128. Travessa entre les estacions de Toses i La Molina seguint el Túnel de Toses 6,8 km

Ruta a Wikiloc

Ruta a Wikiloc

Ruta a Google Earth

Ruta a Google Earth

Icone mapa

Mapa

Ruta PDF

Ruta PDF

Fotos

Fotos

 

 

 

barra_1200x6

INTRODUCCIÓ

Senzilla caminada que ens portarà de l’estació de Toses a la de La Molina seguint el túnel de Toses. Aquesta obra ferroviària, de 3.904m (inclou 200 de fals túnel) es va executar entre els anys 1911 i 1919 i va servir per a completar el tren Transpirinenc, línia que va unir les estacions de Ripoll i Puigcerdà l’any 1922.

Entre les estacions de Planoles i Toses passarem pel túnel helicoïdal, un túnel que fa 360º en una gran corba amb la finalitat de guanyar alçada ràpidament. Podeu consultar més sobre aquest i altres túnels d’aquesta mena a l’entrada que vam fer sobre túnels helicoïdals.

La ruta comença a l’estació de Toses i segueix la bonica Vall d’Alp fins a la Collada de Toses. La baixada a La Molina no té l’encant de la primera part, però podrem gaudir d’un excel·lent bosc de pi blanc, i d’algun búnquer de la Línia P que Franco va fer construir per a vigilar la frontera amb França a llarg dels Pirineus.

Podeu consultar la ruta de Senderisme en tren Ruta ST110, excursió que travessa la Serra de l’Argentera seguint el túnel de l’Argentera, un obra que amaga curioses històries al seu voltant.

 

DADES TÈCNIQUES

  • Sortida: Estació de Toses (R3)
  • Arribada: Estació de La Molina (R3)
  • Distància: 6,8 km
  • Durada: 2h
  • Desnivell acumulat:   +375 m/ – 356 m
  • Interès:  Les vistes de la serra de Montgrony
  • Època: Tot l’any, excepte algunes setmanes quan trobem neu a la Collada.
  • Ruta: estació de Toses – carretera Toses  a la Collada – riu Rigat  – vall d’Alp – Collada de Toses – Clot de les Carboneres – La Molina
  • Dificultat:  Tram d’alta muntanya a la Collada. Podem trobar-hi neu a l’hivern. 

      

 

 

CONNNEXIONS AMB ALTRES RUTES

Són diferents les opcions que tenim per allargar el recorregut aprofitant aquesta sortida:

  • Ruta ST40Planoles a Toses pel  Costa Pubilla (100 cims) i Pedra Picada  13,5km
  • Ruta ST88 Núria a La Molina pel Puigmal (100 cims) 23,7km:  podem enllaçar amb aquest itinerari anant 450m al sud fins a la Collada de Toses i baixar a Toses enlloc de la Molina, un itinerari de bosc més bonic que no la pista a La Molina.

 

 

                              MAPA TOPOGRÀFIC                                                                                                  PERFIL DE LA RUTA

Perfil 128

Perfil de la ruta

Mapa 128

Mapa de la ruta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

barra_1200x6

DIFICULTAT

Travessa sense cap dificultat tècnica que discorre per camins i pistes fressats i còmodes.  

Cal parar atenció quan creuem la Collada, únic punt on la ruta baixa sense un camí evident. En cas de dubte, podem anar 750 m per la carretera en direcció a les Colladetes, d’on surt la pista que baixa cap a La Molina.

Durant l’hivern pot trobar-se neu durant el recorregut. Cal consultar les previsions del temps i anar preparats per a qualsevol canvi sobtat de les condicions. 

ELS SENDERS

Durant la travessa trobarem només el sender abalisat de pujada a la Collada, un camí amb pintura groga i indicadors d’Itinerànnia.

De baixada seguirem unes escasses marques blanques de la NÚRIA-QUERALT. 

Dalt de la Collada ens creuem amb:

RUTA DELS CONTRABANDISTES. (Marca blava). Des del coll de la Creu de Meians i fins a les Colladetes (Collada de Toses) seguirem uns senyals de pintura blava corresponents a la ruta dels Contrabandistes entre Castellar de N’Hug i Oceja.

ELS TRENS

Les estacions de Toses i de la Molina pertanyen a la a la línia del Transpirinenc R3 de Rodalies de Catalunya,  únic tren que travessa els Pirineus pel centre de la serralada de les tres connexions internacionals que hi ha entre l’estat espanyol i el francès.

Horari Rodalies de Catalunya R3

barra_1200x6

RESSENYA

(datum ETRS89)

0 km  0h Estació de Toses (1.408 m) (gps 31T 418858 4685875)

L’estació va entrar en servei quan es va inaugurar el tram de la línia entre Ribes de Freser i La Molina l’any 1922. L’edifici de viatgers conté un bar-restaurant.

Sortim de l’estació cap a llevant (esquerra). Deixem enrere un altre bar-restaurant i prenem el Camí de Toses, indicat amb un pal indicador d’Itinerànnia amb mapa. Els indicadors ens portem per un corriol que passa a tocar de la boca d’entrada sud del túnel de Toses, mig amagada per la vegetació.

Per travessar la collada de Toses va caldre perforar dos túnels  entre els anys 1911 i el 1919. El primer que es troba venint de Ribes de Freser és el del Cargol (helicoïdal) situat entre les estacions de Planoles i la de Toses.Entre Toses i La Molina és on es va perforar el més llarg de la línia, el Túnel de Toses, de 3.904m. que inclou 200m de fals túnel a la seva boca nord.  Dins d’aquest és on es troba el punt culminant de tota la línia, a 1.494 m, punt també més elevat de tots els ferrocarrils estatals en adherència i en ample ibèric.   

900 m  10min Carretera de Toses a la Collada (1.474 m) (gps 31T 418039 4685755)

Seguim la carretera 130 m metres vers la Collada per prendre a mà esquerra un camí amb tanca elèctrica. 

El camí puja per la dreta del torrent de la vall d’Alp per un bonic corriol emboscat.  Durant la pujada passarem per diversos prats on podrem trobar-hi vaques pasturant.

3,3 km  55min Collada de Toses (1.777 m) (gps 31T 416381 4687055)

La Collada de Tosses és un pas que creua la carena que uneix els cims del Pla de la Bassa (2.029 m) i el Cap del Ginebrar (1.980 m). No és l’únic coll que separa aquestes muntanyes atès que uns 450 m al nord del turó del Pla dels Canalots trobem les Colladetes.

Creuem la carretera, i saltem la tanca de protecció per baixar per un camí poc marcat que baixa entre pins per la dreta d’un torrent. Al cap de 3-4 minuts, el camí  desemboca  just en una corba tancada d’una pista que té el seu inici a Les Colladetes.

Si no veiem clar el camí de baixada des de la Carretera, podem anar a buscar l’inici d’aquesta pista caminant 450m per la carretera en direcció nord vers Les Colladetes. Trobarem l’inici en una esplanada a l’esquerra de la carretera just per on creua una línia elèctrica.

La pista baixa pel vessant de la Cerdanya per un bosc de pi blanc. L’àrea està sotmesa a explotació forestal el que pot fer canviar l’estat de les pistes. En aquest tram, anirem trobant escadussers senyals blancs pintats sobre arbres (sovint talats), que ens poden ajudar a seguir la ruta.

4,7 km  1h20min Torrent Clot  de les Carboneres (1.576 m) (gps 31T 415493 4687587)

Arribem a una bifurcació amb una pista a la dreta. Agafem la pista a la dreta seguint el torrent del Clot de les Carboneres pel seu marge dret entre avellaners. Al cap de 800 m de la cruïlla passem a l’altre costat del torrent i seguim avall per la pista de l’esquerra. Els darrers metres els fem caminant a tocar de la via per un camí que passa per sobre de l’antiga estació de tren.

6,9 km  2h La Molina (1.420 m) (gps 31T 414021 4688557)

El primer tren arriba a la Molina l’any 1922, però no és fins l’hivern de 1923-24 que la pràctica de l’esquí no es popularitza.  L’any 1925 s’obre el primer establiment, el refugi del CEC, avui dia fora de servei.

barra_1200x6

BIBLIOGRAFIA
  • Núria, Puigmal, Cambradase : guia d’excursions i travesses. Josep Nuet. Ed. Publicacions de l’Abadia de Montserrat (1999)
  • Les esglésies romàniques de la Cerdanya. Enric Ventosa i Serra. Ed. Farell (2004)
  • Cerdanya. Ed. Alpina (2000)
  • 50 passejades i excursions per la Cerdanya i el Capcir. Raymond Ratio. Ed. Pòrtic (1998)

CARTOGRAFIA

  • Mapa Alpina Cerdanya, Alta Cerdanya, Capcir 1.50.000

WEBGRAFIA

TRENS

EL TEMPS

ALTRES

barra_1200x6

FOTOS

barra_1200x6