65. Sant Feliu de Llobregat: Puig d’Olorda (100 Cims) pel PR C-165 17,7 km

Ruta a Google Earth

Ruta PDF

INTRODUCCIÓ

En aquesta excursió ens aproparem de nou al vessant sud-oest del Parc Natural de Collserola per fer en aquesta ocasió el recorregut complet del sender de petit recorregut PR C-165 Sant Feliu i el Bosc Gran.

Aquest sender és complementari del PR C-164 Sant Just amb el qual coincideixen en una part del recorregut prop de la Penya del Moro. Tot i que la zona occidental de Collserola està força humanitzada, l’excursió discorre per camins i corriols força interessants. Coneixerem els interessants boscos del  Bosc Gran que donen nom al sender i l’ermita de Sant Creu d’Olorda, on també trobarem una zona de lleure. En aquest  punt deixarem els senyals de PR per uns moments per pujar fins al Puig d’Olorda, un cim classificat dins de la llista dels 100 Cims de la FEEC des d’on tindrem excel·lents panoràmiques del Baix Llobregat.

DADES TÈCNIQUES

• Sortida/arribada: estació de Sant Feliu de Llobregat (Línia R4, ADIF)
  • Distància: 17,7 km
  • Durada: 5h05min (sense aturades)
  • Desnivell acumulat:   +/- 700 m
  • Interès:  El Bosc Llarg i el Puig d’Olorda, un 100 cims de la FEEC
  • Època: tot l´any. Compte amb la calor a l’estiu
  • Ruta: Estació de Sant Feliu de Llobregat – Àrea de lleure de la Salut- ermita de la Salut – Penya del Moro – Turó Rodó – coll de les Torres – font de Can Ferriol – Sant Creu d’Olorda – Puig d’Olorda – Can Ferriol – Àrea de lleure de la Salut – Estació de Sant Feliu de Llobregat
  • Dificultat: desnivell mitjà i de llargària apreciable. Fàcil seguiment gràcies als continus senyals de direcció que trobarem a la ruta.

MAPA TOPOGRÀFIC                                                                                                       PERFIL DE LA RUTA

Mapa ruta PR-165 Sant Feliu i el Bosc Gran

Perfil ruta Sant Feliu PR C-165

Quadre wpt

DIFICULTAT

En tot el recorregut seguirem les marques blanques i grogues del sender PR C-165. Totes les cruïlles estan senyalitzades amb pals indicadors i trobarem de tant en tant marques de continuïtat de sender. Només ens sortirem del camí per pujar al cim del Puig d’Olorda des de Santa Creu d’Olorda. Bona part del recorregut discorre per pista, però també caminarem per trams d’agradables corriols emboscats.

ELS TRENS

Els trens van arribar per primera vegada a Sant Feliu l’any 1854 quan va entrar en funcionament la línia entre Barcelona (Plaça Catalunya) i Molins de Rei. L’impulsor d’aquest ferrocarril fou Miquel de Bergue,  un enginyer (no confirmat) d’origen anglès que conferí a les estacions de la seva concessió del ferrocarril Barcelona-Molins de Rei, un estil neoclàssic seguint models arquitectònics anglesos. Les estacions de Sant Andreu Comtal, Molins de Rei,  Cornellà i Sant Feliu són les més antigues de tot l’estat que es mantenen en funcionament des dels inicis del ferrocarril.

ELS SENDERS

Excursió que recorre íntegrament el sender de petit recorregut PR C-165 Sant Feliu i el Bosc Gran. Només ens en separarem per pujar al Puig d’Olorda des de la zona de lleure d’Olorda. El sender està abalisat amb marques blanques i grogues que trobarem en tot el recorregut, amb pals indicadors a les cruïlles.

Durant el recorregut anirem trobant itineraris temàtics creats per l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat i que els veurem marcats als pals indicadors. Són el SLL1, SLL2 i el SLL3.

Com a suport informatiu d’aquests recorreguts, trobareu codis QR en alguns pals indicatius durant el recorregut. Aquest codis trameten a pàgines web informatives de l’ indret d’interès on us trobeu. Serà interessant d’instal·lar-se al telèfon alguna aplicació de lectura de codis QR.

P1030648P1030693P1030728

ITINERARI

(datum ETRS89)

0 km  0h0min Estació Sant Feliu de Llobregat (32 m) (utm 31T 420381 4581713)

Sortim de l’estació cap a la dreta (nord-oest) paral·lels al Parc de Nadal i les vies del tren fins a trobar un pas. Creuem les vies i agafem el carrer de la Santa Creu (compte que no és el passeig que surt recte). Creuem la Rambla de la Marquesa de  Castellbell fins arribar al carrer Riera de la Salut, on trobem un plafó informatiu del sender i un primer pal indicador.  Pocs minuts després s’acaba l’asfalt i comença una pista de terra que ens durà de seguida fins a l’àrea de lleure de La Salut.

1,6 km  30min Àrea de lleure de La Salut (71 m) (utm 31T 421066 4583025)

Gran zona de pícnic amb taules, graelles i bar. Els caps de setmana s’omple de visitants (i cotxes) que venen a aquesta zona verda a passar la jornada.  El sender segueix cap al nord per agafar una bifurcació a la dreta uns metres més amunt. També podem agafar una drecera que surt de l’àrea de lleure i que puja a l’ermita directament.

2,5 km  45min Ermita de la Salut (96 m) (utm 31T 421181 4583078)

Els primers esments de l’ermita daten del  s.XVII quan estava dedicada a la Mare de Déu dels Rosers. Al s. XVIII, durant uns anys quan les epidèmies van assolar el nostre país, l’advocació va canviar a la Mare de Déu de la Salut. L’edifici original es va cremar l’any 1939, així com la talla original barroca.  L’actual és una construcció feta el mateix any 1939. Cada dilluns de Pasqua s’hi celebra un concorregut Aplec.

Reprenem el camí seguint la pista deixant a mà dreta un altre camí. Al cap de 15minuts de sortir de l’ermita, en un revolt, trobem un trencall a l’esquerra (pal). Agafem el corriol que puja força dret entre antics camps de conreus. Podrem veure-hi oliveres i figueres entre una vegetació típicament mediterrània amb roures, llentiscle, marfull i garric.

3,9 km  1h25min Penya del Moro (274 m) (utm 31T 422155 4583233)

Al capdamunt d’aquest turó trobem un poblat ibèric del s. VI aC. Va estar habitat per la tribu dels laietans, com la resta de poblats de la zona. Sembla que pot correspondre per les seves mides a un poblat mitjà depenent de poblats veïns. Les cases es disposen al vessant de solell del turó. Les restes de la torre corresponen a una torre de guaita del s. X construïda per a vigilar el Llobregat.

A la Penya del Moro hi conflueixen els dos senders PR que recorren aquest vessant de Collserola. Seguirem les marques dels dos PR durant 850m, tenint en compte de continuar recte a la primera bifurcació de pistes on el PR C-166 (sender que no estem seguint) gira a la dreta per baixar cap a Sant Just. En un segon encreuament de pistes agafem l’opció de la dreta, deixant un garrofer al mig de tots dos camins. Arribem a una petita esplanada on se separen el PR-165 (que estem seguint) i el PR C-166.

P1030656P1030672P1030683

4,7 km  1h40min Separació dels PR (259 m) (utm 31T422854 4583687)

Anem a l’esquerra (nord-oest) per una pista que planeja al sud del Turó de la Coscollera. Aviat el camí esdevé corriol i s’embosca a mesura que guanyem el vessant nord del Turó Rodó. Un trencall marcat amb unes fites marca el punt d’on surt el camí que puja fins el cim del Turó Rodó.

5,5 km  2h Turó Rodó (353 m) (utm 31T422670 4583901)

Cim d’altura modesta però des d’on s’obtenen unes boniques panoràmiques de Collserola i les poblacions del Baix Llobregat. La diferència de vegetació entre l’obaga i el solell és força evident des d´aquest indret.

De nou al caminet, seguim pel vessant nord del Turó Rodó i del Turó de la Coscollera per un bonic sender entre alzines que recorre l’ombrívola vessant nord d’aquests dos turons. En arribar a un coll dominat per múltiples torres elèctriques agafem la pista que planeja entre una garriga amb bones vistes cap al Turó de Sant Pere Màrtir, un 100 cims dominat per una gran antena de telecomunicacions.

6,6 km  2h15min Coll de les Torres (346 m) (utm 31T 423312 4584359)

Cruïlla de camins al costat de la carretera BV-1468 que uneix Vallvidrera i Molins de Rei i on trobarem un plafó informatiu de les normes de circulació de BTT pel Parc Natural i un pal indicador.  Hem d’anar a agafar un corriol a la dreta que surt del camí senyalitzat E-14 que va direcció a Santa Margarida. Aquest camí és un dels més macos de la excursió. Contorneja el vessant obaga dels turons d’En Merlès i Can Pasqual per anar a buscar el Bosc Gran, bosc que dóna nom a aquest sender de petit recorregut, sempre per un senderó emboscat amb alzines, pins i un dens sotabosc.

Panoramica_stFeliu03_360_turo

9,2 km  2h55min Torre del Bisbe (186 m) (utm 31T 422038 4584262)

Gran masia del s. XII construïda sobre una torre de defensa que li dóna un caire de casa fortificada.  Està perfectament adaptada al terreny. Així es poden veure tres plantes si la mirem des de la façana principal, però només dos des de la part posterior.

Encreuament de pistes. Val la pena acostar-se un moment (pal indicador) per visitar la masia coneguda amb el nom de Torre de Santa Margarida. La casa abandonada i envoltada de vegetació,  conserva encara una antiga església que pertanyia a l’orde del Císter, documentada l’any 1175 i coneguda amb el nom de  Santa Maria de Valldonzella.

El camí segueix pla entre un bosc de grans pins blancs. Als 6 minuts de la Torre del Bisbe trobem el senyal que dóna accés a un antic forn de calç del s. XVIII, poc abans d’arribar a una gran esplanada, cruïlla de pistes, on trobem el petit corriol d’accés a la font de Can Ferriol.

9,9 km  3h05min Font de Can Ferriol (168 m) (utm 31T 421886 4584652)

Petita font amb un safareig al costat  i un banc on descansar situada en una raconada ombrívola i fresca que convida a gaudir-la. De l’esplanada surten dues pistes, totes dues amb una tanca. Seguim per la pista de l’esquerra que puja lleugerament fins a  la propera bifurcació que hi ha entre la masia de Can Ferriol i la pujada a Santa Creu d’Olorda.

10,1 km  3h10min Bifurcació pujada a Puig d’Olorda (192 m) (utm 31T 421795 4584774)

Encreuament de pistes. Tornarem a aquest punt després de pujar a l’àrea de lleure de Santa Creu d’Olorda i al Puig d’Olorda.  Seguim direcció a Santa Creu d’Olorda (pal indicador) per un camí puja remuntant el torrent d’En Serra entre un bosc de pins.

11,1 km  3h25min Santa Creu d´Olorda. Àrea de Lleure (327 m) (utm 31T 421289 4585293)

Situats al carrer d’accés a la zona de pícnic hem d´anar a buscar a llevant la pista que porta a Molins de Rei i a les Pedreres del Puig d’Olorda (indicador) per agafar un corriol a la dreta que puja a tocar de la Pedrera dels Ocells (hem d’anar en compte que el camí hi passa a tocar). El sender puja força dret entre un dens bosc d’alzines fins a desembocar a la pista d’accés al cim.

P1030710P1030726P1030733

11,8 km  3h45min Puig d´Olorda (436 m) (utm 31T 421032 4584947)

Un dels quatre 100 Cims de la Serra de Collserola, el Puig d’Olorda s’aixeca sobre la Vall del Llobregat en un vessant de Collserola format per roca calcària, motiu pel qual trobem al voltant del Turó tantes pedreres que han malmès per sempre l’entorn. Algunes s’han recuperat, com la dels Ocells, una pedrera de pissarres negres del Silurià.  D’altres, per contra, encara malmeten greument el paisatge i l’entorn de la Serra.

Sota nostre veiem l’antiga fàbrica de ciment, coneguda com la ‘Sànson’, i propietat del gegant mundial del ciment CEMEX. Entre els anys 1917 i 2002 va extreure àrids per a la fabricació de ciment. Mitja muntanya va desaparèixer. Des del seu tancament s’ha demanat el desmantellament de bona part de les restes industrials que enlletgeixen l’espai natural, especialment la gran cinta transportadora en desús.

Desfem el camí de nou fins a la cruïlla inicial, prenent ara el camí a la dreta que ens porta en 1 minut a la masia de Can Ferriol.

13,5 km  4h10min Can Ferriol (199 m) (utm 31T 421841 4584695)

Masia catalana del s. XVIII envoltada de boscos i camps de conreu. L’edifici actual es fruit de les diferents tècniques constructives que al llarg dels anys s’hi han anat aplicant. Al seu voltant trobem diferents construccions, segurament edificis que servien per a usos agrícoles o ramaders.

Prenem la pista de baixada seguint el torrent de Can Ferriol, amb grans plataners i pins blancs que flanquegen el seu marge fins a la cruïlla d’accés a l’ermita de La Salut, punt de bifurcació de l’itinerari.

16,1 km  4h45min Àrea de lleure de la Salut (71 m) (utm 31T 421066 4583025)

Tornem de nou a l’àrea de lleure de La Salut des d’on seguirem en sentit contrari les nostres passes fins a l’estació de tren de Sant Feliu.

17,7 km  5h05min Estació de Sant Feliu (32 m) (utm 31T 420381 4581713)

Panoràmica des del Puig d'Olroda

Panoràmica des del Puig d’Olroda

BIBLIOGRAFIA

• Collserola Parc Natural. Mònica Aguilera. Ed. Alpina (2010)
  • Guia de geologia de Collserola : amb itineraris. Ed. Consorci Parc de Collserola (2008)
  • A peu per Collserola : guia de passejades, itineraris i recorreguts recomanats pel Patronat Metropolità del Parc de Collserola. Ed. Parc de Collserola (1998)
  • El Poblat ibèric de la Penya del Moro de Sant Just Desvern (Baix Llobregat) : les excavacions realitzades desde el 12 d’abril de 1972 fins al 31 de desembre de 1990. Ed. Winterthur (2000)
  • Química i Medi: itinerari ambiental de Castellciuró a Santa Creu d’Olorda. Francesc A. Centellas Ed. UB (2009)

CARTOGRAFIA

• Collserola Parc Natural  1.20.000  Ed. Alpina (2013)

WEBGRAFIA

TRENS-TRANSPORT

EL TEMPS

PATRIMONI – HISTÒRIA

MAPES

ALTRES

Anuncis

One response to “65. Sant Feliu de Llobregat: Puig d’Olorda (100 Cims) pel PR C-165 17,7 km

1. Retroenllaç: 65. Sant Feliu de Llobregat.Seguint el PR C-165 i Puig d’Olorda (100 Cims) 17,7km | SENDERISME EN TREN: excursions, estacions i trens