Les millors rutes pel litoral

Aquí teniu algunes propostes per fer amb banyador, pensades per descobrir trams de la costa que val la pena conèixer. Són recorreguts a peu, molt accessibles, ideals per combinar passejada i bany. Molts d’aquests camins passen totalment o en part pel GR-92, un sender que recorre tota la costa catalana des de Portbou fins a Alcanar, sempre ben a prop del mar.

En aquestes rutes hi trobareu una mica de tot: cales recollides, platges llargues, roques, camins amb bones vistes i, de tant en tant, algun tren que passa ben a prop. Una manera fàcil i agradable de veure com canvia el paisatge del litoral i, si fa calor, aprofitar per fer un bon capbussó.

RUTES

1. Cim i platja del Torn 13,8 km

  • Ruta ST105. Pujada a Lo Torn (100 Cims) i visita a la Cala Justell des de l’Hospitalet de L’Infant

Ruta amb inici des de l’estació de l’Hospitalet de l’Infant (atenció, nova ubicació des del 2020) que ens convida a descobrir un dels espais naturals més singulars del litoral de Tarragona, l’Espai d’Interès Natural de la Rojala i la Platja del Torn. Es tracta d’un indret protegit que ofereix una gran riquesa paisatgística i ecològica, amb una varietat d’ambients que van des de cales de sorra i aigües transparents, fins a cims rocosos i miradors naturals.

Al llarg del recorregut, es poden observar sistemes dunars, zones amb vegetació arbustiva pròpia de terrenys secs, i també trams de pinedes disperses, que aporten ombra i contrast vegetal. La combinació de mar, bosc i muntanya fa d’aquesta ruta una experiència visual i natural molt completa, ideal per a caminades tranquiles o sortides fotogràfiques.

A més, la zona conserva diverses restes patrimonials de la Guerra Civil, com fortificacions, refugis i altres construccions militars, que permeten entendre millor la història recent del territori. Un valor afegit que converteix la passejada en una ruta amb interès tant natural com cultural.

2. De l’Ametlla de Mar a l’Ampolla pel GR-92 17 km

  • Ruta ST107. De l’Ametlla a l’Ampolla seguint el GR-92

La caminada de l’Ametlla de Mar a l’Ampolla seguint el traçat del GR-92 s’ha convertit, amb el pas dels anys, en una ruta clàssica per als amants del senderisme i del paisatge litoral. I no és d’estranyar: aquest tram del camí de gran recorregut ofereix una combinació difícil de superar entre natura salvatge, mar intens i cales tranquil·les.

El recorregut segueix sempre la línia de la costa, i travessa una gran varietat de cales i platges, algunes de les quals només són accessibles a peu, fet que les manté especialment verges i silencioses. Entre platja i platja, el camí transcorre per penya-segats amb vistes espectaculars sobre el Mediterrani, on el contrast entre el blau del mar i el verd de la vegetació mediterrània crea un paisatge captivador.

És una ruta molt recomanable per gaudir amb calma, amb banyador i càmera a punt, ja sigui a l’estiu per combinar caminada i bany, o a la resta de l’any per descobrir la costa en estat més pur. Tot plegat, una experiència ideal per connectar amb la natura i descobrir una de les cares més autèntiques de les Terres de l’Ebre.

3. De Sitges a Vilanova i la Geltrú pel GR-92 8,7 km

  • Ruta ST15. De Sitges a Vilanova i la Geltrú pel litoral (GR-92)

Aquesta ruta curta i assequible ens convida a seguir el litoral del Garraf entre dues poblacions amb molt encant, Sitges i Vilanova i la Geltrú. El recorregut forma part del GR-92, el sender de gran recorregut que travessa tota la costa catalana, i ens permet caminar sempre ben a prop del mar, amb el Mediterrani a una banda i la línia del tren a l’altra.

Tot i la seva brevetat, és una caminada plena d’atractius. El traçat combina petits penya-segats, cales rocoses, trams de platja i túnels de vegetació mediterrània, amb constants vistes obertes al mar. El fet de caminar tan a prop de la via fèrria, amb el pas dels trens com a element present però no intrusiu, aporta un toc especial i gairebé poètic al recorregut. Així i tot, a alguns els pot semblar que els trens passen massa a tocar!

A més, la ruta és perfecta per fer en qualsevol època de l’any, es pot fer en poc més d’una hora, i el transport públic facilita molt la logística, amb estacions tant a l’inici com al final del recorregut. A més, al final de la ruta es pot visitar el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, una visita indispensable per als amants del ferrocarril.

4. De Portbou a Cervera de la Marenda pel Camí de Ronda 5 km

  • Ruta ST147. De Portbou a Cervera de la Marenda pel Camí de Ronda i el Puig Cervera (100 Cims)

Curta però espectacular travessa que segueix el Camí de Ronda entre les estacions internacionals de Portbou i Cervera de la Marenda (Rosselló). L’itinerari segueix els espectaculars penya-segats que hi ha a banda i banda de la frontera. Les dues estacions per si soles ja mereixen una visita.

5. Travessa de la Serra Gelada. Benidorm (Alacant)

  • Ruta ST156. Travessa de la Serra Gelada entre Altea i Benidorm (Alacant)

Espectacular ruta que recorre el caire de la carena de la Serra Gelada, un parc natural a tocar de Benidorm (Marina Baixa, Alacant), per un sender que va sobre penya-segats de 300 metres que cauen directament al mar.

cropped-pano_gelada_29.jpg
cropped-pano_gelada_27.jpg
pano_gelada_32

6. De l’Aeroport T1 al Prat (L9) pels espais naturals del delta del Llobregat

  • Ruta ST216. De l’Aeroport T1 al Prat pels espais naturals del Delta del Llobregat

Completa caminada que ens portarà a conèixer bona part dels espais naturals del Delta del Llobregat. El punt de sortida és peculiar i diferent, l’estació de l’Aeroport T1 de la línia de metro L9. Segurament sigui la parada que menys tindríem al cap a l’hora de pensar a iniciar una excursió, però sortosament també des d’aquí podem començar una bona ruta.

ATENCIÓ: EL PAS PEL PONT SOBRE LA DESEMBOCADURA DE L’ESTANY DEL REMOLAR ESTÀ PROHIBIT ENTRE L’1 DE MARÇ I EL 31 DE JULIOL PER NIDIFICACIÓ D’AUS.

7. De St. Vicenç de Calders a Torredembarra

  • Ruta ST168. Travessa entre St. Vicenç de Calders i Torredembarra seguint el GR-92 i visitant l’Arc de Berà

Agradable travessa amb diferents al·licients escampats durant tota la caminada que la fan força distreta. Podríem dir que és una versió germana de la travessa clàssica entre l’Ametlla de Mar i l’Ampolla (Ruta ST107) però més curta i més senzilla.

8. D’Arenys de Mar a Malgrat pel Camí del Litoral del Maresme.

  • Ruta ST299. D’Arenys de Mar a Malgrat de Mar seguint l’Eix de la Costa

El Camí del Litoral del Maresme ens permet recórrer una llarga franja de costa catalana tot caminant a tocar del mar. Un dels trams més interessants és el que va d’Arenys de Mar a Malgrat de Mar, passant per poblacions com Canet, Sant Pol, Calella o Pineda. Es tracta d’una ruta còmoda i planera, ideal per fer en qualsevol època de l’any i molt ben comunicada amb transport públic.

El traçat transcorre bàsicament entre platges llargues i passeigs marítims, amb trams que combinen zones urbanes i espais més oberts, sempre amb el Mediterrani al costat. El contacte constant amb el mar, la llum i el moviment dels pobles costaners fan que sigui una caminada viva i agradable, perfecta per a qui vol caminar sense allunyar-se gaire de serveis ni de la civilització.

A més, aquest tram de costa ofereix moltes opcions per fer parada i fonda, refrescar-se en alguna terrassa o fins i tot banyar-se si el temps acompanya. És una ruta accessible i versàtil, que es pot fer sencera o per trams, aprofitant les estacions de tren que hi ha a pràcticament cada poble del recorregut.

Fes un comentari