96. Queralbs a Núria per la Jaça del Blat i les Roques de Totlomón 8,9 km

Ruta a Wikiloc

Ruta a Wikiloc

Ruta a Google Earth

Ruta a Google Earth

Ruta PDF

Fotos

Fotos

360 Coll Bernat

360 Les Pedrisses

 

 

 

 

barra_1200x6

INTRODUCCIÓ

Excursió d’alta muntanya que puja des de Queralbs a Núria a través de les Roques de Totlomón per un camí poc conegut i utilitzat. La característica principal d’aquesta opció  de pujada és que des del Pont de Daió anem a buscar el Canal del Freser a fi de connectar amb el camí a Les Pedrisses. És un tram no gaire llarg, però a estones aeri i poc marcat on cal estar molt atents al camí. Durant uns metres el camí va per sobre del canal (tapat amb fustes) i amb cables de seguretat que, tot i la manca de dificultats tècniques, donaran seguretat a aquelles persones amb una mica de vertigen.

Un cop arribem a la cruïlla amb el camí de Les Colladetes seguirem el mateix sender que la Ruta ST86 de Senderisme en Tren de Queralbs fins a Núria.

Podem combinar aquesta pujada amb qualsevol altra de les que donen accés a Núria.  Una ruta circular força interessant és combinar aquest itinerari amb el del Camí Vell (Ruta ST30 Senderisme en tren) o fer un de més salvatge combinant-la amb la Ruta ST86, que puja al Santuari per Les Colladetes i les Pedrisses.

 

 DADES TÈCNIQUES

  • Sortida: estació de Queralbs  (FGC Cremallera de Núria)
  • Arribada: estació de Núria  (FGC Cremallera de Núria)
  • Distància: 8,9 km
  • Durada: 3h35min (sense aturades)
  • Desnivell acumulat:   +1.050 m / -260 m
  • Interès:  Un camí a Núria salvatge i a trams aeri.
  • Època:  mesos d’estiu, quan ha desaparegut la neu.
  • Ruta: estació de Queralbs – Pont de Daió – Salt del Grill – Gorgues del Freser – les Collades – Canal – Torrent dels Fossos – Jaça de les Pedrisses – les Pedrisses – Torrent de Fontnegra –  estació Via Crucis XV – Santuari de Núria
  • Dificultat: distància moderada però camí poc evident i salvatge

         

 

RUTA A GOOGLE MAPS

 

                              MAPA TOPOGRÀFIC                                                                                             PERFIL DE LA RUTA

Mapa Queralbs-Núria per Totlomón_punts Perfil96_punts

barra_1200x6

 DIFICULTAT

Itinerari mitjà-alt més que pel desnivell a superar, que és moderat,  i per anar per paratges poc transitats, a estones per camí aeri i poc evident.

El tram més complicat és el que va de l’estació superior de captació d’aigües fins a la cruïlla amb el camí que puja de Les Colladetes i que puja cap a Les Pedrisses.

En aquest tram hem de seguir les escadusseres fites per un corriol no sempre clar que baixa primer vessant avall a la dreta del canal i després vessant amunt  a fi de superar punts on el canal és intransitable de fer a peu.

Hem d’estar físicament preparats i portar el material adequat per l’alta muntanya. Cal portar sempre, també a l’estiu, alguna peça d’abric, i un impermeable i paravent.

 ELS SENDERS

Pujada a Núria que no segueix cap sender abalisat  d’ascens. 

Fins a la central de Daió de Baix podem anar seguint les marques blanques i verdes d’un sender local (SL) i les marques grogues d’Itinerànnia. No trobarem cap marca d’abalisament fins a Les Pedrisses,  des d’on seguirem les marques blanques i vermelles del GR-11.7 fins a Núria.

P1020756 P1020768 P1020750

 

 

 

 

 

ELS TRENS

Sortida: Comencem l’excursió des de l’estació de Queralbs. Per arribar-hi podem agafar un cremallera des de Ribes-Enllaç, estació que connecta amb els trens de Rodalies de Catalunya, línia R3. Són aproximadament 20min d’itinerari des de Ribes-Enllaç.

Arribada:La travessa acaba al Santuari de Núria. Per tornar haurem d’agafar el Cremallera fins a Ribes-Enllaç per així connectar amb els trens de Rodalies (R3).

TREN DE RODALIES

Hem d’accedir a Ribes-Enllaç a fi d’agafar el tren cremallera. Ribes de Freser es troba a la línia del Transpirinenc R3 de Rodalies de Catalunya. Aquest és l´únic tren que travessa els Pirineus pel centre de la serralada de les tres connexions internacionals que hi ha entre l’estat espanyol i el francès.

Compte que el primer cremallera del dia  surt de l’estació de Ribes-Vila!

Horari Rodalies de Catalunya R3

 CREMALLERA

El primer cremallera (2014) que podem agafar i que connecta amb el tren a Ribes de Freser-Enllaç surt a les 9:20h. L’horari de tren canvia si és cap de setmana o no. En dies feiners podem agafar a Barcelona el tren de les 6.27h des de Pl. Catalunya, amb temps suficient per agafar el primer cremallera amunt.

Els caps de setmana el mateix tren surt a les 7h06 i arriba a Ribes amb només 4 minuts de marge per agafar el cremallera. No us arrisqueu, el perdreu! Sorprèn aquesta poca coordinació horària dels transports públics precisament en caps de setmana.

Una opció més segura per iniciar la ruta ben d’hora és la de dormir a Ribes de Freser i agafar el primer cremallera del dia següent, que a més a més  té un descompte especial del 20%. Habitualment surt a les 7:35h  (7:50h entre setmana) des de l’estació de Ribes-Vila des del centre de la població (no des de Ribes-Enllaç). Una última opció és pujar a Núria el dia abans i dormir a les cel·les o a la zona d’acampada del mateix Santuari.

Horari Cremallera de Núria

barra_1200x6

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

RESSENYA

(datum ETRS89)

0 km  0h0minEstació de Queralbs (1.177 m) (gps 31T 431287 4689121)

Sortim de l’estació i seguim la carretera GIV-5217 en direcció contrària a Queralbs durant 810m, quan arribem al revolt de la Ferradura, on trobem la central hidroelèctrica de la Farga. Creuem pel pont de les Guielles i seguim la pista cimentada 970m més fins a la Central Hidroelèctrica de Daió.

1,8 km  30min Daió de Baix. Pàrquing (1.181 m) (gps 31T 432079 4690506)

L’aprofitament hidràulic dels rius Freser i  Núria neix amb la necessitat de subministrar energia elèctrica a les empreses tèxtils situades a la conca del Ter.  És a principis del s. XX quan la familia Recolons impulsa diverses centrals, entre les quals s’inclou la de Daió. El complex hidroelèctric de l’alt Freser i del seu afluent, el riu Núria, es pot considerar com el primer de Catalunya i Espanya. L’any 1910, el conjunt de les 7 diferents centrals hidroelèctiques aportaven un gran potència elèctrica, estimada en 16.000CV. L’edifici original es va enderrocar l’any 1999 però encara podem veure alguns elements del que és un important patrimoni industrial de la vall.

Creuem el Freser pel pont de fusta  en direcció a Núria seguint un pal indicador que trobem a l’altre marge del riu. Més endavant passem sobre un pontet de pedra que salva una canonada. En arribar a una pista indicada amb el senyal vertical ‘Canonada de Daió’  abandonem el camí de pujada a Núria per agafar la pista a la dreta.

La pista puja fent llaçades entre freixes i avellaners i travessant de tant en tant la canonada que baixa de Daió de Dalt. Des de la cruïlla ens suposarà uns 30min de dura pujada fins arribar a Daió de Dalt.

2,9 km 1h Daió de Dalt (1.434 m) (gps 31T 432120 4691023)

Esplanada on trobem l’edificació de Daió de Dalt i que també fa de magnífic mirador de la vall del Freser. Continuem l’itinerari pel camí ample que puja a l’esquerra de l’edifici i que va entre un gran camp de falgueres. Abans de creuar la canonada, abandonem  la pista i agafem un corriol que guanya alçada ràpidament fent revolts entre algun roure amb boix i bàlec. La pujada és força estètica, força dreta i aèria en algun punt, esforç que es veu recompensat per les bones vistes de la vall del Freser i de les Roques de Totlomón que anem atenyent a mesura que guanyem alçada. Finalment accedim a una segona edificació, més petita que l’anterior superior seguint la canonada de descens d’aigua ajudats per uns esglaons de ciment construïts a la dreta de la canonada.

3,6 km 1h30min Caseta del Canal. Canonada  (1.645 m) (gps 31T  432148 4691348)

Ens trobem al final del Canal del Freser. L’aigua ha estat captada a la mateixa alçada a la que ens trobem però prop de les Marrades del camí d’accés a Coma de Vaca.  És a partir d’aquí que l’aigua inicia el seu sobtat descens cap a la central hidroelèctrica, que gràcies a la gravetat, produirà energia elèctrica uns centenars de metres més avall.

Des d’aquí i fins que trobem el camí normal a les Pedrisses és el tram més complicat de l’ascensió. El corriol no està gaire fressat i és poc evident i caldrà estar atents a seguir les escadusseres fites de pedra que anirem trobant.

La cruïlla del camí a les Pedrisses es troba al Canal i, per tant, a la mateixa alçada que a la que ens trobem. L’escarpat del paisatge fa que el canal d’aigua segueix entre túnels sota la roca. Això implica que caminar per sobre tota l’estona serà impossible . El camí salva aquestes dificultats buscant camins accessibles ara per baix del canal, ara per sobre.

Reprenem l’ascensió seguint la Canal del Freser en direcció nord caminant sobre les travesses de fusta que el cobreixen. Aviat el Canal entra en un primer túnel. L’abandonem per prendre un corriol a la dreta que baixa per un pendent emboscat i herbós. Després de superar l’esperó rocós per on es fica el canal, el corriol puja de nou per anar a trobar-lo.

Som de nou al Canal, ara cobert amb ciment. De nou un túnel ens fa impossible la progressió per sobre la canalització. Creuem el canal i agafem un corriol poc marcat que surt un parell de metres a l’esquerra. El camí va enlairat, amb algun punt aeri, entre roques seguint un corriol poc marcat però sense dificultats tècniques. De nou les magnífiques vistes de la vall del Freser i el Balandrau ens fan gaudir de l’entorn d’alta muntanya en el que ens trobem.

Assolim una petita collada herbosa, des d´on podem veure el camí que puja des de Les Colladetes. També podem veure el Canal del Freser cap a on ens hem de dirigir. Seguint la carena que baixa del Cim del Ras (2.563m) veurem les Pedrisses, per on passa el Camí dels Enginyers, i cap a on ens hem de dirigir.

Deixem el terreny rocós per baixar per pendents herbosos i fàcils (compte de seguir el sender que no és clar) fins a desembocar de nou al Canal del Freser.

A partir d’aquí podem seguir caminant sobre les travesses de fusta que el cobreixen en direcció nord. Aquest tram de canal presenta trams aeris però fàcils, on trobarem passamans ancorats a la roca a fi de fer una progressió segura.

Per les Roques de Totlomón

Per les Roques de Totlomón

4,5 km  2h15min Canal. Cruïlla Camí de Les Pedrisses (1.645 m) (gps 31T 432120 4691938)

Arribem a la cruïlla que puja pel camí normal a les Pedrisses a través de Les Colladetes (Ruta ST86). El camí de pujada presenta diferents variacions del mateix camí que ens poden fer dubtar de quin seguir, tot i que tots condueixen vessant amunt amb més o menys ziga-zagues, anant a parar tots al mateix lloc.

El camí puja per la dreta del torrent del Salt del Grill, que fa una petita cascada uns metres per sota d’on el creuem. El camí gira durant uns metres en direcció sud per anar a agafar la Jaça de les Pedrisses amunt.  En aquesta part de l’itinerari el sender és poc clar, sovint amb camins paral·lels i potser enfangats segons l’època en què ens trobem.  El corriol desemboca finalment als prats herbosos i costeruts de la Jaça de les Pedrisses, on desapareix.

5,4 km  3h10min Final del corriol. Prats alpins (1.910 m) (gps 31T 431673 4692121)

El sender que seguíem s’esvaeix des d’aquest punt fins a la barraca de pedra seca de més amunt. Cal pujar ara sense sender en direcció nord-oest pels pendents herbosos. Cal estar atents a seguir les escadusseres fites que anirem trobant de tant en tant. El camí puja amb certa tendència a anar cap a l’esquerra. Al cap d’uns minuts de pujar podrem començar a veure la cabana de pedra seca de les Pedrisses cap a on ens hem de dirigir.

5,9 km  3h30min Barraca de les Pedrisses  (2.050 m) (gps 31T 431412 4692307)

Cabana de pedra seca esfondrada,   bona referència per orientar-se pels pendents herbosos. Ara ja amb rastres de sender no gaire evidents, anem en direcció nord fins al proper collet de les Pedrisses. Ens pot servir de referència un pal indicador de ferro just a la carena de les Pedrisses que es troba sobre el Camí dels Enginyers (GR-11.7).

6,1 km  3h35min Carena de Les Pedrisses  (2.097 m) (gps 31T 431418 4692403)

Assolim la carena de les Pedrisses en un punt on forma una petita collada. Aquí trobem el GR-11.7, variant del GR-11 que des Els Emprius (sota el Bastiments), connecta amb el Santuari de Núria tot passant per Coma de Vaca i el Camí dels Enginyers, on ara ens trobem. També trobem marques de pintura groga de la xarxa de senders d’Itinerànnia.

Prenem el sender abalisat amb marques de color blanc i vermell del GR cap al nord per un sender fressat fàcil de seguir. A la nostra esquerra tenim unes àmplies panoràmiques cap a la verda i àmplia Coma de Gombrèn que s’enfila fins el Cim de l’Ortigar  i el Puigmal. Davant nostres veiem el Pic de l’Àliga i  l’Alberg Niu de l’Àliga al seu vessant, mentre que el Pic d’Eina es retalla a l’horitzó. El sender s’endinsa la Coma del Clot per anar a buscar el torrent de Fontnegra.

7,3 km  3h50min Torrent de Fontnegra (2.038 m) (gps 31T 431294 4693481)

Creuem el torrent per un pont de pedra amb una bonica cascada a l’esquerra. Les vistes del Puigmal i de la Serra de l’Embut són fantàstiques des d’aquesta part de l’itinerari. A l’oest del Pic de l’Àliga veiem l’Alberg, antic hotel de luxe on es diu que es van fer reunions entre franquistes i nazis abans l’edifici no passés a mans de la Generalitat per fer-hi un alberg.

8,2 km  4h Estació XV del Via Crucis (2.049 m) (gps 31T 430585 4693690)

Pal indicador situat en un collet herbós. Aquí trobem l’estació XV del Via Crucis monumental de Núria. Una gran Creu ajaguda que representa la resurrecció de Crist. El Via Crucis de Núria va iniciar-se l’any 1915 i la construcció es va anar sufragant amb les aportacions dels devots. No s’acabaria totalment fins el 1963 amb la inauguració de la XIV estació.

El camí baixa fent una gran llaçada acostant-se al telecabina que fa servei entre Núria i l’Alberg. Segueix l’itinerari de l’antic funicular, essent l’únic telecabina de tipus pulsé (tren de cabines) de Catalunya. Té una llargària de 657m i salva un desnivell de 150m.

9 km  4h20min Estació de Núria(1.967 m) (gps 31T 430432 4694257)

barra_1200x6

BIBLIOGRAFIA

  • Núria, Puigmal, Cambradase : guia d’excursions i travesses. Josep Nuet. Ed. Publicacions de l’Abadia de Montserrat (1999)
  • Les esglésies romàniques de la Cerdanya. Enric Ventosa i Serra. Ed. Farell (2004)
  • Cerdanya. Ed. Alpina (2000)
  • 50 passejades i excursions per la Cerdanya i el Capcir. Raymond Ratio. Ed. Pòrtic (1998)

CARTOGRAFIA

  • Mapa Alpina Cerdanya, Alta Cerdanya, Capcir 1.50.000

WEBGRAFIA

TRENS

EL TEMPS

ALTRES

barra_1200x6

FOTOS

 

One response to “96. Queralbs a Núria per la Jaça del Blat i les Roques de Totlomón 8,9 km

  1. Retroenllaç: 96. Queralbs a Núria per les Roques de Totlomón 8,9km | SENDERISME EN TREN: excursions, travesses i trens

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s