67. De Duesaigües-L’Argentera a Capçanes pe la Mola de Colldejou (100 cims) GR-7 24 km

Ruta a Wikiloc

Ruta a Wikiloc

Ruta a Google Earth

Ruta a Google Earth

Icone mapa

Mapa

360 Coll Bernat

360º Mola Colldejou

Ruta PDF

Ruta PDF

barra_1200x6

INTRODUCCIÓ

Enorme travessa que ens portarà a trepitjar la Serra de Llaberia, unes muntanyes poc conegudes però de gran bellesa. La sortida té múltiples al·licients, amb la pujada a l´espectacular Mola de Colldejou  (100 Cims) pel canal del Batllet entre les més destacades.

A més a més de l’ascensió a un dels 100 cims més espectaculars, també visitarem el no gens menys interessant Portell de Llaberia (un excel·lent mirador de l’altiplà de la Mola de Colldejou) al que pujarem a través del Camí dels Revolts, un sender recuperat recentment que  zigzagueja muntanya amunt fins al capdamunt de la collada.  La ruta ens portarà tot seguit a Llaberia, poble on podrem visitar un curiós museu, el  Museu del Transport a bast. Ja de camí a Capçanes passarem sota les cingles del Tortó i una raconada ombrívola de gran interès, El Racó de la Sendal. Un munt d’al·licients per visitar uns paratges sorprenents.

 

DADES TÈCNIQUES

  • Sortida: estació de Duesaigües-L’Argentera (Línia R15, ADIF)
  • Arribada: estació de Capçanes (Línia R15, ADIF)
  • Distància: 24,3 km
  • Durada: 8h30min (sense aturades)
  • Desnivell acumulat:   +1.075 m / -1.150 m
  • Interès: Un 100 cims, la Mola de Colldejou.
  • Època: Evitar els mesos d´estiu, quan la calor pot fer la ruta desagradable (compte amb l’aigua).
  • Quan: En hores d’obertura del Museu de Llaberia.
  • Ruta:Estació de Duesaigües-L’Argentera – L´Argentera – Els Estrets – Portell de Peiró – Serra de l’Argentera –  Coll Roig – Canal del Batllet – Mola de Colldejou – Coll de Guix – Els Revolts – Portell de Llaberia – Llaberia – Cingles del Tortó – Font de la Mata – Mas del Collet – Capçanes
  • Dificultat: Molt alta per la distància i el desnivell. Ben indicada, fàcil de seguir.

        

 

 

CONNEXIONS

Les rutes fetes per la serra de Llaberia entre les estacions de la R15 de l’Argentera-Duesaigües, el Pradell, Marçà-Falset i Capçanes permeten moltes variants i alternatives de recorreguts. Així, durant aquesta excursió podem trobar diferents punts que connecten amb altres rutes:

 

                MAPA TOPOGRÀFIC                                            PERFIL DE LA RUTA                                 MAPA SENDERS LLABERIA

Mapa de la Ruta L'Argentera-Capçanes

Mapa de la Ruta L’Argentera-Capçanes (CLICA LA IMATGE PER AMPLIAR)

Perfil de la ruta L'Argentera-Capçanes

Perfil de la ruta L’Argentera-Capçanes

Senders de la Serra de Llaberia

Senders de la Serra de Llaberia (CLICA LA IMATGE PER AMPLIAR)

barra_1200x6

DIFICULTAT

Itinerari força llarg i amb desnivell acumulat important que discorre en part per corriols incòmodes. Tot i així seguim en tot moment el GR-7 i GR-7.3 el que dóna facilitat a una caminada sense més complicacions que l’esforç físic demanat.

A la Serra de l’Argentera passem entre els molins de vent. El camí és un pèl confús per les pistes d´accés als molins de vent però intentem seguir el màxim possible l´antic corriol per on passa el GR-7 malmès pel parc eòlic.

ELS TRENS

Potser la màxima dificultat de la ruta sigui l’escassa freqüència de trens de la R15. La línia té una baixa circulació de trens. Només 2/3 trens s´aturen a l’estació de Duesaigües-L’Argentera. El primer tren que surt de Barcelona i que s’atura en aquesta estació ho fa a quarts de set del matí, fet que ens farà matinar força, factor a afegir al cansament propi de la ruta. 

ELS SENDERS

Durant tota l’excursió anirem caminant sempre pel sender GR-7 i GR-7.3  tret de la part final fins a Capçanes, que caminarem pel  PR-92. Aquest sender de gran recorregut recorre l’est i el sud-est de tota la península ibèrica, des de Gibraltar fins a Andorra.  Forma part d’un sender europeu molt més ampli que l’engloba, l’E-4, camí que enllaça França, Suïssa, Alemanya, Àustria, Hongria, Romania, Bulgària, Grècia,  Creta i Xipre tot travessant Europa.

Així, podem resumir els senders per on caminarem:

  • Estació –  L’Argentera (1,5km):  sense marques d’abalisament
  • L’Argentera–Coll Roig (6,1km):  GR-7
  • Coll Roig-Mola de Colldejou-Coll de Guix (3,8km):  GR-7.3
  • Coll de Guix- Cruïlla  PR C-53 (10,5km):  GR-7
  • Cruïlla GR-7/PR-92-Capçanes (3,2km):  PR-92

Val a dir també que durant la travessa recorrerem bona part del PR C-88 Ruta del Carrasclet. Aquest és un sender abalisat que connecta Capçanes (població on va néixer aquest guerriller austriacista que dóna nom a la ruta) i Reus en una ruta de 74,5km en total.  El nostre itinerari és coincident amb la Ruta des del Coll de Guix fins a Capçanes, és a dir, durant els darrers 13,7km de l’excursió.

Així mateix trobarem a partir de Llaberia diferents indicacions pròpies  de la Ruta dels Dips  (veure mapa), ruta en forma de bucles amb sortida i arribada a la població de Pratdip.

Portell de Llaberia (Mola de Colldejou)

Portell de Llaberia (Mola de Colldejou)

barra_1200x6

ITINERARI

(datum ETRS89)

0km  0h0minEstació de Duesaigües-L’Argentera (300 m) (utm 31T 325509 4556791)

L’estació de tren es troba entre els municipis de Duesaigües i el de l’Argentera, enmig del no-res. Per començar l’excursió ens hem d’acostar fins al centre de la població de L’Argentera. Per arribar-hi tenim dues opcions:

  • OPCIÓ A (1500m, 20min)

És l’opció que hem triat en aquesta ressenya per ser la més curta. Un cop sortim de l’estació, prenem la carretera T-343 a la dreta (oest) durant 1.500 metres fins al centre del poble, on trobarem un pal indicador del sender GR-7 a la plaça d’Escornalbou.

  • OPCIÓ B (3400m, 45min)

És l’opció més llarga però també  la més interessant, tot i que tampoc ens deslliura de caminar 900 m per la carretera. Transcorre pel camí Reial, sender abalisat amb pintura groga que va pel sud del riu Argentera entre camps de cultiu. Quan sortim de l’estació, hem de prendre la carretera T-343 a l’esquerra (est) fins a l’entrada de  Duesaigües. Allà agafem el camí al castell d’Escornalbou durant 5 minuts, per seguir recte en una bifurcació per continuar paral·lels al torrent. El camí va a parar a la Granja de Joan Crusat, a la part baixa de l’Argentera. Entrarem a la població per unes escales travessant la plaça de l’Abeurador i el carrer Major fins a trobar el pal indicador del GR-7 a la plaça d’Escornalbou.

1,5 km  20min L’Argentera. Pl. d’Escornalbou (341 m) (utm 31T 324485 4556255)

A la plaça d’Escornalbou de l’Argentera trobem un plafó que ens indica que hem enllaçat amb el GR-7.  Des del centre anem a ponent per l’avinguda dels Amics de l’Argentera per anar a buscar a la sortida de la població una pista, a trams cimentada,  que puja pel barranc Reial. Caminem ara entre un bosc de pins amb bones vistes cap als cingles de la Serra de l’Argentera i al castell d’Escornalbou, al sud.

Estem caminant sobre el túnel ferroviari de l’Argentera, un túnel clau en la línia que havia de connectar Barcelona i Madrid per l’interior. El túnel es va començar a perforar el 27 d’octubre de 1883. Des de l’abril de 1887 fins al març de 1890 l’obra va estar dirigida per Eduard Maristany i Gibert que gràcies a l’experiència obtinguda en la construcció d’aquest túnel va escriure el llibre “El túnel de la Argentera. “Tratado de construcción de túneles” que es va convertir en tot un referent traduït a diferents idiomes. El túnel, de  4.040m de longitud, va suposar tot un repte. En la seva perforació es va topar amb una gran cova a 500m de la boca sud que va implicar construïr un ‘ pont’ dins el túnel.  Es van construir sis pous que serviren tant per a ventilar-lo com per a extreure-hi terres. En l’excursió podrem veure’n dos d’aquests pous (el 4 i el 5). Els punts de pas (waypoints) dels sis pous de ventilació són:

  1. 380m  utm 321005/4555744  (boca  sud Pradell)
  2. 406m  utm 321433/4555819
  3. 466m  utm 322241/4555957
  4. 440m  utm 323477/4556171
  5. 389m  utm 324064/4556272
  6. 341m  utm 324487/4556345 (boca nord l’Argentera)

Durant la batalla de l’Ebre, a la guerra civil espanyola, en aquest túnel s’hi amagava el tren hospital del bàndol republicà. Tot i portar la creu vermella pintada al seu sostre, l’aviació nacional ataca el comboi, per la qual cosa només sortia de nit, quan s’aparcava a l’estació de Pradell per donar pas a altres trens. Molts soldats caiguts durant la batalla foren enterrats en dues fosses comunes al costat de l’estació del Pradell.

foto trenfoto tren2

3,7 km 55 min Los Estrets (506 m) (utm 31T 323255 4555978)

Pas entre dues roques  on deixem la pista que hem seguit des de L’Argentera per prendre un corriol que s’enfila vessant amunt entre un bosc mixt de pins i alzines. A la nostra dreta s’entreveu  a estones el cim rocallós del Moster. El camí puja zigzaguejant pel bosc fins al portell del Peiró.

4,6 km  1h25min Portell del Peiró (644 m) (utm 31T322814 4555877)

Collada on assolirem la carena de la Serra de l’Argentera. El paisatge a partir d’aquí i fins al coll Roig estarà dominat pel parc eòlic de Trucafort, un parc creat el 1999 que s’escampa en 85 ha al capdamunt de la Serra de l’Argentera, frontera entre el Baix Camp i el Priorat. Està format per 91 aerogeneradors de dues potències diferents que produeixen en conjunt un total de 80.000 Mwh/any, l’equivalent al consum domèstic de 25.000 famílies. En veure aquest paisatge malmès pels molins de vent, sempre ens preguntem si no hi havia cap més alternativa que destruir el poc que queda sense alterar  el nostre país, les muntanyes, en benefici del medi ambient.

El tram de recorregut a través del parc és confús, tot i que seguirem sempre el GR-7, tret del darrer tram de baixada al coll Roig, que ho farem a través d’un dret corriol que surt des del darrer aerogenerador.

Situats al coll girem a la dreta (sud) per seguir per un corriol que va entre una garriga. Caminem 300m per la pista del parc eòlic fins passat el quart molí quan prendrem un senderó a l’esquerra que va paral·lel a la pista. Seguim pel corriol durant 290m per atènyer el Portell de Trucafort, coll poc evident des d’on es pot baixar de nou a Los Estrets. El corriol continua en direcció sud entre molins de vents i amb bones vistes de la Mola de Colldejou al front. En arribar al darrer grup de quatre aerogeneradors, podem seguir el corriol paral·lel a la pista que baixa fins a la carretera o anar tot drets a través d´un senderó poc marcat que baixa directament al coll Roig.

7,6 km  2h20min Coll Roig (559 m) (utm 31T 322285 4553798)

Seguim la carretera en direcció a la Torre de Fontaubella (dreta) durant un minut. Agafem el camí que surt en pujada  a l’esquerra tot seguint les marques del GR-7 (pal indicador) fins a la bifurcació del camí de pujada a la Mola de Colldejou.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

8 km  2h25min Bifurcació GR-7.3 pujada a la Mola (602 m) (utm 31T 322147 4553508)

Trencall ben marcat per dos pals indicadors entre el GR-7 i la seva variant GR7.3. En aquest punt agafarem la variant que puja al capdamunt de la Mola de Colldejou a través de la canal del Batllet. El camí està ben fressat i  marcat en tot moment pels senyals blancs i vermells de GR. En alguns punts el sender és tant dret que haurem d’ajudar-nos lleugerament de les mans per a seguir pujant, però mai amb cap dificultat tècnica.

9,3 km  3h05min Mola de Colldejou (921 m) (utm 31T 321491 4552856)

En contrast amb els cingles que l’envolten, el cim de la Mola és un enorme altiplà calcari inclinat en el sentit est-oest amb la seva pròpia carena de turons (la serreta dels Coscolls), les seves planes utilitzades per a pastures i les seves basses per abeurar el bestiar. El punt cimer es troba al vessant de llevant, on es troben les ruïnes d’una torre de guaita, de planta circular, construïda durant les guerres carlines del s. XIX utilitzada com a torre de telegrafia òptica.

Deixem el cim per anar cap a llevant per un corriol poc marcat. Passem a tocar del Bassot de la Mola (una bassa que recull les aigües de pluja) per anar a buscar les marques blanques i vermelles del GR-7.3 que baixen des del Portell de les Processons i de la Móra fins al coll de Guix. Davant nostre veiem el cim de la Miranda de Llaberia, amb la bola del radar al seu cim. Si ens fixem bé, a la carena de la serra veurem la Foradada, un pont natural de roca que ha esdevingut un símbol d’aquestes muntanyes.

11,4 km  3h30min Coll de Guix (631 m) (utm 31T 320874 4551854)

Esplanada i cruïlla de camins indicada amb pals indicadors. En aquesta collada acaba la variant GR-7.3 que hem seguit per pujar i baixar de la Mola de Colldejou. Aquí retrobem el  GR-7 que hem deixat prop de coll Roig. Agafem la pista a la dreta (O) durant 570m (8min) fins que trobem un trencall amb el PR C-53.

Panorama12

Castell de la Mola de Colldejou

11,9 km  3h35min Primera bifurcació PR C-53 (600 m) (utm 31T 320370 4551913)

Cruïlla on trobem el PR C-53 Sender de Falset, camí abalisat que connecta el municipi de Falset amb el GR-7. Deixem la pista de la dreta i seguim en tendència a pujar per la pista de l’esquerra per un bosc de pins fins a la pròxima Font de l’Abella.

12,4 km  3h40min Font de l’Abella (608 m) (utm 31T 319990 4551734)

Font amb una gran bassa a mà dreta del camí. Que hi hagi un senyal de prohibida l’acampada dóna a entendre que és un indret on els excursionistes hi solen passar la nit. Deixem la pista i seguim vers a ponent ara per corriol, en direcció a Llaberia, que segons el cartell indicador es troba a 2,6km.

Fins al Portell de Llaberia caminarem per un alzinar amb ombra força frondosa que els dies calorosos ens ajudarà a pujar fins al Portell de Llaberia. Pocs metres després del trencall comencem a pujar pel Sender dels Revolts, un camí arranjat  l’any 2007 pel Consorci de la Serra de Llaberia que puja en ziga-zagues al Portell.

Cim de la Mola de Colldejou

Cim de la Mola de Colldejou

13,5 km  4h10min Portell de Llaberia (782 m) (utm 31T 319474 4551444)

Collada al bell mig de la serra de Llaberia, i excel·lent  mirador des d’on podrem gaudir d’una panoràmica inmillorable de la Mola de Colldejou.

Un cop dalt la serra, la vegetació canvia. Passem del bosc d’alzines i pins a una vegetació baixa  amb garric que només es fa una mica més espessa quan travessem algun torrent. De camí a Llaberia seguirem en tot moment les marques del GR-7, deixant  de banda diferents trencalls que  pugen a la Miranda de Llaberia o que baixen cap a Capçanes per la Caseta de la Vall.

15,2 km  4h40min Llaberia (679 m) (utm 31T 318690 4550545)

Bonic poble deshabitat que pertany a Tivissa (Ribera d’Ebre) sense habitants censats ni  botigues. Val la pena donar un tomb pels carrers empedrats, visitar l’església de Sant Joan (s. XII-XIII)  i si hem concertat visita (610 871 240/619 986 546) conèixer el curiós Museu del Transport a Bast, únic d’aquest gènere a Catalunya.

Continuem la travessada cap a ponent prenent el carrer de l’Església avall per agafar la pista del Camí de la Font de l’Horta (dreceres seguint el GR-7) per arribar en 10 minuts (560m) al planell on es troba la Font de l’Horta.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

15,8 km 4h50min Font de l’Horta (618 m) (utm 31T  318214 4550604)

Esplanada i cruïlla de camins. Agafem el sender a l’esquerra (SO) que va en un principi entre un ombrívol bosc d’alzines i pi blanc que de seguida esdevé una brolla amb molt de romaní. Planegem per sobre el barranc del Tortó en un entorn força interessant amb bones vistes del cim de l’Enderrocada (763m) a la nostra dreta mentre veiem aparèixer les muntanyes de Montalt al fons.

17,5 km 5h15min Portell del Tortó (510 m) (utm 31T  317218 4550094)

Espectacular camí que baixa els cingles del  Tortó en ziga-zagues per un corriol amb marges de pedra seca. A mig camí, en un revolt, hi ha instal·lat un pessebre en una petita balma. El pedregós senderó baixa fort entre un espès bosc  de pins i amb un important sotabosc de bruc i llentiscle que ens donarà força ombres durant l’estiu.  Un cop som al fons  de la vall, 280m abans de la Font de la Mata, trobem un trencall (pal indicador)  que va cap al Mas del Remer, Vandellós i Tivissa. Seguim recte direcció Capçanes fins a la Font de la Mata.

18,9 km 5h30min Font de la Mata (298 m) (utm 31T  316689 4549611)

Agradable i ombrívola esplanada (pal indicador) a tocar del torrent de la Vall. A la font s´hi accedeix  per una passarel·la feta amb troncs, caiguda el dia que vam fer la ruta. El corriol de seguida desemboca a una pista que seguirem durant 10 minuts (800 metres) passats els quals prenem a la dreta un trencall (pal indicador). El camí passa per sota del Mas del Collet per anar a buscar el fons del barranc del Collet, on trobem el Racó de la Sendal.

20,4 km  5h55min Racó de la Sendal (298 m) (utm 31T  315744 4550112)

Racó sorprenent, humit i amb vegetació exuberant, on l’aigua ha creat formes capricioses als cingles calcaris que envolten l’indret. Continuem ara en lleugera pujada sempre amb el barranc de la Vall a la nostra dreta fins desembocar a una pista cimentada, cruïlla amb el PR-92.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

21,9 km  6h25min Cruïlla GR-7 i PR C-92 (227 m) (utm 31T 314956 4551018)

Atenyem una pista cimentada on trobem el PR C-92, sender que connecta L’Hospitalet de l’Infant amb Capçanes. El seguim a la dreta (NO) a través de conreus de vinya i ametllers amb bones vistes de  la serra de Montalt a la nostra esquerra. El camí travessa diferents guals inundables i entra a Capçanes per les piscines municipals. L’estació es troba a l’extrem nord del poble.

25,1 km  7h05min Estació de Capçanes (209 m) (utm 31T 313609 4552463)

El tren arribà a Capçanes l’any 1890, quan es va inaugurar la línia entre Reus i Falset-Marcà. L’estació no té cap servei, només una petita marquesina a l’única andana de què disposa.

Només hi circulen trens de la línia R15 (Barcelona – Móra – Riba-Roja d’Ebre) i de la Ca6 (Barcelona-Saragossa) amb una baixa freqüència de pas amb 5/6 trens al dia. Cal estar atents als horaris de tornada donat que és possible que només passi un tren a la tarda.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

barra_1200x6

BIBLIOGRAFIA

  • Les Rutes del baró : 19 caminades per la baronia d’Escornalbou. Jordi Foraster i Adserà Ed. Piolet (2013)
  • Per les Serres del Mestral : 16 itineraris per fer a peu. Antoni Cabré Puig. Ed. Cossetània (2000)
  • El Túnel de Argentera: tratado de construcción de túneles. Eduard Maristany (1891) 

CARTOGRAFIA 

  • Mapa comarcal de Catalunya 15.000 ICC Priorat
  • Mapa comarcal de Catalunya 15.000 ICC  Baix Camp
  • Serra de Llaberia. 1:20.000 Ed. Piolet
  • Marxa dels Dips 1:20.000 Ed. Piolet

 WEBGRAFIA

TRENS 

EL TEMPS 

PATRIMONI HISTÒRIA

barra_1200x6

 

Anuncis

3 responses to “67. De Duesaigües-L’Argentera a Capçanes pe la Mola de Colldejou (100 cims) GR-7 24 km

  1. Retroenllaç: 67. Duesaigües – Mola de Colldejou (100cims) – Capçanes pel GR-7 15,5Km | SENDERISME EN TREN: excursions, estacions i trens

  2. Retroenllaç: Les 3 millors rutes entre vinyes | SENDERISME EN TREN: excursions, travesses i trens

  3. Retroenllaç: EL TÚNEL DE L’ARGENTERA: REPÀS HISTÒRIC | SENDERISME EN TREN: excursions, travesses i trens

Fes un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s