ÍNDEX DE CONTINGUTS
- DADES TÈCNIQUES
- LA TRAVESSA
- CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
- MAPES
- LA RESSENYA
- BIBLIOGRAFIA
- RUTES RELACIONADES
DADES TÈCNIQUES

- Estació de sortida: El Figaró (Vallès Oriental)
- Estació d’arribada: St. Martí de Centelles (Osona)
- Distància/durada: 12,3 km / 4h30 (sense aturades)
- Desnivell: +790 m / -665 m
- Dificultat: Moderada
- Track a Wikiloc
LA TRAVESSA
Aquesta excursió complementa l´anterior (Ruta ST19) atès que surt i arriba a la mateixa estació que l’esmentada ruta. En lloc de visitar les Cingles de Bertí en aquesta ocasió ens endinsarem pel Parc Natural del Montseny tot pujant el cim del Tagamanent (1.057m), cim inclòs a la llista dels 100 Cims de la FEEC. Seguirem les mateixes passes que la Ruta ST07, per desviant-nos al coll de Sant Martí, baixar tot dret fins a Sant Martí de Centelles (Aiguafreda).
Hem d’estar una mica atents a la pujada al Tagamanent, que tot i estar indicada amb cartells, hem d´estar atents a no equivocar-nos a les diverses cruïlles de l’itinerari. De baixada, prendrem el GR-5 fins a Sant Martí de Centelles.
- Sortida: Estació del Figaró
- Arribada: Estació de Sant Martí de Centelles (Aiguafreda)
- Interès: Magnífiques vistes del Pirineu oriental des del cim del Tagamanent, afegides a una baixada per corriols fins a Sant Martí de Centelles
- Dificultat: Fort desnivell de pujada. Orientació fàcil, només cal anar atents a la pujada al Tagamanent on hi ha un curt pas rocós molt fàcil on caldrà posar les mans.
CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES
Durant la travessa, sigui al punt d’inici o final de la ruta o bé durant la caminada, podem connectar amb diferents itineraris de Senderisme en tren realitzats per la zona:
Combinant els itineraris ST150, ST7 i ST20 creem una llarga però interessant travessa entre La Garriga i Sant Martí de Centelles (Aiguafreda) passant per la Roca Centella, Carenes del Bosc i Tagamanent.
- Ruta ST07: Ruta circular que des del Figaró puja al Tagamanent (100 cims) passant per Sant Cristòfol de Monteugues. Coincideix entre el Figaró i el Tagamanent.
- Ruta ST19: Travessa entre el Figaró i Sant Martí de Centelles (Aigufreda) per les Cingles de Bertí 9,5km (+585/-440)
- Ruta ST25: Travessa entre La Garriga i Figaró passant pel Puiggraciós i les Cingles de Bertí (16,5 km)
- Ruta ST46: Travessa entre La Garriga i el Figaró seguint el PR C-33. Els dos recorreguts conflueixen a St. Cristòfol de Monteugues.
- Ruta ST 150: Ruta entre La Garriga i el Figaró passant per la Roca Centella i St. Cristòfor de Monteugues. Les dues rutes conflueixen a Vallcàrquera.
- Ruta ST151: Circular al Figaró passant per 4 coves. El tram del torrent de Vallcàrquera és comú.
- Ruta ST179: Ruta circular des de l’estació de Sant Martí de Centelles que segueix íntegrament el PR C-200 Aiguafreda de Dalt, per la Cova dels Moros i el Gorg de la Sort.
MAPES
TOPOGRÀFIC
TRACK A WIKILOC
PERFIL DE LA RUTA
LA RESSENYA
Si pugem al final del tren ens estalviarem uns metres de caminada, atès que la sortida es fa per la part posterior de les unitats. Sortim de l’estació i creuem el pont sobre el riu Congost fins al centre de la població del Figaró. En arribar a la carretera de Ribes girem a l’esquerra i el seguim uns 300 m fins a trobar-se amb el carrer Vic a la dreta. En aquesta cruïlla surt direcció nord-est el Camí de Can General, que ens durà una estona per pista asfaltada fins a Sant Pere de Vallcàrquera.
Obviem el camí marcat amb marques grogues i blanques que surt a la dreta i continuem per la pista ampla que ens durà fins al collet de la Creu de Can Coll (847 m). D’aquí surt un corriol (marques vermelles) pel mig entre les dues pistes que haurem de seguir ja fins el cim del Tagamanent. Abans d’arribar-hi trobarem un pas en diagonal que s’enfila per unes roques. No té dificultat ni s’eleva gaires metres, però cal anar amb compte.
Al cim es troba el castell i l’ermita de Tagamanent. El castell s’esmenta per primera vegada l’any 945 en el fons històric de l’Arxiu Capitular de Vic, mentre que l´església de Santa Maria de Tagamanent se cita per primer cop l´any 993, i pertanyia als vescomtes d’Osona. Actualment és propietari la Diputació de Barcelona.
Als voltants del cim es troba un fàcil circuit d´orientació fix que ens pot servir per a iniciar-nos en aquest esport. Es podia comprar el mapa al restaurant de Bellver, a uns minuts direcció est des del collet de Sant Martí.
Del costat est de l’església (costat del Pla de la Calma) baixa un corriol força dret que ens duu fins el collet de Sant Martí (971m). A diferència de la RutaST07, girem ara a l’esquerra pel GR-5 (marques blanques i vermelles).
Un cop siguem a Sant Martí de Centelles cal seguir les marques del GR-5 que ens portaran fins a l’estació de tren de Sant Martí de Centelles, que serveix també a la població d’Aiguafreda.





BIBLIOGRAFIA
LLIBRES
- Excursions pels voltants de la Garriga. Josep Castells i Gironès. Ed. Centre Excursionista Garriguenc
- El Montseny : 50 itineraris a peu. Roma i Casanovas, Francesc. Ed. Cossetània
- Excursions pels voltants de la Garriga. Josep Castells i Gironès. Centre Excursionista Garriguenc (1998)
WEBGRAFIA
BIBLIOGRAFIA WEB
TRENS
- Rodalies de Catalunya
- Trenscat: completa informació sobre trens catalans
- ADIF: gestor ferroviari estatal
EL TEMPS
PATRIMONI I HISTÒRIA
- Mapes de Patrimoni cultura de la Diputació de Barcelona
- Parcs de Catalunya
- Institut Cartogràfic de Catalunya (mapes en línia)
- Parc Natural del Montseny
- Ajuntament Figaró-Montmany
- Ajuntament de Sant Martí de Centelles
- Web Transpirenaico: estació del Figaró
CARTOGRAFIA
- Montseny 1:25.000. Editorial Alpina
- Montseny : 60 excursions i 100 indrets imprescindibles 1.30.000 Ed. Piolet
- Parc Natural del Montseny 1.25.000 ICC
RUTES RELACIONADES
Publicada a:
6 thoughts on “20. Del Figaró a St. Martí de Centelles per Vallcàrquera i el Tagamanent (100 Cims)”