Ruta a Wikiloc

Ruta en PDF

Fotos

INTRODUCCIÓ

En aquesta excursió us proposem un recorregut variat i força complet a Montserrat. Sense allunyar-nos mai gaire del Monestir pujarem a dues agulles incloses dins de la llista dels 100 Cims de la FEEC, l´Elefant i la Miranda de Santa Magdalena.  Des d´aquests cims tindrem la veritable sensació de ser al capdamunt  d´una agulla montserratina sense haver d´escalar-ne cap. Només l’Elefant presenta alguna dificultat per als qui no estan avesats als trams aeris.

Completarem la caminada amb la visita de fins a sis ermites montserratines. Alguna d´elles només tenen un ús excursionista com a refugi lliure mentre que d’altres són simples ruïnes record del pas de l’exèrcit gal durant la Guerra del Francès.

DADES TÈCNIQUES

• Sortida/arribada: estació del Cremallera de Montserrat (Monestir)
  • Distància: 7,26 km
  • Durada: 4h (sense aturades)
  • Desnivells acumulats:  +/- 650 m
  • Interès: Les agulles de l´Elefant i la Miranda de Santa Magdalena, dos 100 cims de la FEEC amb increïbles vistes.
  • Època: tot l´any. Evitar dies amb pluja o quan la roca pugui estar molla.
  • Dificultat: la pujada a l’Elefant és difícil. No cal material tècnic però si utilitzar les mans a l´ascensió final. Hi ha un pas aeri tot just abans l’accés a l’escletxa  que dóna accés a l’agulla.

CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES

Aquells que vulguin poden allargar l’excursió pujant a peu fins al monestir. Poden aprofitar qualsevol dels camins que us presentem més avall, que també poden servir com a ruta de descens a fi de fer una excursió circular:

MAPA TOPOGRÀFIC                                                                             PERFIL DE LA RUTA

Mapa ruta 47

Ruta ST47

barra_1200x6

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

RESSENYA

0 km  0h0min  Estació del Cremallera (703 m)

Sortim de l´estació del Cremallera de Montserrat cap a l´oest (dr.) en direcció al supermercat i enfilem escales amunt  que ens porten a través del GR-4 i GR-172 fins a la Plaça de Santa Anna a través del Pas dels Francesos, estret pas esglaonat que dóna accés a la Plaça de Santa Anna.

0,8 km  0h20min Plaça de Santa Anna  (872 m)

Pal indicador. Aquí se´ns afegeixen les marques blanques i grogues del PR C-19 que venen de l´Estació Superior del Funicular de Sant Joan.  Girem a la dr. (est)  i les seguim.  A la poca estona trobem la Miranda dels Ermitans, un petit mirador amb barana de ferro amb belles vistes sobre el Monestir.  Continuem ara per un corriol entre un bosc espès de roures i alzines fins a trobar una cruïlla. Tombem a la l´esquerra seguint encara les les marques del PR C-19. Les marques dels GR-4 i GR-174 les deixem en aquest indret.  Pugem per unes escales de ciment fins arribar a la desviació que va a parar a l´Ermita-Refugi de Sant Benet.

1,2 km  0h35min Ermita de Sant Benet (953 m)

L´Ermita de Sant Benet  actualment és un refugi lliure. Tornem a la bifurcació d´accés a Sant Benet i seguim de nou el PR C-19 tot travessant uns antics arcs que sembla que ens donin accés a l’exuberant vegetació d´aquesta part humida de Montserrat.   De seguida el camí s´enfila zigzaguejant a tocar de la paret de la Trumfa (1.024m) fins que prenen un  trencall a la dreta (marques de S. Salvador) que ens condueix en pocs metres a l´ermita de Sant Salvador.

1,6 km  0h45min Ermita de Sant Salvador (1.048 m)

Sant Salvador

Sant Salvador aprofita una petita balma sobre l’abisme de l’agulla de l´Elefant (Roca de Sant Salvador). És sens dubte una de les ermites més curioses i maques del parc natural.  Actualment, com Sant Benet, fa les funcions d´un petit refugi lliure.  Refem el camí fins el trencall pel qual hem accedit  a Sant Salvador per seguir ara a la dreta  un estret corriol que a través d´un petit collet no gaire apreciable (coll de  de Sant Salvador) ens condueix entre un bosc de roures i alzines al tirany d´accés a l´Elefant, a la nostra dr. (fites).

1,7 km  0h50min Desviació a l´Elefant (1.064 m)

Montserrat

En aquest punt abandonem el camí per iniciar la part més difícil de tota la sortida. El camí de pujada a l´Elefant busca  una diagonal amb vegetació practicable i que duu gairebé el cim de l ´agulla. Per arribar en aquesta diagonal hem de superar  primer una fàcil rampa que ens porta al primer punt de dificultat. És tracta d´una paret de  4-5 metres força drets on cal ajudar-nos de les mans per progressar. Un  petit arbust a mitja pujada ajuda a donar seguretat i agafar-s´hi tant a la pujada com a la baixada.

Superat aquest primer pas anem a buscar la lleixa amb vegetació que dóna al segon pas amb certa dificultat de l´ascensió. Té menys dificultat que el primer però és més perillós.  Es tracta d´un fàcil flanqueig  però que dóna al buit. Un altre cop uns petits arbustos en unes esquerdes a la nostra esquerra ens ajuden a agafar-nos-hi . Superat el flanqueig, ens hem d´afrontar ara al darrer pas de l´ascensió. Hem de superar una estreta i incòmoda escletxa que tot just supera 1-2 metres. És estreta i abans d´afrontar-la sembla que no hi puguem  passar, però fent servir les mans per ajudar-nos a tibar i no quedar-nos-hi enganxats se supera sense massa complicacions.  Un cop superada, uns fàcils metres ens separen del cim.

1,9 km  1h10min L´Elefant (1.139 m)

Dalt  del cim sentirem la sensació de ser al capdamunt d´una veritable agulla montserratina. Les vistes cap a les agulles dels Flautats al nord, veient –ne els cims lleugerament més baixos que on som nosaltres,  són espectaculars.

Desfem el camí baixant pel mateix camí fins arribar de nou a la cruïlla d´accés a l´Elefant on trobem l´evident camí  que baixa fins a trobar el coll de la Plana Canal en 8-10 minuts.

2,4 km  1h20min Coll de la Plana Canal (1.016 m)

Petit coll doble. Trobem en primera segons baixem una bifurcació  a la dreta (N) que no agafarem.  Sí que prendrem la segona bifurcació a l’esquerra (S) a escassos metres després de la primera. El  corriol baixa entre un bosc d’alzines i galzeran sense pèrdua fins a trobar el Camí Antic de Sant Jeroni. Tombem a la dreta (NO) fins arribar en 1minut al Pla dels Ocells.

3,2 km  1h40min Pla dels Ocells (925 m)

El Pla dels  Ocells és un petit replà al capdavall del Torrent de Santa Maria. De fa uns anys s´ hi pot trobar un tronc tombat  que els usos de banc. És un bon lloc per descansar i refrescar-nos a l’estiu. El mateix Pla és una cruïlla important de camins. Hem de prendre un camí no marcat que surt  a l’oest  que ja d´entrada comença pujant (no hem d´agafar el corriol marcat per un pal indicador en direcció al camí al Funicular de Sant Joan en 30`). Continuem pel corriol sempre en pujada rosta fins al Camí Nou de Sant Jeroni.

Montserrat

3,2 km 1h45min Camí Nou de Sant Jeroni (1.014 m)

Som al camí Nou de Sant Jeroni, còmode camí que connecta l’estació Superior del Funicular de Sant Joan amb el Camí Antic de Sant Jeroni. El prenem a  l’esquerra (SE). Passem el Mirador de la Serra de les Paparres i continuem sota les parets de la Gorra Frígia on sovint hi podem veure cordades d’escaladors que aprofiten les vies d’iniciació a l´escalada que hi ha instal·lades per començar la pràctica d’aquest esport.

3,9 km  1h55min Desviació a Santa Magdalena (1.002 m)

Cruïlla amb pal indicador. Prenem el corriol marcat en direcció a l´Ermita de Santa Magdalena per un camí que puja fort per anar a buscar l´ Escala de Jacob, uns graons de ciment construïts sobre la mateixa roca que pugen fortament entre les parets de les agulles de la Gorra Marinera i La Magdalena Inferior.

En acabar les escales arribem a un replà dominat per unes alzines monumentals. Allí hi trobem la bifurcació marcada per un pal indicador que en durà després d’unes ziga-zagues fins un petit coll entre La Magdalena Inferior i la Miranda de Santa Magdalena. Aquí trobem les ruïnes de la Ermita de Santa Magdalena (plafó informatiu), ermita construïda el 1499 suposadament per l´Abad Cisneros i destruïda durant la Guerra del Francès el 1812 .

De l´ermita només ens portarà uns minuts per arribar sense cap complicació al cim de la Miranda de Santa Magdalena.

4,3 km  2h10min Miranda de Santa Magdalena (1.124 m)

La Miranda de Santa Magdalena no té les vistes que tenia l´Elefant. Les parets de La Magdalena Superior i Inferior tanquen les vistes cap al nord, on també podrem veure-hi  cordades escalant les seves parets, sobretot els caps de setmana.

Desfem el camí fins la bifurcació anterior per ara continuar el camí de baixada en direcció NE (dr.) en baixada. Trobem de nou unes escales entre dues agulles i quan siguem a mitja baixada agafem un curiós trencall a la dreta que transcorre sota un gran balma,  i per on per progressar fins i tot ens caldrà girar el cos una mica en algun punt. Som a l´antiga ermita de Sant Onofre que connectada amb l´antiga Ermita de Sant Joan a través d´unes antigues portalades i finestrals.

4,6 km  2h20min Antiga Ermita de Sant Joan (1.020 m)

L´Ermita de Sant Joan va ser construïda a finals del s. XV per l´Abad Cisneros (com l´ermita de Santa Magdalena) i destruïda com moltes altres a Montserrat durant la Guerra del Francés i on durant el s. XX hi funcionà un restaurant.

Arribem a una gran esplanada sota la balma punt on s´aixecava l´antiga Ermita de Sant Joan. Sortim de la gran balma i anem a buscar l´actual ermita de Sant Joan que veiem a la nostra dr.  per una pista que connecta amb l´estació Superior del Funicular de Sant Joan en uns 10-15min.

5,4 km  2h35min Estació Superior del Funicular de Sant Joan (975 m)

Trobem aquí  l´estació Superior del Funicular de Sant Joan, també anomenat Pla de les Taràntules,  on tenim l´opció d´utilitzar aquest transport si volem acabar aquí l´excursió.  Si no podem comprar el bitllet perquè la taquilla estigui tancada, podem agafar el funicular i pagar un cop baixem a l’estació Inferior.

Val la pena dedicar uns minuts abans de continuar l’itinerari per visitar l’Aula de Natura que hi ha instal·lada en aquesta estació.

En aquest pla retrobem les marques blanques i grogues del PR C-19 que hem seguit una estona des de la Plaça de Santa Anna.  Aquest sender de petit recorregut (anomenat Portal de Montserrat) fa tota una volta per la part sud del massís des de Monistrol, passant pel Santuari i Santa Cecilia en un recorregut total de 24km. Ara el tornarem a seguir durant 1,2km fins a l´Ermita de Santa Anna i la Plaça de Santa Anna.

6,4km  2h50min Ermita de Santa Anna (874 m)

L´Ermita de Santa Anna  és la més propera al Monestir,  i lloc per tant on residia el monjo Superior. Era espaiosa, comptava amb un petit cor i durant els diumenges i festius feia  la funció de parròquia. Va ser bastida també per l´Abad Cisneros a finals del s. XV i destruïda també per la Guerra del Francés el 1812.

Continuem les marques del PR per arribar en 2 minuts  de nou a la Plaça de Santa Anna, indret per on hem passat a l´inici de l´excursió. Deixem aquí els senyals blancs i grocs del PR  per anar cap al Monestir (pal indicador) a través del Pas dels Francesos i les Escales dels Pobres.

7,26 km  3h10min Estació del Cremallera de Montserrat (703 m)

BIBLIOGRAFIA

• Montserrat: guia senderista. Ed. Alpina
  • Montserrat: excursions des del santuari i camins d’accés / Jordi Mir, Carles Albesa i Riba (1999)
  • Caminant a Montserrat : el massís. Ribera i Mariné, Ramon. Ed. Abadia de Montserrat (1998)
  • Montserrat : guia itinerària. Jordi Oliver i Pausas. Ed. Publicacions de l’Abadia de Montserrat (2003)
  • Montserrat : les 32 millors excursions i vies ferrades. Francesc Roma i Casanovas. Ed. Cossetània (2006)
  • Sender de gran recorregut GR 6 : Barcelona (Horta)-Montserrat: variant GR 6-1 (Colònia Sedó, Esparreguera i Collbató-GR 6 ). Daniel Oriol. Ed. FEEC
  • Montserrat 50 indrets amb encant. David Balcells

CARTOGRAFIA

• Mapa de Montserrat E-25. 1:10.000 / 1:5.000 Ed. Alpina

WEBGRAFIA

TRENS

EL TEMPS

ALTRES

FOTOS

4 responses to “47. Montserrat: pujada a les agulles de l´Elefant (100cims) i Miranda Sta. Magdalena (100cims) 12,03km

1. Hola et felicitem per l’excel·lent ressenya que avui ens ha portat de la ma tot el mati. Gràcies per la bona feina.

2. Moltes gràcies a vosaltres per ús de les nostres rutes i pel comentari.

Com podeu veure al nostre web, teniu moltes més rutes a seguir escampades pel nostre país, i d’altres encara en preparació.

Salutacions

3. Retroenllaç: 47. Montserrat: L´Elefant i Sta.Madalena (100cims)7,2km | SENDERISME EN TREN: excursions, trens i travesses

4. Retroenllaç: Les 3 millors ermites de Sant Salvador | SENDERISME EN TREN: excursions, travesses i trens