tren del Transpirinenc, conegudes com a Sèrie Estado 1000 tot i que l’any 1971 van ser reanomenades amb el número de sèrie 281. Construïdes expressament per CAF per donar servei a la línia electrificada del Transpirinenc. La màquina Sèrie 1002 va ser rebatejada com la 281-006-6, i aquest últim número és el que consta pintat a la màquina. És de titularitat municipal i és la que està exposada prop de l’estació.
– Pont de Calatrava: Pont d’uns 60 m de llargada i una amplada de 2,5 m exclusiu per a vianants que travessa el riu Freser inaugurat oficialment l’any 1995. Recorda el pont de Bac de Roda de Barcelona, del mateix arquitecte Santiago Calatrava. De moment, no tenim constància de problemes de disseny o constructius amb el pont.
KM 1,9 (Desn. +150 m ; 35 min)
Fortí del Pla de la Bandera: El fortí es van construïr durant la primera Guerra Carlina (1833-1840) per les forces liberals per defensar la ciutat. És de planta circular, amb dos contraforts. Té un radi intern de 1,80 m, i un d’extern de 2,90 m amb una amplada dels murs d’1,10 m. Els murs tenen una alçada aproximada d’1,70-1,85 m.
KM 3,5 (Des. +270 m ; 30 min)
El Catllar: El Puig del Catllar és una muntanya de 1.122 m que s’eleva a ponent Ripoll. Uns metres sota el seu cim i a llevant de la cota més alta, malviuen les restes de Santa Maria del Catllar, una església consagrada el 1040 malmesa pel gran terratrèmol de 1428. Tot i que es va refer, quan es va abandonar el monestir de Santa Maria de Ripoll l’any 1835 aquest també es va abandonar.
De l’església queden tres murs i l’arrencada d’una volta de canó, que formaven una nau rectangular amb absis a llevant. A la façana de migjorn hi ha la porta d’arc de mig punt adovellada. A l’exterior hi ha algun contrafort i a l’interior dues pilastres. El lloc on hi havia l’absis es va modificar per a posar-hi les dependències del santuari. (Extret Viquipèdia)
L’entorn de l’església està descuidat. Com passa massa sovint a casa nostra, a l’hora d’instal·lar antenes de telefonia, no es té en compte el valor paisatgístic i/o patrimonial del cim on es col·loquen. I la que hi ha al cim del Catllar va ser espcialment cruent amb aquest fet. No només malmet els voltants sinó que sembla ser que un dels cables de subjecció de l’antena es van fixar sobre el sostre de l’església que no suportà la tensió i es va esfondrar.
Però si us fixeu bé uns dels elements més estranys de l’església és el vèrtex geodèsic amb el codi ICGC 289087001. Es tracta d’un pilar cilíndric de formigó de 0.30 metres de diàmetre i 1,2 metres d’alçada. El pilar està situat sobre una base quadrada de formigó, l’alçada d’aquesta és de 0,2 metres i de 1m x 1m d’amplada.
Però el fet sorprenent és la seva localització, potser única. Està enfilat dalt de tot d’un dels murs que resten dempeus de l’església. A més a més, s’hi va instal·lar una escala de ferro per accedir-hi, el que va malmetre més el ja fràgil mur. Sorprenentment, encara és allí. Afortunadament es va fer tallar l’escala per evitar accidents a l’hora d’accedir a un vèrtex geodèsic pel qual gairebé cal equipament de via ferrada per visitar-lo.
L’entorn del Catllar també hi ha un pedró (capelleta de pedra de dimensions reduïdes, apta per a dipositar una imatge al seu interior) construït el 1954.
KM 6,7 (Desn. +74 m / -370 m ; 40 min)
Font dels Tres Plans: Petita font situada uns metres 500 metres al sud del Mas dels Tres Plans. La visita és opcional atès que la ruta la visita en un itinerari d’anada i tornada. La font està situada a nivell de terra, enmig d’una exhuberant vegetació.
KM 7,7 (Desn. -80 m ; 15 min)
Basses Fredes: Petits tolls situats a la part baixa de la riera de Cauvell, torrent que pren nom del mas homònim situat al vessant sud del turó d’Estiulella. Quan hi vam passar hi vam trobar un pal indicador que no semblava dur enlloc. En canvi sí que hi ha un altre corriol que baixa força dret fins a les basses. Un cop al torrent, podem seguir un senderó que segueix el marge del riu uns metres fins a retornar de nou al camí de Cauvell (pista).
KM 11,2 (Desn. +140 m / -130 m ; 50 min)
CAMPDEVÀNOL
Campdevànol és un municipi de la comarca del Ripollès de 3.225 hab. escampats en diferents nuclis de població. Un d’aquests és el de la Creu, barri situat al sud del nucli urbà i ben a prop de l’estació.
ELS SENDERS
La base de la ruta és el SL C-12 Sender de Santa Maria del Catllar. Des de l’estació enllaçarem amb el camí al Pla de la Bandera, des d’on el seguirem fins al cim del Catllar. Des d’aquest punt, però, enlloc de seguir-lo de baixada pel vessant nord en direcció al coll Roig i a la font dels Tres Plans (però que visitarem més endavant), continuarem una estona més seguint la carena de Vilardell a través d’un bonic corriol emboscat en direcció a la collada de Bufatals. Abans d’arribar a aquesta collada prendrem un corriol (escadusseres marques de pintura blanca) que connecta de nou amb el sender. La part baixa està destrossat pel pas indegut de motos de trial.
Seguirem de nou el SL a fi de visitar la font dels Tres Plans, i més avall, les Basses Fredes. Quan siguem a tocar del Pla d’Ordina i abans de creuar les vies del tren, seguirem les marques grogues d’Itinerànnia.
La travessa forma part dels quatre senders locals anomenats Miradors de Ripoll i que trepitgen cadascun dels quatre turons que envolten la ciutat.
Els senders que corresponen a cada muntanya són:
– SL C-10: Sant Bartomeu 907 m (5,7 km)
– SL C-11: Sant Roc 934 m (8,5 km)
– SL C-12: El Catllar 1.112 m (8 km)
– SL C-13: Sant Antoni 1.072 m (9,2 km)
ELS TRENS
La travessa uneix dues estacions contigües del Transpirinenc:
ESTACIÓ DE SORTIDA:
Ripoll: L’estació és al barri de l’estació, una mica apartada del centre, però amb diferents serveis situats al carrer on dona l’estació (carrer Progrès).
ESTACIÓ D’ARRIBADA:
Campdevànol: De la mateixa línia de rodalies que la de sortida. No gaire lluny del centre de la vila i del carrer Gombrèn (Gi-401), carretera que uneix la C-17 amb Gombrèn.
Podeu consultar aquí els horaris dels diferents transports:
FOTOGRAFIES

























BIBLIOGRAFIA
BIBLIOGRAFIA WEB
EL TEMPS
ELS TRENS
WEBS
- FEEC (Senders)
- Parc Natural del Montseny
- Ajuntament de Ripoll
- Ajuntament de Campdevànol
- Rutes per Ripoll
CARTOGRAFIA
- Mapa Alpina 25 Puigmal 1:25.000
- Mapa Comarcal ICGC 1:50.000 Ripollès – 31
RUTES RELACIONADES
Publicada a: