Tres castells de Montornès

Per a qui s’interessi per la història i els castells, proposem tres rutes singulars: la visita a tres castells que comparteixen un mateix nom, Montornès i, com no podia ser d’una altra manera en aquest web, amb inici i final des d’una estació de tren.

El topònim Montornès sembla tenir un origen geogràfic i llatí. Segons diverses fonts i indrets, es documenta com Monte Tornesium, Monte Tornesio, Montem Ornes o Mont Tornes, formes que farien referència a una “muntanya arrodonida” o a una “muntanya amb forma de torn”.

Malgrat haver cercat possibles vincles històrics entre aquests castells, no he sabut trobar cap connexió documentada. El més probable és que el nom compartit sigui fruit de la coincidència. Tot i això, existeixen algunes hipòtesis no demostrades: podria ser que alguns castells —com els de la Pobla de Montornès i Benicàssim, situats en territori de la Catalunya Nova, haguessin estat repoblats per habitants procedents d’altres indrets amb el mateix nom. Una altra possibilitat seria que en algun moment haguessin pertangut a una mateixa família. Ara com ara, però, cap d’aquestes teories té suport documental.

El que sí que comparteixen aquests castells són característiques constructives similars: tots es troben situats dalt de turons, són dels mateixos segles i, en alguns casos, ocupen antics assentaments ibers, com és el cas dels castells de Benicàssim i Sant Miquel de Montornès.

Curiosament, al voltant del castell de Benicàssim hi ha un Tossal de Mollet i una Serra de Galcerán, mentre que el castell de Sant Miquel de Montornès del Vallès es troba a pocs quilòmetres de Mollet del Vallès i a tocar del Turó de Galzeran, inclòs al llistat dels 100 Cims de la FEEC. Ara bé, cal tenir en compte que aquests topònims podrien haver canviat amb els segles, i la coincidència podria ser només això: una casualitat.

Finalment, cal esmentar que a Catalunya hi ha un quart castell de Montornès, situat al municipi de Montornès de Segarra, a la comarca de la Segarra (Lleida), que encara no hem tingut ocasió de visitar.

RUTES

1. Castell de Sant Miquel o de Montornès. Montornès del Vallès (Vallès Oriental)

  • Ruta ST01bis. Montmeló a Montgat Nord per Castellruf i Galzeran (100 Cims) 18,6 km
  • Ruta ST163. El Castell de Sant Miquel de Montornès per l’aiguabarreig del Besòs des de Montmeló 15,6 km
  • Ruta ST310. De Montmeló a Premià de Mar pel castell de Montornès i el turó de Sant Mateu 21 km

Castell situat dalt del turó de Sant Miquel, muntanya del Parc de la Serralada Litoral, a cavall de les comarques del Vallès Oriental i el Maresme.

La primera referència escrita del castell de Montornès data de l’any 1108 amb motiu d’un testament sacramental de Bernat Ramon jurat a l’altar de Sant Sadurní màrtir (patró de la parròquia de Montornès), on deixa a la seva filla Estefania l’esmentat castell.

Abans d’aparèixer el llinatge dels Montornès el poble portava el nom de Palau d’Ametlla. Els Montornès apareixen esmentats per primer cop el 1157 quan Pere de Montornès llega el castell al seu germà Guillem. El 1172 senyorejava la fortalesa Guillem de Bell-lloc. El 1189 Guillem de Sant Martí en les seves deixes testamentàries concedeix a Guillem Ramon la facultat de defensar el castell.

El 1195 es documenta que Guillema de Santa Coloma era casada amb Ramon de Montornès. El 1285 n’era el seu senyor Berenguer d’Entença; tot seguit es ven i transfereix diverses vegades fins que és venut a Jaume II qui, el 1309, en farà donació al fill de Gilabert de Centelles. El 1342 el rei Pere III permuta el seu castell de Nules del regne de València i el de Montornès però poc després, el mateix rei cedeix el castell a Pere de Montornès. El 1437 passa a mans de Galceran Armengol.

L’historiador i divulgador Diego Sola (Granollers, 1988), explica en el seu blog ‘Historiant….’  que uns dels propietaris del castell va ser Roger de Llúria (Sicília 1250- València 1305), el més famós i victoriós almirall de l’Armada Reial durant el regnat de Pere el Gran. Roger de Llúria hauria rebut la propietat del castell en compensació pels serveis prestats a la corona per les seves nombroses lluites entre València, Mallorca, Catalunya, França, Sicília, Malta, Tunis…  

Actualment el castell està en procès d’excavació i restauració. S’ha desbrossat de vegetació l’entorn de la torre de l’homenatge i excavats els entorns. Ara és possible veure la roca mare sobre la que s’assenta la torre i la base de diferents estances. Ara també es poden gaudir de grans vistes de la plana vallesana que fins ara quedaven tapades per la vegetació.

2. Castell de Montornès. Benicàssim (Plana Alta. Castelló)

  • Ruta ST159. Volta al Desert de les Palmes fent el cim del Bartolo. Benicàssim 17 km
  • Ruta ST162. Circular al castell de Montornès. Benicàssim 9,7 km

És el més interessant dels tres conjunts des del punt de vista arqueològic. Manté dempeus diferents elements de l’antic castell, com ara murs, aljubs i dues torres, una de les quals, la circular, força espectacular. Va ser construït pels musulmans al s. X sobre unes anteriors restes d’origen romà i construït possiblement sobre un anterior assentament ibèric.

El castell està situat dins del Parc Natural del Desert de les Palmes, un espai natural amb molta història a tocar de Benicàssim i Castelló. Pocs quilòmetres a l’interior del castell hi ha el municipi de La Pobla Tornesa, un municipi creuat pel Meridià 0 i amb un origen lligat a l’existència del castell. 

El castell passà per primer cop a mans cristianes l’any 1094 quan el rei Pere I El Gran, rei d’Aragó i de Navarra,  va conquerir-lo amb l’ajuda del cavaller Rodrigo Ruiz Díaz de Vivar, el Cid. Establert a València (i on moriria l’any 1099), El Cid havia pactat amb el rei aragonès i amb el Comte de Barcelona Ramón Berenguer III (qui es casaria amb una filla seva) la lluita contra els almoràvits.

3. Castell de Montornès. La Pobla de Montornès (El Tarragonès) 20,3 km

  • Ruta ST164. Caminant per les vies en desús entre les estacions de Roda de Berà i de Camp de Tarragona 20,3 km

La Pobla de Montornès es troba a la comarca del Tarragonès, dins de la sub-comarca del Baix Gaià. El castell, juntament amb 12 més, està inclòs al Camí dels Castells del Baix Gaià, una ruta que es pot fer a peu que uneix una dotzena de castells de la zona.

L’origen del poble i el castell data de l’any 1066 en una donació per la qual el comte de Barcelona, Ramon Berenguer I, i la seva esposa Almodis donaren a Ramon Transunyer i a la seva muller Rotlenda i a llur descendència el puig anomenat Puigperdiguers, amb l’obligació de construir-hi una fortalesa.  L’indret fou anomenat posteriorment Montornès i fou l’origen del municipi de La Pobla de Montornès.

El més malmès de tots tres. De l’antic castell només en resten escassos murs escampats pel cim del turó dominat per l’ermita de la Mare de Déu de Montornès.

Fes un comentari