261. El cim del Catllar 1.112 m seguint el SL C-12 des de l’estació de Ripoll

ÍNDEX DE CONTINGUTS

  1. DADES TÈCNIQUES
  2. LA TRAVESSA
  3. MAPES
    1. TOPOGRÀFIC
    2. TRACK A WIKILOC
  4. DIFICULTAT
  5. ELS SENDERS
  6. ELS TRENS
  7. FOTOGRAFIES
  8. BIBLIOGRAFIA
    1. BIBLIOGRAFIA WEB
    2. CARTOGRAFIA
  9. RUTES RELACIONADES

DADES TÈCNIQUES

  • Estació de sortida/arribada: Ripoll (Rodalies)
  • Distància/durada: 10,9 km / 2h30 (sense aturades)
  • Desnivell:  +/- 450 m
  • Dificultat: Fàcil
  • Track a Wikiloc

LA TRAVESSA

Interessant ruta des de l’estació de Ripoll que ens portarà a recórrer pràcticament tot el SL C-12, un sender local de prop de 9 km amb inici i final oficial a l’aparcament d’Ordina de la capital del Ripollès.

Com que comencem la travessa des de l’estació de tren, no el seguirem estrictament durant tot el seu recorregut, sinó que ens saltarem els primers 1500 m del SL fins a enllaçar amb el recorregut original al Pla de la Bandera, des d’on continuarem el camí fins a l’ermita de Sta. Maria del Catllar. D’allí ens apartarem de les marques només uns metres a fi d’acostar-nos fins el cim del Catllar, un altre punt on el sender abalisat no hi arriba però que hem volgut visitar atès que és el punt més alt de la muntanya. De baixada seguirem el sender fins al punt final a l’aparcament d’Ordina (tret de la petita visita a les Basses Fredes).

La ruta té diversos al·licients. Un dels més destacats és el Catllar, un cim que acull les restes de l’ermita de Santa Maria del Catllar, consagrada el dia 1 de gener de l’any 1040 per l’abat Oliba. Dalt d’una de les seves parets hi ha el que segurament sigui el vèrtex geodèsic més sorprenent que haureu vist mai. Està situat just a sobre d’una ruïnosa paret de l’antiga ermita, sense accés, i amenaçant de caure en qualsevol moment. Encara es pot veure l’inici rovellat del que un dia va ser una escala de ferro que pujava fins al vèrtex.

L’altre gran al·licient de la caminada son sens dubte les Basses Fredes, uns petits tolls situats a la part baixa de la riera de Cauvell. N’hi ha diferents escampats per aquest tram de torrent, algunes de més fàcil accés que d’altres. Dependrà del cabdal d’aigua que les trobem en millor o pitjor estat, però paga la pena treure-hi el nas per gaudir d’aquesta petita i fresca raconada.

MAPES

TOPOGRÀFIC
Mapa topogràfic
TRACK A WIKILOC
Wikiloc

L’ESTACIÓ DE RIPOLL

Cal tenir en compte i no oblidar de visitar la mateixa estació de Ripoll. Tot i l’estat de deixadesa d’aquest patrimoni ferroviari, paga la pena treure el nas per les instal·lacions.

Tot està en un estat de conservació pèssim. Una llàstima que un patrimoni industrial ferroviari notable, part d’una historia indispensable per a entendre el desenvolupament del nostre país, estigui abandonat per les administracions i no gaudeixi de la vàlua que es mereix.

Alguns dels elements que podem trobar al voltant de l’estació són:

– Estació vella. És l’estació actual. Data de l’any 1885 i combina elements de ferro forjat d’estil modernista amb l’estil eclèctic i uniforme de l’edifici de l’estació, d’acord amb la majoria de les estacions que construïa la Compayia de ferrocarrils Norte.

– Pont giratori. Davant de l’estació d’autobusos hi ha una dels pocs ponts giratoris per a locomotres que queden a casa nostra, datat de 1880. L’entorn també conserva un dipòsit d’aigua sobre una plataforma de maó vermell i unes cotxeres.

– Estació Nova. Gran edifici d’estil neoromànic a semblança de Santa Maria de Ripoll construït entre els anys 1925 i 1929 com a edifici de viatgers del Transpirinenc. Va ser aprofitada per a habitatge de refugiats durant la Guerra Civil i de treballadors de la Renfe. Abandonat de fa dècades. El se propietari, ADIF, només té cura del manteniment més imprescindible, oferint el conjunt un estat deplorable.

– Antigues màquines de tren del Transpirinenc, conegudes com a Sèrie Estado 1000 tot i que l’any 1971 van ser reanomenades amb el número de sèrie 281. Construïdes expressament per CAF per donar servei a la línia electrificada del Transpirinenc. La màquina Sèrie 1002 va ser rebatejada com la 281-006-6, i aquest últim número és el que consta pintat a la màquina. És de titularitat municipal i és la que està exposada prop de l’estació.

– Pont de Calatrava. Pont d’uns 60 m de llargada i una amplada de 2,5 m exclusiu per a vianants que travessa el riu Freser inaugurat oficialment l’any 1995. Recorda el pont de Bac de Roda de Barcelona, del mateix arquitecte Santiago Calatrava. De moment, no tenim constància de problemes de disseny o constructius amb el pont.

DIFICULTAT

Ruta sense dificultats. La pujada fins al coll de Puigbò té algun tram força dret, però sense desnivells continus importants.

Tot el recorregut està abalisat amb marques de pintura blanca/verda corresponent al sender local.

ELS SENDERS

La travessa forma part dels quatre senders locals anomenats Miradors de Ripoll i que trepitgen cadascun dels quatre turons que envolten la ciutat.

Els senders que corresponen a cada muntanya són:

– SL C-10: Sant Bartomeu 907 m (5,7 km)
– SL C-11: Sant Roc 934 m (8,5 km)
– SL C-12: El Catllar 1.112 m (8 km)
– SL C-13: Sant Antoni 1.072 m (9,2 km)

ELS TRENS

ESTACIÓ DE SORTIDA/ARRIBADA:

Ripoll. L’estació pertany a la línia R3 de Rodalies de Catalunya. La parada és al barri de l’estació, una mica apartada del centre, però amb serveis a tocar.

Podeu consultar els horaris de RODALIES.

FOTOGRAFIES

BIBLIOGRAFIA

BIBLIOGRAFIA WEB

TRENS

EL TEMPS

WEBS

CARTOGRAFIA
  • Mapa Editorial Alpina Taga Serra Cavallera 1:25.000
  • Mapa Editorial Alpina Itinerànnia Ripollès 1:50.000
  • Mapa comarcal ICGC 1:50.000 Ripollès – 31

RUTES RELACIONADES

Publicada a:

, , , , , , , , , , , , , , , ,
Advertisement

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s