19. Del Figaró a Sant Martí de Centelles (Aiguafreda) per la Trona 9,4 km

Línia R3

R3

barra_1200x6INTRODUCCIÓ

En aquesta sortida trepitjarem la part oriental dels cingles de Bertí, pujant al cim d´un dels seus punts més emblemàtics, la Trona, mirador privilegiat sobre la vall del Congost i el Pla de la Calma, al Montseny.  Durant l´ascensió passarem pel Sot del Bac, una petita cascada envoltada de cingleres.

Excursió de fàcil orientació. Tota la pujada fins dalt la cinglera la farem seguint el PR C-33. Això vol dir que només caldrà seguir les marques blanques i grogues d´aquest sender fins a trobar les blanques i vermelles del GR-5, sender que ens portarà fins a la mateixa estació de Sant Martí de Centelles.

DADES TÈCNIQUES

• Sortida: estació del Figaró
  • Arribada: estació de Sant Martí de Centelles (Aiguafreda)
  • Distància: 9,46 km
  • Durada: 3h30min (sense aturades)
  • Desnivell acumulat:  +585 m / -442 m
  • Interès: una ruta preciosa entre boscos que discorre gairebé sempre per corriols. Magnífiques vistes sobre els cingles de Bertí i el Montseny
  • Dificultat: orientació fàcil, però cal parar atenció a alguns trams de fort pendent, sobretot a la baixada dels Castellets.

CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES

Durant la travessa, sigui als punt d’inici o final de la ruta o bé durant la caminada, podem connectar amb diferents itineraris de Senderisme en tren realitzats per la zona:

• Ruta ST07:  ruta circular que des del Figaró puja al Tagamanent (100 cims) passant per Sant Cristòfol de Monteugues.
  • Ruta ST20: excursió entre el Figaró i Sant Martí de Centelles (Aiguafreda) pel Tagamanent 12,2km (+780/-660) (L)
  • Ruta ST25travessa entre La Garriga i Figaró passant pel Puiggraciós i les Cingles de Bertí (16,5 km)
  • Ruta ST46: Mateix inici de ruta que seguint el PR C-33 ens portarà a Sant Martí de Centelles (Aiguafreda).
  • Ruta ST148: ruta entre La Garriga i el Figaró passant per la Roca Centella, St. Cristòfor de Monteugudes i Vallcàrquera.
  • Ruta ST151: circular al Figaró passant per 4 coves. Les dues rutes tenen el Figaró com a punt de nexe.

RUTA MAPA ICC                                                     PERFIL DE LA RUTA

Perfil ruta 19

barra_1200x6

RESSENYA

El més pràctic és agafar el primer vagó del tren,  donat que la sortida de la excursió la farem seguint l´andana en la mateixa direcció de la marxa del tren (nord).  Tot just passada l´edifici de l´antiga estació prenem un camí en lleugera baixada a la nostra dreta (carrer Verge de Montserrat). El seguim recte fins el final del carrer, quan gira a la dreta (carrer Tagamanent) i prenem el primer carrer a l´esquerra (Camí del Bac),  carrer que als pocs metres creus la via del tren i comença a enfilar-se vers els cingles.

El carrer de seguida esdevé corriol que va enfilant-se cada cop de forma més vertical. Aproximadament al quilòmetre 2,9 de la ruta, trobem un trencall a la dreta que ens duu en 1 min. al Sot del Bac (475 m), on trobem una bonica cascada envoltada de cingleres.

Seguim les marques del PR C-33 travessant un parell de camins fins a l’ampli coll de la Pedra Dreta, on veurem una pedra a la nostra dreta que dóna nom al coll. La Trona apareix just sobre els nostres caps. El camí puja per la dreta de la Trona (est) per un corriol força dret en ziga-zagues (grau de La Trona) fins el trencall (km 4,6 de la ruta) que ens portarà al cim de  La Trona. L’accés al cim es fa per un camí fàcil però aeri en un curt tram.

Pocs metres més de pujada i serem a la cota màxima de la ruta (829 m), on trobarem la masia de Can Regidell.  Continuem al nord per anar a trobar el GR-5, sender que uneix Canet i Sitges a través de parc naturals interiors. El mateix GR-5 ens portarà 4,5 quilòmetres després fins a la mateixa estació de tren de Sant Martí de Centelles.

Cal anar atent a no seguir la pista que hem trobat,  ja que el corriol fa un gir a la dreta poc després de prendre el GR-5. La baixada dels cingles es fa pel grau de les Avellanedes, força més dret que el grau de de la Trona  que hem utilitzat de pujada.

Quan sortim del grau passem a tocar de les cases de Valldaneu. En aquest punt cal parar atenció ja que tenim dues opcions. El GR baixa dret fins a la parròquia de Sant Pere de Valldaneu poc després d´agafar la pista d´accés a Valldaneu. Si seguim la pista ens portarà de nou al GR però uns metres més enllà de la parròquia.

Seguint les marques del GR-5 finalment farem cap a l´estació de Sant Martí de Centelles, situada just a l´entrada del poble en la direcció que seguim.

barra_1200x6

BIBLIOGRAFIA

• Excursions pels voltants de la Garriga. Josep Castells i Gironès. Ed. Centre Excursionista Garriguenc
  • El Montseny : 50 itineraris a peu. Roma i Casanovas, Francesc. Ed. Cossetània
  • Excursions pels voltants de la Garriga. Josep Castells i Gironès. Centre Excursionista Garriguenc (1998)

CARTOGRAFIA

• Montseny 1:25.000. Editorial Alpina Ed. 2015/2016
  • Montseny : 60 excursions i 100 indrets imprescindibles 1.30.000 Ed. Piolet
  • Parc Natural del Montseny 1.25.000 ICC

WEBGRAFIA TRENS

EL TEMPS

PATRIMONI I HISTÒRIA

One response to “19. Del Figaró a Sant Martí de Centelles (Aiguafreda) per la Trona 9,4 km

1. Retroenllaç: 19. Figaró – La Trona – S.M.Centelles 9,46Km | SENDERISME EN TREN