51. De Gavà a Castelldefels per Eramprunyà i La Morella (100 Cims)

ÍNDEX DE CONTINGUTS

  1. DADES TÈCNIQUES
  2. LA TRAVESSA
  3. MAPES
    1. TOPOGRÀFIC
    2. TRACK A WIKILOC
    3. PERFIL DE LA RUTA
  4. LA RESSENYA
  5. FOTOGRAFIES
  6. BIBLIOGRAFIA
    1. LLIBRES
    2. BIBLIOGRAFIA WEB
    3. CARTOGRAFIA
  7. RUTES RELACIONADES

DADES TÈCNIQUES

  • Estació de sortida: Gavà (Baix Llobregat)
  • Estació d’arribada: Castelldefels (Baix Llobregat)
  • Distància/durada: 20,5 km / 5h45 (sense aturades)
  • Desnivell:  +/- 850 m
  • Dificultat: Exigent
  • Track a Wikiloc

LA TRAVESSA

El massís del Garraf està dividit en tres espais protegits (Parc Natural del Garraf i els Parcs del Foix i d’Olèrdola) que sumen entre ells unes 16.000 ha d’espai de protecció.  La part que visitarem està compresa dins del Parc Natural, zona protegida creada l’any 1986 per intentar preservar aquest massís calcari que alberga l’única palmera autòctona d’Europa, el margalló.

Però tot i la protecció de què gaudeix aquest massís les agressions ecològiques han estat molt greus i irreversibles. Abocadors i pedreres encara en explotació fan del Garraf un indret controvertit que no deixarà indiferent a qualsevol excursionista. Difícil és fer una sortida sense que en un moment o altre de l’itinerari el paisatge estigui marcat per les enormes mossegades de les pedreres.

I en la nostra excursió també passarem a tocar d’alguna pedrera, o en veurem a la llunyania. Un mal irreparable que atès que hi ha explotacions encara en servei, va a més.

  • Interès:  La Morella, el cim més alt del Garraf, i 100 Cims de la FEEC
  • Època: Tot l’any. A l’estiu pot fer molta calor.
  • Ruta:  Gavà-Ca n’Amat-Ermita de Bruguers-Castell d´Eramprunyà – Coll de la Clota – Coll Sostrell – La Morella – Campgràs – Turó del Fanxó – Cal Ganxo-Castelldefels
  • Dificultat:  Recorregut llarg amb trams de camí difícils.

MAPES

TOPOGRÀFIC
Mapa de la ruta
Mapa de la ruta
TRACK A WIKILOC
Mapa de la ruta
PERFIL DE LA RUTA
Perfil 51
Perfil de la rut

LA RESSENYA

0 km 0h Estació de Gavà (9 m)

L´estació de Gavà es va inaugurar el 1881 quan es va inaugurar la línia entre Barcelona i Vilanova i la Geltrú. L’andana és central i està  situada en una ampla corba peraltada que fa que l’accés als trens en direcció a Barcelona quedi una mica més elevat.

De l´estació hi ha diferents opcions per arribar al camí d´inici de pujada a Bruguers. La més fàcil de seguir és la de pujar per les Rambles de Salvador Lluc, Joaquim Vayreda i Maria Casas amunt (N). Quan arribem davant de l´Escola Sagrada Família tombem a l’esquerra amunt per l´Avinguda Eramprunyà, creuem la Pl. Catalunya (jardí infantil al seu interior) i seguim encara per l’Avinguda d´Eramprunyà fins a trobar el carrer Joan I que baixa cap a la dreta (N) cap a la Bassa de Laminació de Sant Llorenç. El punt d´inici del camí es troba al costat N de la bassa.

2,1 km 30min Punt inici camí de Bruguers  (44 m)

Hi trobem un plafó informatiu de les rutes pel Baix Llobregat i un pal vertical indicador. Hi ha diferents opcions per anar a Bruguers, nosaltres prendrem la del Camí de Bruguers (3km) seguint els senyals grocs que anirem trobant a la vora del camí (pintura i pals verticals).

Prosseguim pel camí que va pel nord de la Bassa de Laminació de Sant Llorenç, infraestructura creada per reduir al 0,1% les possibles inundacions provocades per les pluges a Gavà i Viladecans. Passem un pàrquing d´un restaurant i continuem per un bosc poc espès amb grans pins blancs fins que arribem ana bifurcació senyalitzada amb el pal indicador ´Riera de St. Llorenç-Les Canals´.

3,1 km 45min Bifurcació Brugers-Sant Climent  (65 m)

Tombem vers l´esquerra en direcció a ´Ca n´Amat – Fons del Fangar (0,8km)´ i ´Bruguers (3km)´. La pista fa una gran llaçada abans no creuem una tanca i no afrontem una part costeruda a tocar de la masia de Can Roig.

Caminem 130m més enllà de la masia fins que trobem a la dreta un corriol (pal indicador) ben emboscat que s´incorpora poc després a la pista de Ca n´Amat. Trobem en primer lloc la Capella de la Mare de Déu de la Salut, orgullosament situada en una bonica raconada protegida entre dos xiprers.

4 km 1h Ca n´Amat (100 m)

Masia datada de 1741. Està formada per la masia, l´edifici de colònies i l´ermita (Capella de la Mare de Déu de la Salut), amb un pi monumental entre els dos edificis.

Creuem una tanca i continuem per l’ampla pista en direcció (E) durant 650m. Deixem a la nostra esquerra un trencall que puja a la Font del Ferro,  fins que trobem els senyals del GR-92 (senyals blancs i vermells) que venen per la nostra dreta des de Molins de Rei. Aquestes mateixes marques són les que seguirem fins a  Campgràs, més enllà de La Morella.

4,5 km 1h10min Trobem el GR-92 (125 m)

Prosseguim pel camí a estones amb vistes cap al Castell d´Eramprunyà fins a trobar el senyal vertical ´Font de la Salamandra´ lloc on abandonem la pista per prendre el corriol direcció a la Font de Salamandra (0,1km).

Seguim les marques del GR-92 tot  endinsant-nos en un bosc d´alzines i roures durant 3min fins a trobar la Font de la Salamandra.

5,2 km 1h20min Font de la Salamandra/Font del Miracle  (175 m)

Font d´aigua no potable enfonsada al torrent de la riera en una raconada envoltada de bosc mediterrani.  Amb aquest nom no és estrany que tingui més aspecte de petit santuari cristià que no pas de font.

El corriol puja força dret abans no arribem a unes escales de ciment que ens portaran a les primeres cases de Bruguers, llogaret pertanyent al municipi de Gavà.

5,6 km 1h33min Bruguers (238 m)

Arribem a la carretera BV-2041 que va de Gavà a Begues. La creuem amb compte (no hi ha pas de vianants) i anem a buscar l´esplanada on hi ha un restaurant, que si hem sortir tard a caminar, podem aturar-nos-hi a dinar. A l´esplanada abans de pujar cap a l´ermita trobem un plafó informatiu sobre l’ermita de Bruguers i el Castell d´Eramprunyà.

5,7 km 1h35min Ermita de Bruguers (246 m)

El plafó informatiu ens explica:

Va ser fundada al s. XIII per Ferrer de Sanmartí, senyor d´Eramprunyà, sota l´advocació de Santa Magdalena del Sitjar. L´any 1327 el bisbe de Barcelona, Ponç de Gualba, la va considerar un lloc d´horrors i solitud i va autoritzar el senyor d´Eramprunyà, Pere Marc, a traslladar-ne el culte al lloc de la Roca de Gavà. Uns segles després, l´any 1504 el vicari general de la diòcesi va permetre al senyor d´Eramprunyà, Jeroni Marc, retornar la imatge a la reconstruïda capella del Sitjar, que aleshores ja es va començar a anomenar de Bruguers.

A l´Ermita de la Mare de Déu de Bruguers es diferencien clarament dos moments constructius: el romànic i el gòtic tardà. La capella romànica datada del s. XIII és un petit edifici de nau i absis, coberts amb voltes apuntades. Al s. XVI es va allargar l´estructura principal i es va construir la volta del cor i el portal.

Cada Dilluns de Pasqua, seguint una antiga tradició, se celebra un aplec davant de l´Ermita de Bruguers: una ballada de sardanes i un dinar a la muntanya.

Davant l´Ermita trobem una gran alzina i una creu de terme. Des de la balconada del costat podrem gaudir d´unes excel·lents vistes de la plana deltaica i el mar.

Sortim de l´esplanada seguint les marques del GR-92 en direcció (S)  per anar a trobar 100m després, a la nostra esquerra, La Foradada.

5,8 km 1h38min La Foradada (255 m)

Formació geològica en arcada molt curiosa i fotogènica. Recorda, en miniatura, els grans arcs de l´Arcs NP dels Estats Units.  Aquesta part oriental del massís del Garraf té una composició geològica formada per gresos i conglomerats vermells que contrasten amb la roca calcària de la resta del massís, fet que li confereix aquest color vermell característic d’aquesta part del Garraf.

El corriol puja de valent fent llaçades i havent-nos d’ajudar en algun punt de les mans. Arribem a un replà amb pins d´on tenim l´opció de baixar fins a la cova on es diu que es va trobar la Mare de Déu. És un tram de camí equipat amb 50m de cables per fer segura la baixada fins a la cova. No cal material tècnic i no és difícil, però cal parar molta atenció si es va amb nens atès que hi ha algun pas aeri.

6,5 km 1h50min Cruïlla pista accés al Castell (376 m)

Ens incorporem a la pista que va de Begues al Castell. L´agafem a la dreta (N) en direcció al Castell d’Eramprunyà on hi arribarem en 2 minuts.

6,6 km 1h53min Castell d’Eramprunyà (402 m)

Actualment està en obres i només és visitable el segon diumenge de mes (igual que el Castell de Castelldefels) a les 10h, des de l´Ermita de Bruguers. Fora d’aquest dia, només podrem arribar a la tanca d´accés al Castell (380m*)

No se´n coneix la data de construcció exacta, però la primera referència és de l´any 957.

El castell era el centre d´un terme senyorial que comprenia sis parròquies: Sant Miquel d´Eramprunyà, Begues, Castelldefels, Gavà, Sant Climent de Llobregat i Viladecans.

El 1323 el rei Jaume II vengué el domini superior del Castell i de la seva baronia al seu tresorer, Pere Marc lo Prohom. L’any 1469, en el transcurs d´una guerra civil entre els partidaris del rei Joan II (entre ells, Jaume Marc IV) i la Generalitat, el castell d´Eramprunyà fou assetjat tot un mes pels partidaris de la Generalitat fins que fou destruït.

Com tots els castells del Baix Llobregat, el castell d’Eramprunyà es troba en ruïnes. Consta de dos recintes ben diferenciats: el sobirà o superior i el jussà o inferior, separats per un fossat que antigament era salvat per un pont llevadís.

El recinte és el lloc fortificat per excel.lència i on s´ubica el cos de guàrdia i la residència del senyor. Al recinte jussà o inferior hi ha l´antiga capella i parròquia de Sant Miquel d’Eramprunyà i part de l´antic cementiri medieval, amb tombes antropomorfes del s. X, la cisterna i vestigis d´altres fortificacions.

A més, existeix un tercer recinte tancat per una muralla més tardana que probablement data del temps dels Marc.

Actualment, el diumenge més proper a la festivitat de Sant Miquel (29 de setembre) s´hi celebren un seguit d´activitats per rememorar l´antiga tradició de pujar en romeria a l’antic castell d´Eramprunyà, fer missa a la capella i dinar pels voltants del castell.

La tradició de celebrar l´aplec de Sant Miquel està documentada des de mitjan s. XVI (vers l´any 1568). Va desaparèixer als any trenta i es tornà a recuperar l´any 1961.

Desfem el camí i continuem per la pista en suau baixada tot seguint les marques del GR-92.  Primer trobem una bifurcació a la dreta (NO)  que no seguirem, i passats 550m d´aquesta trobarem un trencall a l´esquerra. És el PR C-39,  un camí construït entre els anys 1900-1902 que puja al castell elegantment des de Can Llong, al barri de La Sentiu de Gavà, anomenat Camí Medieval.  Prosseguim 550m (8min) per la pista fins que trobem la bifurcació del GR-92.

7,5 km 2h05min Cruïlla GR-92/PR C-39 (340 m)

A la nostra esquerra (S) surt el PR C-39,  un camí anomenat Camí Medieval d’Eramprunyà construït entre els anys 1900-1902 que puja elegantment des de Can Llong, al barri de La Sentiu de Gavà.  Aquest mateix sender de petit recorregut el seguirem fins a la Collada de la Clota.

Abandonem la pista i seguim només el GR-92 per un senderó estret que contorneja el turó de la Desfeta pel sud. El camí va guanyant alçada entre brolles de garric sense pèrdua fins que arribem a la Collada de la Clota.

8,9 km 2h30min Collada de la Clota (410 m)

Ampli coll amb diverses bifurcacions. La primera pista a l´esquerra (S) és per on segueix el PR C-39, sender que nosaltres abandonem en aquest punt. Anem a la dreta cap a una gran esplanada on trobem una altra cruïlla de pistes. Prenem la pista a l´esquerra (O) tot seguint les marques del GR-92,  indicat en un pal.

El camí comença a pujar tot agafant dreceres a la pista que vé de Begues per la collada de la Clota entre boscos de roures, alzines, brucs i garrics.

9,8 km 2h55min Prop del Puig de les Agulles (510 m)

Passem pel nord del Puig de les Agulles. Si volem arribar al cim haurem d´agafar un trencall a l´esquerra que puja cap al cim, des d´on més fàcilment ens podrem incorporar de nou al GR-92.

10,9 km 3h15min Coll Sostrell (474 m)

Ampli coll entre el Puig de les Agulles que hem deixat enrere i La Morella, que tenim davant. Hem d´anar en compte d´agafar el camí correcte. Hem de deixar passar primer dues pistes a mà dreta i agafar la tercera opció, un corriol estret i emboscat que surt també a mà dreta i que puja amb ganes de bon principi.

12,1 km 3h35min La Morella (596 m)

Cota màxima del massís del Garraf des d´on tenim unes espectaculars vistes de 360º al voltant nostre. Al cim trobem una enorme fita geodèsica i una creu de ferro. A la nostra dreta (SO) tenim la segona cota del Garraf, el Turó de l´Alzina Freda (591m), cim malmès per la gran bola d´un radar meteorològic, així com el cim del Rascler, malmès per un centre emissor d´aviació.

Prenem el corriol seguint el GR-92 en direcció S a tocar de la creu durant 175m quan ens incorporem a una pista. En aquest punt trobem un pal indicador del SL C-99, un sender de petit recorregut que surt de Can Ganxo (Castelldefels) i que puja fins a La Morella. Serà el sender que seguirem tota l´estona fins a Can Ganxo.

Després de 750m de La Morella arribem a la cruïlla de Campgràs amb l’Abocador de la Vall de Joan. Aquest abocador fou creat el 1974 per recollir les deixalles urbanes de tota l´àrea metropolitana. L´abocador va contaminar l’aqüífer de Castelldefels i els gasos de metà que emetia suposàven el 20% de totes les emissions de gasos d´efecte hivernacle emesos per la ciutat de Barcelona, gasos, però, que actualment s´aprofiten per a combustible (biogàs). El seu tancament i reforma va començar el 1999 i encara no està complet.

12,9 km 4h Campgràs (510 m)

Tombem a l´esquerra i prenen un camí que esdevé cimentat durant 260m. A la nostra esquerra tenim l´abocador, totalment envoltat per una tanca. En un principi sembla com si el camí que hem agafat hagi de tenir poques expectatives de bellesa. Comença sobre ciment i a tocar d´un abocador en restauració, però gairebé sense adonar-nos-en, el sender esdevindrà un dels corriols més interessants de tot el Garraf.

14,5 km 4h20min Pla de les Basses (410 m)

Després de 20min de baixada arribem a un gran planell, el Pla de les Basses, on podrem gaudir d´una excel.lent brolla de garrics i brucs amb vistes cap a La Morella. El corriol va pel vessant est del Puig de l´Olla i per la carena sobre el barranc de la Canal Negra, que tenim a la nostre esquerra. És la part més interessant d´aquest sender de petit recorregut, amb vistes sobre el mar i el barranc mentre caminem entre brolles de garric i bruc.

Davant nostre tenim el Serrat de Covafumada per on va el camí. A mida que perdem alçada i ens acostem al Puig del Cérvol la pedrera d´Uniland Cementera va apareixent mica en mica. Una excursió pel Garraf malauradament no és completa sense una pedrera, i aquesta, tot i que està prou amagada, trenca el paisatge tant interessant pel qual ara caminàvem.

17 km 5h05min Turó del Fanxó (279 m)

El Turó del Fanxó és un cim més de l´interessant Serrat de Covafumada,  la carena de turons que estem seguint des de Campgràs i que acaba al Turó d´En Vinader, a Castelldefels.  Des d´aquí les vistes cap al delta de Llobregat, Castelldefels i la costa central catalana són increïbles. Les vistes cap al nord, cap a la pedrera, infames.

17,4 km 5h10min Pas de la Mare de Déu. Coll (168 m)

Coll que dóna accés a Cal Ganxo, que tenim sota nostre. El camí carener continua cap al Turó del Gall i d´En Vinader. Nosaltres girem a la dreta (SE) en baixada a través d´un senderó entre màquies fins a Cal Ganxo.

18,1 km 5h20min Cal Ganxo (110 m)

Centre d´Activitats Ambientals depenent de l´Ajuntament de Castelldefels, inaugurat el 1997, al límit del PN del Garraf i des d´on surten diferents itineraris per aquest vessant del massís.

Agafem el camí de Cal Ganxo en baixada entre bosc d´alzines i roures i  xiprers, que tot i cimentat, es fa agradablement atès que el camí està tancat als vehicles no autoritzats. En arribar al primer carrer, baixem per unes escales que ens deixaran a la rotonda que dóna accés a la carretera de La Sentiu a Gavà. La creuem i anem a buscar a l´esquerra el carrer d´accés al Castell de Castelldefels, tot trobant abans de la entrada una torre de guaita.

19,2 km 5h35min Castell de Castelldefels (40 m)

S´alça sobre un turó que connecta amb la resta de la serra del Garraf pel camí per on hem vingut. Està documentat ja a l´any 1024, tot i que hi ha documentació del s. X,  el nom de Chastello de Feles (del llatí Kastrum Felix, que segons algunes versions significaria indret fèrtil).

Actualment el Castell es pot visitar cada segon diumenge de cada mes (el mateix dia que el Castell d’Eramprunyà) entre 11-14h i 17-19h, 17-20h de maig a setembre.

Si el Castell està tancat podem passar per un camí al sud (direcció ermita), que ens portarà en ziga-zagues fins al Casal de Cultura i la Biblioteca a través del Parc del Castell. D´allí només cal agafar el carrer Bisbe Urquinaona a la dreta (SO) fins a la Pl. de l´Església, on a través de l´Avda. de Santa Maria arribarem a l´estació de Castelldefels.

20,5 km 5h50min Estació de Castelldefels (4 m)

FOTOGRAFIES

BIBLIOGRAFIA

LLIBRES
  • Garraf. Juan Carlos Borrego Pérez. Col·lecció Els Camins de l’Alba (2012)
  • El Garraf a peu : 15 itineraris. Joan Tutusaus. Ed. Cossetània (2005)
  • Guia de camp d’arbres, arbustos i altres plantes del Garraf : 15 itineraris excursionistes. Juan Carlos Borrego Pérez. Ed. Grup d’Investigadors de les Roquetes del Garraf (2004) 
  • El Garraf: guia. Josep Liz. Ed. Triangle 2009
  • Revista Decobrir El Garraf Dossier núm. 8 maç 1998
BIBLIOGRAFIA WEB

TRENS

EL TEMPS

PATRIMONI I HISTÒRIA

CARTOGRAFIA
  • Serra del Garraf 1:25.000. Editorial Alpina
  • Serra del Garraf 1.20.000 Editorial Piolet

RUTES RELACIONADES

S'està carregant…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Publicada a:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One thought on “51. De Gavà a Castelldefels per Eramprunyà i La Morella (100 Cims)

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s