131. El Punxó 2.581 m en travessa entre La Tor de Querol i Portè 23,2 km

Rodalies

Rodalies Catalunya

INTRODUCCIÓ

Llarga i dura travessa que ens portarà a trepitjar el Punxó, un cim de 2.579 m d’altura situat a l’extrem occidental de la carena de la Serra de la Portella de Bac d’Ortella, serra que connecta cap a llevant amb els pics de Collroig i el Carlit. Tota l’excursió discorre per la comarca de l’Alta Cerdanya, en una caminada que transcorre  íntegrament per territori  francès.

Tot i ser una muntanya desconeguda, gràcies a la seva situació obtindrem des del capdamunt unes enormes vistes panoràmiques de l’Alta i Baixa Cerdanya, així com de bona part dels grans cims de la zona, que inclouen entre d’altres el Carlit, el Puigpedrós, el Puimal, la Cabaneta, el Fontnegra i el Puigpedrós de Lanós. Podeu veure un panorama de 360º generada per ordinador clicant aquí.

La sortida s’inicia a l’estació internacional de La Tor de Querol-Enveig, on té final la línia R3 de Rodalies de Catalunya. L’estació es troba al mig de les dues poblacions que li dnen nom, però està més a prop d’Enveig que no pas de La Tor de Querol,  tot i que el nom ens pot fer pensar que és a l’inrevés. Enveig  disposa d’un càmping i un petit hotel si volem acostar-nos-hi el dia anterior a la caminada.

DADES TÈCNIQUES

• Sortida: Estació de la Tor de Querol-Enveig (SNCF)
  • Arribada: Estació Portè i Pimorent (SNCF)
  • Distància: 23,2 km
  • Durada:   7h30min (sense aturades)
  • Desnivells:   +1.390 m / -1.075 m
  • Interès:  ascens al Punxó, un magnífic i desconegut mirador.
  • Època:  a l’hivern la neu  cobreix durant setmanes bona part de la ruta. Bona opció per a una sortida en raquetes de neu.
  • Dificultat: molt alta. Recorregut final d’accés al Punxó sense sender. Cal bona orientació.
  • Ruta: Estació internacional de La Tor de Querol – Enveig – Bena – refugi Solà del Cavaller – Orri d’en Corbill – Molleret de la Pradilla – Punxó – Coll de l’Home Mort – Coma Pregona – Coma Cervera – Portè – estació de Portè

MAPA TOPOGRÀFIC                                                                                                        PERFIL DE LA RUTA

Mapa Punxó3

Mapa ruta La Tor de Querol-Portè

Perfil ruta Punxó

Perfil de la ruta

CONNEXIONS AMB ALTRES RUTES

• La Ruta ST42 comença i acaba a les mateixes estacions. Puja al Puigpedrós de Lanós (2.915m) fent nit al refugi de Malniu.  Enllaçant les dues rutes podem fer una bonica travessa circular de 2/3 dies de durada.
  • La Ruta ST43 ens portarà còmodament entre Puigcerdà i La Tor de Querol per un GRP, per si volem iniciar la travessa des de Puigcerdà.
  • La Ruta ST74 puja al Carlit (2.926 m) des de Portè. Podem enllaçar amb aquesta ruta per realitzar una bonica travessa de 3/4 dies aprofitant refugis lliures del recorregut.
  • La Ruta ST81 comunica les estacions de La Tor de Querol i Ur pujant al cim del Bell-lloc, un 100 Cims amb un monestir força interessant al capdamunt. Les dues rutes comparteixen itinerari fins a Bena.
  • La Ruta ST118 ascendeix al Puigpedrós de Lanós (2.842 m) en ruta circular des de Portè. Podem aprofitar el refugi lliure dels enginyers per fer una travessa de 2/3 dies.
  • Ruta ST148: Túnel de Pimorent, podem allargar la ruta seguint el Gr-107 Camí dels Bons homes fins a Portè.

DIFICULTAT

Hem catalogat aquest itinerari de molt alta dificultat pel tram d’ascens al Punxó, que transita durant 6,5 km camp a través, fora de senders. Tot i que el camí no presenta dificultats tècniques (bàsicament són pendents herbats), cal estar molt atents a orientar-nos correctament. Hi ha tendència de pujar recte vers al nord quan el que cal és anar pujant amb tendència nord-oest, atès que el cim del Punxó es troba a l’extrem occidental de la carena de la Serra de la Portella de Bac d’Ortella. En cas d’accedir a la carena molt a ponent no tindrem problema de seguir-la caminant per un rastre de sender fins al Punxó.

Des del Punxó baixarem fins al coll de l’Home Mort (visible des del cim) també fora sender. Un cop al coll, reprendrem el GRP que ens conduirà ja sense cap problema fins a Portè tot seguint sempre els senyals d’abalisament groc i vermell del GRP Tour del Carlit.

ELS SENDERS

Durant una bona estona seguirem un sender de GRP (Grande Randonnée du Pays).  Aquest senders abalisats es caracteritzen per recórrer distàncies mitjanes, sovint de menys de 50 km,  que ens descobreixen regions generalment en rutes circulars. Són GRP el Tour du Carlit, el Tour du Capcir o el que nosaltres seguirem durant una estona,  el Tour del Carlit.

Els GRP estan senyalitzats amb marques de pintura groga i vermella. A més a més trobarem pals indicadors a algunes cruïlles del recorregut així com els senyals grocs clàssics dels sender de petit recorregut (PR).

ELS TRENS

RODALIES DE CATALUNYA

A l’estació internacional de La Tor de Querol-Enveig hi conflueixen tres amples de via diferents. Aquí acaben el seu recorregut els trens de via internacional (1.435 mm) de la companyia pública francesa SNCF. També té final de línia el Tren Groc, un ferrocarril turístic en adherència d’ample mètric (1.000 mm). Finalment és final de recorregut dels trens d’amplada ibèrica (1.668 mm) dels trens operats per Renfe procedents de l’Hospitalet de Llobregat.

Enveig és el municipi més propera l’estació, nucli que travessarem a l’inici del recorregut. S’estan fent estudis i propostes per a que l’estació de Puigcerdà passi a desenvolupar les funcions d’estació internacional en detriment de La Tor de Querol, amb parada també del Tren Groc.

TRENS SNCF TER

La travessa finalitza a l’estació de Portè (Porté Puymorens). És una de les estacions que tenen el pitjor accés a peu de totes les utilitzades a Senderisme en tren. Sigui quin sigui la opció triada, haurem de caminar uns metres per la N-20, carretera força transitada que dóna accés al coll de Pimorent.

L’estació de Portè  és la més alta de tota la xarxa de ferrocarrils francesos en amplada de via internacional (1.435mm). L’edifici de viatgers està tancat, només disposa d’una sala d’espera al seu costat.

El viatge pren 15 minuts i només hi ha 6/7 trajectes per sentit. El bitllet cal comprar-lo dalt del tren.

HORARI SNCF

Tor

Estació internacional de La Tor de Querol-Enveig

RESSENYA

0km  0h0min Estació La Tor de Querol-Enveig (1.240m) (gps 31T 409954 4701335)

Sortim de l’estació cap al sud-est per agafar l’Avenue du Puymorent amunt. De seguida veurem senyals de pintura grogra i vermella en el mobiliari urbà.  Seguint les marques anem per l’Avenue de la Gare International i tot just passat l’Ajuntament, girem a l’esquerra per pujar per unes escales que ens poratran fins la carretera nacional N-20.

Estació de La Tor de Querol-Enveig

850m  10min Enveig. N-20 (1.272m) (gps 31 T 410590 4701528)

Població de 666 habitants que comprèn els veïnatges de Bena, Feners i Brangolí. En destaca l’església de Sant Sadurní (a 150m a llevant en direcció a Puigcerdà), reformada durant els s.XVII-XVIII però que conserva encara una petita part del romànic original. Va ser declarada Patrimoni Històric de França el 1936.

Seguim uns metres per la carretera a la dreta (cap a Puigcerdà) per agafar a l’esquerra la Rue de la Gourdiole. Als pocs metres deixem l’asfalt enrere per caminar per un camí carreter amb marge de pedra i envoltat de bedolls i grans pollancres. Mica en mica guanyem vistes cap a La Tor de Querol i la Cerdanya. Podem veure l’estació internacional des d’on encara ens arriben  alguns xiulets dels trens, sobretot el característic xiulet del Tren Groc.

2,1km  35min Colònies de Vacances SNCF (1.497m) (gps 31T 409865 4702384)

Un cop a la carretera d’accés al centre de vacances pels treballadors de la  SNCF, anem vers el Camp Nord pel carrer ‘Rue du Camp Nord’. D’aquest indret surt una pista que es dirigeix al llogarret de Sàlit. Agafem un corriol seguint en tot moment les marques del GRP Tour de Cerdagne  que fa drecera pel vessant sud d´una gran carena en direcció nord fins a la pista a Sàlit, que ara sí seguirem a la dreta (oest).

Caminem enlairats sobre la vall del riu Aravó a l’esquerra (est) i el barranc del riu de Bena a la dreta (oest),  amb dilatades panoràmiques de tota la Cerdanya. Cap al nord veiem el nucli de La Tor de Querol als nostres peus, i el Puigpedrós i  el pic de Fontfreda, que tanca la vall de Querol.  Si girem la vista enrere podrem gaudir de vistes cap al Cadí, la Tosa, el Puigmal o i el pic de Cambradase.

Després de 950m  del centre de vacances (20-25min) el sender abandona la pista a Sàlit  per dirigir-se (sempre seguint les marques del GRP) cap a Bena a través d’una altra pista menys marcada.

La Cerdanya : Puigmal. la Tosa, Cadí i Puigpedrós camí a Bena

4,6km  1h30min Bena (1.603m) (gps 31T 408481 4703807)

Llogarret del terme municipal d’Enveig situat sota el pic de Bena (1.778m) on l’any 1970 Xavier Sallantin (oficial de Marina condecorat) crea la Fundation Béna.  Aquesta associació busca estudiar sobre la qüestió del sentit de la creació amb un grup interdisciplinari de científics, filòsofs i teòlegs. En aquest veïnat és on hi visqué retirat fins a la seva mort a Er el 4 de novembre de 2013.

Continuem ara per una pista cimentada entre les cases. Passats aproximadament 10minuts  (530m) creuem el riu de Bena on trobem un pal indicador a mà esquerra, camí que es dirigeix cap a Portè i Pimorent seguint un GRP sota el pic del Punxó. Nosaltres seguim recte per la pista cimentada en direcció a Coll de Juell (a 4km).

5,1 km  1h35min Pàrquing (1.595 m) (gps 31T 408896 4704216)

En arribar a un pàrquing on trobem uns plafons informatius, deixem la carretera per agafar una pista a mà esquerra amb una petita fletxa de fusta que marca direcció als Estagnets, uns petits llacs situats al sud dels pics de Collroig.  El camí travessa el Solà del Cavaller, una zona de pastura entre roques, bàlecs i algun pi negre. Podem agafar una drecera a la pista que ens farà guanyar uns minuts.

6,4 km  1h55min Refugi del Solà del Cavaller (1.710 m) (gps 31T 409350 4705110)

Petit refugi lliure situat a la vall del riu Brangolí en estat acceptable però que no convida a quedar-nos-hi. Disposa d’un menjador i un dormitori amb una llitera amb matalassos. Si hi volem passar la nit, és recomanable de portar màrfega pròpia.

Del refugi hem d’agafar una antiga pista a l’esquerra molt malmesa que puja zigzaguejant vers a ponent, guanyant àmplies vistes a mesura que assolim alçada i que arriben des dels pic de Cambradase, al Puigmal i fins al Puigllançada i la Tosa.

P1010025 P1010023

Arribem a una petita esplanada  que ens deixarà respirar una mica després dels metres guanyats. Aquí trobem una primera barraca de pedra en sec que forma part d’un interessant conjunt de sis o set cabanes escampades per la zona. Podeu consultar més informació a l’excel·lent article publicat al web de Patrimoni i Muntanya.

En aquest petit coll trobem una petita pleta a la part més alta, d’on reprenem la rocosa i malmesa pista tombant  a la dreta per pujar durant 20 min més fins al Pla de l’Orri.

8,4 km  3h Pla de l’Orri d’en Corbill (2.100 m) (gps 31T )

Assolim una àmplia esplanada amb el Puigpedrós com a teló de fons i on hi solen pasturar bestiar i cavalls.  En aquest pla és on es troba (dreta) l’orri d’en Corbill, la construció en pedra seca més important del conjunt de barraques de la zona. Té un diàmetre de 3,6m i ha estat reformada amb ciment i té una porta metàl·lica.

Seguim unes lleus traces de camí entre el bestiar que pugem vers el nord enmig del pendent herbós. Podem optar de passar per la dreta o l’esquerra de la torrentera, atès que totes dues opcions s’uneixen més amunt en un gran pla creuat d’est a oest per un filat i amb vistes totals de la Serra de la Portella de Bac d’Ortella.

9,5 km  3h25min Fi del sender. Tancat fusta (2.229m) (gps 31T 408230 4707082)

Si seguim a l’esquerra (oest) el filat elèctric ens portarà a un tancat per a bestiar de fusta. Ens pot ser molt útil com a punt de referència, atès que a partir d’aquest punt pujarem fora sender fins al Punxó, cim rocós que podem veure clarament al nord-oest a l’extrem de la carena de la serra.

Del tancat encara podem seguir un imprecís corriol entre matollars que es dirigeix al nord en lleugera baixada vers el Molleret de la Padrilla, que deixarem a la nostra esquerra, una zona amb mulleres on diferents torrents s’uneixen per formar el riu de Bena.

Prop del Molleret de la Pradilla cal estar atents de no agafar un corriol més o menys fressat que ens portaria cap a ponent sense guany d’alçada fins al coll de l’Home Mort.

Deixem a l’esquerra i uns metres avall el Molleret i avancem vessant amunt en tendència al nord, atès que si anem directes al cim (nord-oest) ens trobarem la Coma Pregona que ens dificultarà l’ascensió. Pugem pel Ras del Cucut, un pendent herbós fàcil, però que ens farà suar fins assolir la carena de la Serra. Aquí trobem rastres de sender que seguirem a l’esquerra (oest) fins el cim del Punxó.

13,4 km  4h40min Punxó (2.581 m) (gps 31T 405945 4709326)

El cim està dominat per un caos de blocs. Des del capdamunt tindrem unes àmplies panoràmiques del Pirineu Oriental, entre les que destaquen el Puigmal, el Carlit, Puig de la Grava, Puigpedrós, pics de Collroig, Cabaneta, Canigó i Fontnegra. Podeu veure una panoràmica 360º generada per ordinador clicant aquí.

El coll de l’Home mort és clarament visible des del cim del Punxó. El camí de baixada el farem també fora sender, envoltant la Coma Pregona per l’est i buscant el terreny més còmode que ens permeti anant en compte de no perdre alçada per la Coma. Poc abans del coll, retrobarem el corriol poc fressat que passava per la rodalia del Molleret de la Pradilla.

15,9 km  5h10min Coll de l’Home Mort (2.300 m) (gps 31T 405880 4707920)

Àmplia collada travessada per un filat. Un pal indicador situat al centre del coll ens serà útil per localitzar el GRP Tour del Carlit, sender que ens portarà fins a Portè. Si volem retornar a Bena són 5,3km seguint sempre les marques grogues i vermelles del GRP.

Anem en direcció a ‘Porté Puymorens’ seguint les marques del GRP Tour del Carlit d’acord el indicador que trobem al coll. El camí, que baixa amb ganes, s’endinsa en un bonic bosc de pi negre mentre gira vers el nord per anar a buscar la Coma Pregona, que baixa gairebé del mateix cim del Punxó.

16,5 km  5h30min Coma Pregona (2.180 m) (gps 31T 405740 4708385)

Bonica raconada boscosa amb bones vistes del Punxó, que es presenta rocós vist des d’aquest vessant.  El sender segueix emboscat en un tram ombrívol que ens portarà en 20 min. fins al trencall de baixada a Porta.

17,4 km  5h50min Trencall a Porta (2.042 m) (gps 31 T 404969 4708293)

Cruïlla amb pal indicador. A l’esquerra baixa un camí que en 2,8km ens portaria a Porta (no confondre amb Portè), municipi amb una estació de tren on actualment no s’hi atura cap tren.

El camí flanqueja el Punxó pel vessant occidental, sempre entre un bonic bosc de pi negre que a estones ens deixa admirar les properes muntanyes de Fontnegra i Fontfreda, pics situats just al vessant contrari del riu Carol.

Després de 20 m. del trencal i 45 min. de Coma Pregona, encara estem a 1.900 m d’altura. És a partir d’ara que comencem la forta baixada cap a Portè, camí que en fortes marrades entre camps de neret i fagedes ens portarà a incorporar-nos a la pista, als afores de la població, que puja al llac del Passet (veure Ruta ST118).

km  7h15min Portè i Pimorent (1.617m) (gps 31T 404361 4711074)

El sender desemboca a la pista i camí que puja fins al llac de Passet, des d’on s’accedeix a l’estany de Lanós.

Portè és el darrer  municipi de l’Alta Cerdanya (129 habitants), i es troba abans de la pujada al coll de Pimorent (1.920m), punt que separa la comarca altceretana amb l’Arieja occitana.

Caminem pel sud del centre del municipi passant pel parc de bombers fins arribar a la N-20. Caminem per la carretera amb molt de compte atès que passem per les Gorges de la Fou i la carretera és estreta i sense vorera.

Per evitar la carretera es podria agafar a Portè el GR-107 fins a Porta. Però és més llarg i al final hauríem de caminar igualment per la carretera per accedir a l’estació.

23,3 km  7h30min Estació SNCF de Portè (1.564 m) (gps 31T 403521 4710282)

L’estació només disposa d’una sala d’espera, sense taquilles ni amb cap lloc proper on poder anar a comprar menjar o begudes. La via fèrria s’endinsa en sortir de l’estació sota el coll de Pimorent, un túnel de 5.415 m que és el més llarg de la línia fins a Tolosa de Llenguadoc.

L’estació de Portè  és la situada a més altitud de tota la xarxa de ferrocarrils francesos en amplada de via internacional (1.435mm). La més alta de tot França és la de Nid d’Aigle, del Tramway del Montblanc, un tren cremallera prop de Chamonix que arriba fins a 2.372m.  L’estació de Bolquèra-Eina del Tren Groc (1.592m) és per només 30 m l’estació més alta de França excloent els cremalleres.

BIBLIOGRAFIA

• Revista Pirineos Cerdanya Num. 92 (març-abril 2013). Ed. Sua
  • Guia Alpina Cerdanya. Ed. Alpina (2000)

CARTOGRAFIA

• Carte de Randonnée IGN 2249OT Bourg-Madame: Col de Puymorens, Pic Carlit 1:25.000